Üzemanyag nyomás szabályzó
Üzemanyag nyomás szabályzó azt a feladatot látja el, amelyet korábban, az egyszerűbb motoroknál a légköri nyomás végzett el. Esetében tulajdonképp egy membránszelepről beszélünk, feladata az optimális nyomás fenntartása a fúvókák tökéletes működéséhez. A szabályzó alacsony fordulatszámnál nyit ki, magasnál pedig zár – eközben a fölös tüzelőanyag visszakerül a tartályba. Tekintse meg teljes üzemanyag rendszer webáruház készletünket!
Üzemanyag nyomás szabályzó szabályozza a motorban szükséges levegő nyomását!
Minden injektoros benzines autóban van üzemanyag nyomás szabályzó, mert az injektoros autók csak egy bizonyos, általában 3 BAR üzemanyagnyomás tartományban tudnak jól működni. Az injektor gyakorlatilag egy, a légköri nyomásnál nagyobb nyomáson működő porlasztó. A normál porlasztó ugyanis a vákuum esetén létrejövő nyomást, vagyis a külső légnyomás értékét tudja csak előállítani.
Az üzemanyagnyomás szabályzókon van egy nyomáskompenzáló csatlakozás, aminek az a feladata, hogy összehangolja a nyomást az erőforrás belsejébe szívott levegő nyomásával. Ez különösen a turbós autóknál fontos! Az efajta csatlakozásnál előfordulhatnak hibák, pl. a szívócsonkból ide kapcsolódó cső gyakran elszakad vagy ereszt. Ilyenkor az üzemanyagnyomás nem emelkedik a töltőnyomással együtt, a motor szegény keveréket kap, aminek az lehet a végső eredménye, hogy tönkremegy. A javítás ebben az esetben a meghibásodott cső cseréje. Az is lehet egyfajta preventív javítás, ha az eredeti csövet, főleg idősebb kocsiknál, új, szilikon csőre cseréljük, amivel megelőzzük a cső meghibásodását.
Gyakran előforduló üzemanyag nyomás szabályzó hiba a szelep meghibásodása. A normás nyomás szabályzó állandó értékkel működik, de helyére be lehet szerelni állítható üzemanyag nyomás szabályzót. Ez akár 10 BAR nyomást is képes produkálni. Mivel a motor teljesítménye a bejuttatott üzemanyag és levegő nyomásától nagy mértékben függ, az állítható üzemanyag nyomás szabályozó érzékelhető teljesítménynövelést tud produkálni. A lehetőségei azonban végesek, és egy bizonyos mérték után az üzemanyagnyomás fokozása értelmetlen, mert csak az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás, a légszennyezés nő. Sőt egy nyomásérték fölött már megszűnhet a porlasztás is.
Az üzemanyag nyomás szabályzó meghibásodása
Mint számos más alkatrész esetében, úgy ennél is a természetes elhasználódás a leggyakoribb hibaforrás. Gondot okozhat idővel, ha megnyúlik a rugó, s emiatt túl laza lesz a fészek és a szelep közti kapcsolat. Még nagyobb baj, hogy így alacsony nyomás mellett is a visszavezető csőbe áramlik majd a tüzelőanyag, s jelentősen visszaesik a motorerő a fordulatszám növekedésével. Nem utolsó sorban a membrán, sőt a gumitömítés is idő előtt kophat, eltörhet így.
Igyekezzen kerülni a gyenge minőségű üzemanyagokat, és ügyeljen a rendszeres, kellő időben történő üzemanyagszűrő cserére! Ellenkező esetben idő előtt tönkre mehet az üzemanyag nyomás szabályzó. Ha elhanyagoljuk, s felgyülemlik a szennyeződés a szelepen, akkor elakadhat. A gyenge minőségű üzemanyagban található víz miatt pedig korrodálódhatnak a fémalkatrészek. Membránszakadáshoz is vezethet, ha sokszor ilyet tankolunk a kocsinkba. Ezzel nagyon kell vigyázni, hiszen ingadozni kezdhet a motor teljesítménye, sőt, akár még tönkre is mehet. Ha túl alacsony vagy épp túl magas az üzemanyagrendszerben uralkodó nyomás, beszorulhat a szabályzó.
Miből észlelhetjük, ha gond van vele?
Az üzemanyag nyomás szabályzó meghibásodást jellemzően a motor működési zavaraiból észlelhetjük. Ilyen például, ha instabillá válik alapjáraton a működése, vagy nehézkes a beindítása, érezhetően gyengül a teljesítménye, netán egyszer csak leáll. Bár több alkatrész hibájára is utalhat, ha jelentősen nő az üzemanyag fogyasztás, de a rossz szabályzóra is gyanakodhatunk miatta. Ha pedig üzemanyag szivárgást észlel a csöveknél vagy a szelep környékén, mindenképp ellenőriztesse az alkatrész állapotát!