Üzemanyag szabályozó szelep
A szabályzó szelep egy, az üzemanyagnyomás szabályozására szolgáló membránszelep. Az optimális nyomás fenntartására azért van szükség, hogy a fúvókák gond nélkül végezhessék feladatukat. Alacsony fordulatszám mellett nyit a szabályzó szelep, visszaáramoltatja a plusz üzemanyagot a tartályba, míg emelkedő fordulatszámnál visszazár. További üzemanyag rendszer alkatrészeink között ide kattintva böngészhet!
A szabályzó szelep az üzemanyagrendszer elengedhetetlen része
A szabályzó szelep feladata, hogy minden fordulatszámon, a motorműködés változó intenzitásánál is fenntartsa a nyomócsőben uralkodó optimális üzemanyagnyomást. Az alkatrészt jellemzően egy acélburkolatba helyezik a gyártók, ezzel biztosítva a magas nyomással szembeni ellenállóképességet. Általában az üzemanyagtankba szerelik, a visszakeringtető rendszerrel rendelkező modellekben pedig az üzemanyagvezetéken kap helyet. Két fő rész alkotja: a visszacsapó szelep és a membrán. Az alkatrész meggátolja, hogy visszafolyjon a folyadék az üzemanyag fővezetékbe. A membránt sok behatás éri működése során, mivel az egyik felét a szeleprugó folyamatos ereje, a másikat pedig a nyomócsőben uralkodó üzemanyagnyomás erőlteti.
Mi miatt mehet tönkre a szabályzó szelep?
A leghamarabb előforduló, természetes meghibásodási ok a szabályzó szelep kopása: ilyenkor megnyúlhat a rugó, emiatt az alkatrész túl lazán tud csak kapcsolódni a fészekhez. Ezt abból észlelheti, hogy a fordulatszám növekedésével csökkeni kezd a motor ereje. Oka, hogy alacsonyabb nyomás mellett is visszaáramlik a visszavezető csőbe az üzemanyag. Idővel a membrán elhasználódásával, sérülésével is számolni kell. Ez tulajdonképp egy gumitömítés, ami, ha veszít rugalmasságából, el fog szakadni. Igyekezzen kerülni a gyenge minőségű üzemanyagokat, és mindig időben gondoskodjon az üzemanyagszűrő cseréjéről, hogy ezt elkerülhesse! Nem csak a kopás, a túlzott terhelés, valamint az alkatrész alapanyagának rossz minősége is vezethet sérüléshez. A membránszakadás nem csak a motorteljesítmény gyengülését eredményezheti, akár teljesen meg is hibásodhat miatta az erőforrás.
Időnként gondot szokott okozni a szabályzó szelep beszorulása, ami főként az alkatrész felületén összegyűlő szennyeződéseknek, továbbá az üzemanyagrendszerben uralkodó szélsőséges nyomásnak tudható be. A szorulás következtében az üzemanyagban található víz hamarabb korrodálhatja a szabályzó szelep fém alkatrészeit. Hamarabb elkerülhető a hibajelenség, ha nem pihenteti túl sokáig autóját beindítás nélkül!
A folyamatos használat eredménye szokott lenni idővel a szelephez tartozó rugó megereszkedése. Ezt az olajnyomás zuhanásából, az erőforrás ingadozó teljesítményéből, esetleg alapjáraton a teljes leállásából észlelheti. Ritkán, de különböző erőbehatások miatt mechanikai sérülések is érhetik az alkatrész elemeit.
Miből észlelhetjük, ha gond van vele?
A szabályzó szelep meghibásodásának számos, hétköznapi autósok által is észlelhető jele van, az egyik legjellemzőbb talán a motorteljesítmény ingadozása, gyengülése. Ha azt érzi, hogy rángat a motor, csak nyüstölésre indul be, netán a fordulatszám növekedésével egyre lassabban gyorsul a kocsi, akkor bizony szabályzó szelep hiba állhat a háttérben. Noha az üzemanyagfogyasztás növekedéséből több alkatrész tönkremenetelére is gyanakodhatunk, akár a meghibásodott szabályzó szelep miatt is fokozódhat. Szemmel látható jel lehet még a kipufogón távozó füst túlzott feketesége, esetleg a tömlőkből, ill. a szabályzó szelep berakási helyéről szivárgó üzemanyag is.