Üzemanyag nagynyomású szivattyú
Nagynyomású szivattyú sok helyen előfordulhat, de minket nem minden nagynyomású szivattyú érdekel, csak azok, amelyeket gépkocsikba szerelnek.
A legismertebb az autókban működők között a gázolaj üzemanyag szivattyú, vagy másik nevén diesel nagynyomású szivattyú
Azt persze mondanunk sem kell, hogy ezek el szoktak romolni. Ilyenkor általában cserére kerül sor, aminek költségénél mondjuk a legfontosabb tétel a diesel nagynyomású szivattyú ár. Ahány autómárka és gyakran típus is, annyi nagynyomású szivattyú fordulhat elő, és ugyanannyi ár is, ami ráadásul kereskedőnként is eltérő lehet. A diesel- vagy gázolaj-szivattyú a motorhoz pumpálja az üzemanyagot az üzemanyagrendszeren belül.
A nagynyomású szivattyú feladata pedig, hogy előállítsa a gázolaj befecskendezéséhez kellő mintegy 1000 baros nyomást. A legtöbb dízelautóban két pumpa található az üzemanyag rendszeren, a szóban forgó nagynyomású és egy kisnyomású is. Modellje válogatja, hogy melyikben hol helyezkedik el. Tapasztalatok szerint tartósabbnak bizonyulnak azok a rendszerek, melyekben az elektromos pumpa magában az üzemanyagtankban helyezkedik el, és innen továbbítja a nagynyomásúhoz a gázolajat. Másik gyakori kialakítás, amivel találkozhatunk, hogy magába a nagynyomású szivattyúba helyezik el a kisnyomásút. Ez kevésbé szerencsés, hiszen a magyar gázolajok többsége nem tud kellő kenést nyújtani a kisnyomású pumpának.
Működése kapcsán fontos megemlítenünk, hogy az optimális nyomás fenntartása az ún. common rail rendszerben független a befecskendezéstől. Mivel a nagynyomású szivattyú a motoron helyezkedik el, és az is hajtja meg általában egy szíj vagy lánc segítségével, így a motor fordulatszámával egyenesen arányos a pumpáé is.
Milyen gond adódhat a nagynyomású üzemanyagpumpával?
Leggyakoribb hibaforrás talán a gyenge minőségű gázolaj szokott lenni. Ez ugyanis képtelen optimális kenést biztosítani a szivattyú számára. Elégtelen kenés esetén a végeredmény mindig az, hogy tönkre mennek az alkatrészei. A lapátok elkophatnak, ami különösen veszélyes, hiszen ilyenkor a leváló fémrészecskék bekerülhetnek az üzemanyagrendszerbe. Ha sokáig nem orvosoljuk a problémát, akár még az injektorokat is cserélni kell majd, mivel eltömődnek.
Ezek a koptató részecskék az elosztódugattyút is tönkre tehetik, a nedvesség miatt pedig oxidálódhatnak a fémalkatrészek. A gyenge minőségű adalékok a nagynyomású szivattyú tömítéseinek sem tesznek jót. A szivattyú kopása miatt leváló szennyeződések romboló hatását elkerülendő, gondoskodjon mindig időben az üzemanyagszűrő cseréjéről! Sok esetben az üzemanyagtisztító adalékok is segíthetnek a rendszer tisztántartásában.
Elektromos hibák ugyanúgy jelentkezhetnek a pumpánál, olyankor, ha nem megfelelő az autó áramkörének feszültsége. Ha megsérülnek a vezetékek szigetelései, vagy megszűnik a ház zártsága, akár rövidzárlat is keletkezhet.
Miből észlelhetjük, ha gond van vele?
Néhány intő jelet már az imént említettünk, ilyen pl. a rövidzárlat, a túlfeszültség kialakulása. Habár a gázolajfogyasztás növekedése több alkatrész hibájára is utalhat, közéjük tartozik a nagynyomású szivattyú is. A motor rendellenes működése is gyanúra adhat okot, pl., ha egyszer csak leáll alapjáraton, vagy érezhetően visszaesik a teljesítménye, nehezebben indul a szokásosnál. Amennyiben azt látja, hogy a kipufogócsőből távozó füst indokolatlanul fekete, az is utalhat a pumpa hibájára.
Nagynyomású szivattyú javítás
Bosszantó mondás, de ami elromolhat, az el is romlik. A nagynyomású szivattyú működése létfontosságú a gépkocsi számára, és ezt csak akkor látjuk igazán, ha valamilyen oknál fogva ellehetetlenül egy nagynyomású szivattyú működése benne. Ilyenkor irány a szerelő, és jöhet a javítása, ami lehet akár a nagynyomású alkatrész felújítása is, vagyis egy generál javítás. Akár a javításáról, akár a felújításáról van szó, szakemberhez kell fordulni. Egy nagynyomású szivattyú javítása vagy felújítása olyan berendezéseket érint, amelyek fokozott biztonságtechnikai problémát jelenthetnek. Az üzemanyag tank és a motor közötti kapcsolat biztonsága rendkívül fontos a normál működés alatt és extrém helyzetben, mondjuk egy baleset esetén. Legyen szó gázolaj vagy diesel nagynyomású szivattyúról, egyszerűen rendben és biztonságosan kell működnie valamennyinek ahhoz, hogy a gépkocsi mozgásba jöjjön alattunk.