Adagoló-, porlasztó egység
Adagoló-, porlasztó egység gondoskodik a motorban arról, hogy az üzemanyag a levegővel megfelelő arányban keveredve, kellő nyomáson, olyan állapotban kerüljön a motor hengereibe, hogy ott a leghatékonyabban tudjon elégni.
Szerepe
Az adagoló-, porlasztó egység meghatározó szerepet játszik egy motor, vagyis az üzemanyag rendszer működésében, ettől az alkatrészegységtől függ, hogy az autó mindig a kívánt teljesítményt tudja-e nyújtani, illetve, hogy mindezt mennyire hatékonyan, mennyi üzemanyag felhasználásával, a környezetet milyen mértékben terhelő módon teszi, és egyáltalán tud-e alkalmazkodni, és milyen mértékben a környezeti paraméterekhez, az autó vezetőjének szándékaihoz. Az autózás őskorában mindezt mechanikus és hidromechanikus működésű, egyszerű porlasztókkal oldották meg, amit mára a komputeres vezérlés váltott fel. Tekintse meg további üzemanyag rendszer alkatrészeinket is!
Működése
Az egykori karburátort, vagy porlasztót ma már injektornak hívják. Ez - elődjével szemben, melynek működése gyakorlatilag a külső levegő nyomása és a vákuum közötti nyomáskülönbségen alapult -, mesterségesen létrehozott nyomáskörülmények között porlasztja el az üzemanyag-levegő keverékét. A legkorszerűbb változatánál az adagoló-, porlasztó egységben a befecskendező szivattyú és a porlasztó egybe van építve, ami döntő előnyt jelent a magas, akár a 2200 bar befecskendező nyomás eléréséhez. Minden hengerfejbe egy külön adagoló-, porlasztó egységet szerelnek be, amit a vezérműtengelyen lévő bütykök közvetlenül egy himbán keresztül működtetnek.