Autó gyújtás, izzítás
Az autó gyújtás, izzítás alkatrészek feladata, hogy a belső égésű motorok hengereiben összesűrített elegy begyulladjon, és továbbítsa energiáját. Megfelelő állapotú gyújtás és izzítás hiányában nem indul a motor.
Az autó gyújtás, izzítás alkatrészeik kedvezményes árakon
A gyújtás, izzítás rendszer működésének alapelve nem tűnik különösebben bonyolultnak: a gyújtógyertya elektródák között kell létrehozniuk egy szikrát, vagyis egy elektromos ívet, vagy elkezd izzani az izzítógyertya a szükséges hőfokra. A szikra hőmérséklete több ezer Celsius fok, érthető, hogy azonnal meggyullad tőle az üzemanyag (általában benzin, de lehet gáz vagy alkohol is) és a levegő keveréke, amely ennek hatására erőteljesen tágul, és ezzel mozgásba hozza a hengerben a dugattyút. A gyújtás, izzítás alkatrészek többi eleme azért felel, hogy a szikra vagy izzó hő mindig a megfelelő pillanatban keletkezzen. Arról is gondoskodniuk kell, hogy az akksiból érkező, általában 12 voltos áram már nagyfeszültségűként jusson a gyertyák középelektródájába. Az áram aztán a légrésen áthúz a középelektródából a testelektródába - ez maga a szikra. Tekintse meg teljes alkatrész kínálatunkat!
Gyújtás és izzítás alkatrészek cseréinek ideje
Gyújtás, izzítás alkatrészek közül a gyújtógyertyát típusától függő időközönként ellenőrizni kell, célszerű betartani az autónk kezelési útmutatójában megadott intervallumokat. Léteznek már olyan modern, platina vagy ezüst elektródájú gyújtógyertyák, amik mintegy 120 000 kilométeres futásteljesítményt is gond nélkül bírnak, természetesen az olcsóbb változatoknál jelentősen gyakrabb ellenőrzés szükségeltetik. Utóbbiaknál gond lehet, az elektróda egy idő után elfogy, ezáltal szélesíti a hézagot – ilyenkor célszerű a gyújtógyertya csere. A gyújtógyertyák cseréjét akár mi magunk is elvégezhetjük, csak arra figyeljünk, hogy az autónk típusának megfelelő gyújtógyertyát vegyünk. Ha az elektródán szennyeződés rakódik le, feltétlenül távolítsuk el, mert szigetel és gyengíti a szikrát. Ha olajat találunk az elektródán, a hengerfej-tömítés vagy a dugattyú hibájára gyanakodhatunk, ezért célszerű átvizsgálni a motort. A gyújtógyertya egyébként a korosabb Otto-motorok egyik leginkább meghibásodásra hajlamos gyújtás alkatrésze, ennek a konkrét hibától (például lerakódás, szigetelőcsúcs törés, vagy az elektróda erőteljes kopása, esetleg törése) függően számos jele lehet, az egyenetlen gyújtástól, a teljesítmény csökkenésen át a motor teljes leállásáig.
Mennyiben más a diesel motor?
A gyújtás, izzítás alkatrészek szempontjából az izzítás alapvető különbsége, hogy a gázolaj szikra nélkül is meggyullad, ha a henger elég meleg, legalább 338 Celsius fokos. A hengerben a gázolaj befecskendezése előtt összesűrűsödő levegő felmelegszik, és persze a korábbi gázolaj adagok elégése is melegítette a motort – gond csak az indításnál van, amikor a motor még hideg. A diesel motorokban ezért izzítógyertya működik, amelynek a hideg motor felmelegítése a feladata. A régi dízelautók idegesítően lassan indulhattak csak el, de szerencsére ez ma már nem így van, a korszerű izzítógyertyák akár öt másodperc alatt a megfelelő hőmérsékletre melegítik fel az égésteret. A mai autókban általában a műszerfalon megjelenik egy jelzés, ha valami gond van az izzítógyertyával, ha ez a funkció hiányzik a kocsinkból, a hosszabb ideig tartó izzítás, a füstölés vagy a motor akadozó nehéz indulása egyértelmű jele annak, hogy időszerűvé vált az izzítógyertya csere.
A gyújtás vezérlés részei és működésük
A gyújtás, izzítás alkatrészek gondoskodnak a motorokban arról, hogy a szikrák vagy az izzítás nagy pontossággal a megfelelő időpontban, a motor fordulatszáma és a terhelés függvényében az ideális dugattyúpozícióban keletkezzenek. Ilyen alkatrész például a gyújtás vezérlőmodul, a gyújtáselosztó, az előtér ellenállás, és persze szükség van kapcsolókra, relékre és kábelekre is. A szikra létrehozásához szükséges nagyfeszültséget egy trafó hozza létre, a diesel motorokban ebből a szempontból valamivel egyszerűbben működnek a gyújtás, izzítás alkatrészek.