AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Üzemanyag szivattyú választása.

Üzemanyag szivattyú kedvezményes árakon és minőségi gyártóktól a Kovács Autó webáruházában, tekintse meg széles üzemanyagpumpa kínálatunkat vagy a teljes üzemanyag rendszer palettánkat, és győzdjön meg akciós árainkról!

Üzemanyag szivattyú az autó üzemanyagát pumpálja a motorig

Ahogy nevéből is jól kikövetkeztethető, az üzemanyag szivattyú azért van autónkban, hogy kellő mennyiségű üzemanyagot juttasson be optimális nyomáson (típustól függően 3-7 bar) a motor porlasztójába. Míg a régebbi karburátoros modellekben még olyan membránpumpát alkalmaznak, amit közvetlenül az erőforrás üzemeltet alacsonyabb nyomáson, addig a modernebb típusokban már elektronikusan üzemelteti a kocsi az üzemanyagpumpát, ami az üzemanyagtartályban vagy azon található.


Keresse meg az autójához megfelelő üzemanyag szivattyút:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Személygépkocsik esetében általában a 12 voltos elektromotorral hajtott üzemanyag szivattyú használatos, ugyanis a 12v alkatrész illeszkedik a járművek akkumulátoraihoz. Az elektromos verzió esetében pedig nem lehet eltérés az üzemanyag szivattyú motor és a tápegység elektromosfeszültség-teljesítménye között. Rendkívül fontos, hogy mindig tökéletes legyen az átfolyás, hiszen csak így garantálható az üzemanyag szivattyú optimális hűtése, továbbá a kellő kenőanyag-ellátottság. Ha üzemanyagpumpa rendelése előtt áll, érdemes a gyári minőséggel megegyező, elismert gyártótól választania, ilyen lehet például egy Bosch, Valo vagy akár Pierburg üzemanyag szivattyú.

Üzemanyag szivattyú felépítése

Üzemanyagpumpa meghibásodása, üzemanyag szivattyú árak

Mivel folyamatosan igénybe vett alkatrészről van szó, így ez is idővel elhasználódik, és cserélni kell. Az üzemanyagrendszerben általában ennek az alkatrésznek a meghibásodása szokta okozni a legtöbb problémát, ezért – mint említettük – érdemes minőségi szivattyút vásárolni, hosszabb élettartama és megbízhatósága miatt. Hibáját több jelenség is okozhatja, leggyakrabban az, ha rossz minőségű üzemanyaggal tankolják rendszeresen az autót. Kerülni kell az olyan üzemanyagokat, amikben magas a vasat tartalmazó adalék, valamint gyanta mennyisége, ugyanis ezek idő előtt tönkre tehetik az üzemanyag szivattyú alkatrészeit. Miattuk hamar lerakódások jöhetnek létre a pumpa felületén, s végül meghibásodik az alkatrész. 

 

A szivattyú bizonyos belső elemeit tönkre tehetik, eltömíthetik a tankolás közben bennük összegyűlő szennyeződések. Így hát nagyon fontos, hogy időnként megvizsgáljuk az üzemanyagtartály állapotát, tisztaságát, így tudjuk meghosszabbítani az üzemanyag szivattyú élettartamát. Fokozottan kell figyelni még az üzemanyagszűrők állapotára, csereperiódusuk betartására, mivel az eltömődött alkatrész miatt sokkal jobban terhelődik az üzemanyagpumpa, és idő előtt elromolhat.

 

Ha gond adódik az üzemanyagrendszerben, és üzemanyaghiány alakul ki benne, akkor fellevegősödik a rendszer, s tönkre mennek a rendszert alkotó alkatrészek. Ráadásul a részben üres üzemanyagtartályban víz is lecsapódhat (pl. esős időjárásnál), így egyrészt felgyorsul a korrózió, másrészt a nedvesség lemossa a tartály felszínén található kenőanyagot, s hamarabb kopik, túlmelegszik az üzemanyag szivattyú. A tél közeledtével akár az alkatrész befagyásával is számolni kell.

Miből tudhatom, hogy gond van az üzemanyagpumpával?

Ha nem sajnáljuk autónktól a minőségi üzemanyagot, akkor egy üzemanyag szivattyú akár 5 évet is kibírhat meghibásodás nélkül. Vagyis, egy relatíve sokat utazó autósnak ez kb. 200 000 kilométer futásteljesítmény után fog elérkezni. Számos jelet tapasztalhatunk, amikből az üzemanyag szivattyú meghibásodására következtethetünk. Valószínűleg nem okozunk meglepetést azzal, ha azt mondjuk, a legtöbb ilyen jelenség a motorhoz kapcsolódik. A motorteljesítmény csökkenése, a motor járatása közben hallható rendellenes hangok, az erőforrás nehézkes indítása, az autó lomha gyorsulása például tipikusan ilyen pumpahibára utaló jelek. Ha nyomáscsökkenést tapasztal az üzemanyagrendszerben, abból is következtethet üzemanyagpumpa meghibásodásra. Persze ezek a hibajelek más alkatrész tönkremenetelére is utalhatnak, de legtöbbször a szivattyú eltömődése, szennyeződése okozza őket. Gyakran hibásodik meg a relé, illetve a vezetékezés (pl., ha rövidzárlatos lesz), bizonyos esetekben pedig a nyomásszabályozóval is adódhat probléma. 

Az üzemanyag szivattyú ellenőrzése, cseréje házilag

Ha az imént említett jelenségek közül bármelyiket tapasztalja, mindenképp ellenőrizze az üzemanyag szivattyú működését! Elsőként érdemes a nyomást megvizsgálni, ehhez le kell csatlakoztatni a pumpa biztosítékát, és alapjáraton üzemeltetni a motort. Fontos, hogy csak akkor mérjen, amikor már üzemanyaghiány miatt leáll az erőforrás! Akkor megfelelő a légtelenítőpumpa nyomása, ha egy-két másodperc alatt 2,5 és 4 MPa közé áll be. Amennyiben a nyomásmérő folyamatosan, feltűnően ingadozik, akkor szinte biztosan eltömődött az üzemanyag szivattyú. Ha nyomáscsökkenést tapasztal, akkor a visszacsapó szelep meghibásodására következtethet. Ilyen esetekben arról is szó lehet, hogy nem tapasztalható nyomás az üzemanyagrendszerben.

 

A nyomásmérés mellett nem szabad megfeledkezni a befecskendezőkön keresztülmenő üzemanyag mennyiségének megméréséről sem! Nem kell mást tennie hozzá, mint lecsatlakoztatni az üzemanyagvezetéket, és leengedni a naftát az üzemanyagpumpából. Autója kézikönyvében megtalálja a percenként átfolyó üzemanyag optimális mennyiségére vonatkozó információkat. Érdemes egy voltmérőt is elővenni, és megnézni, nincs-e gond a vezetékezéssel. Ahogy cikkünk elején említettük, a feszültségnek 12 voltnak kell lennie. Ha az üzemanyagpumpa nem reagál a voltmérő rácsatlakoztatására, akkor feltehetőleg gond lehet valamelyik biztosítékkal vagy vezetékkel.

 

Az üzemanyag szivattyú javítását alapvetően a tisztítása jelenti: ehhez ki kell venni a hálót, majd egy kimondottan erre a célra kifejlesztett folyadékkal kiiktatni a szennyeződéseket. A pumpa javításakor az injektorokat is mindig tisztítani kell! Mechanikai sérülés esetén kizárólag a csere jöhet a szóba.