Izzítógyertya
Mint a legtöbb kopóalkatrész, úgy az izzítógyertya is elhasználódik működése során, idővel cserélni kell. Tekintse meg az alkatreszek.hu minőségi izzító gyertya, valamint további autó gyújtás, izzítás alkatrész kínálatát és országosan alacsony árait!
Az izzítógyertya működése és részei
Ahogy nevéből is kikövetkeztethető, az izzítógyertya feladata, hogy „beizzítsa”, azaz beindítsa hidegben is a motort. A benzines autókkal ellentétben ugyanis a dízelek indításáért nem gyújtógyertya felel. Utóbbiakban tulajdonképpen a kompresszált üzemanyag saját magát gyújtja be, a saját magas hőmérséklete miatt indul be az égése. Ez a nagy hőmérséklet azonban hidegindításnál még nem áll egyből rendelkezésre. Alapvetően az akkumulátor szolgáltatja a működéshez szükséges energiát az izzítógyertyának. Áramellátásért pedig egy elektronikus szabályozású izzításidőzítő vezérlőegység felel.
A régi típusú dízel autóknál egy kis időt ki kellett várni hideg indításkor, hogy az izzítógyertya elvégezhesse a feladatát. A korszerűbb motoroknál erre elég néhány másodperc is, amelynek leteltét a műszerfalon egy kijelző lámpa jelzi a vezetőnek. Az izzítógyertya nem egy bonyolult felépítésű alkatrész: egy gyertyaházból, továbbá egy izzórúdból áll, melyekhez egy szabályozó- és fűtőtekercs, valamint egy menetes csatlakozó tartozik. A rozsdaálló izzórudat légmentesen sajtolják a gyártók a gyertyaházba. A csatlakozónál egy szigetelőgyűrű vagy egy műanyag alkatrész gondoskodik az alkatrész tömítéséről.
Az izzítógyertyánál is igaz, hogy a márka garantálja a minőséget
Az izzítógyertyák esetében is érdemes márkásat beszerezni, ha minőségi terméket szeretnénk. Ezeknél nagyjából ugyanazok a gyártók képviselik a legjobb minőséget, mint a gyújtógyertyáknál. Tehát a legjobbak a Bosch, a Denso, vagy az Iskra termékei. Ezek az izzítógyertyák hozzák az akár két másodperces izzítási időt is -30 oC fokos hőmérsékleten. A gyors indításnak az izzítógyertyák segítségével nagy járulékos előnye, hogy induláskor lényegesen kisebb mértékben terheli meg a dízelmotor a környezetet, mert a gyors izzítás következtében kevesebb korom és egyéb káros anyag rakódik le az erőforrásban, és kerül ki onnan. A webáruházunkban rendelhető izzítógyertya márkák a következők: Ngk, Bosch, Denso, Beru, Japko, Japanparts, Delphi, Magneti Marelli, Champion, Iskra, Nipparts, Febi, Bremi, Swag, Valeo, Jakoparts, Vemo, Starline, Fae, Hans Pries, Fai, Kavo parts, Meyle, Opel Gyári, Monark, Blue print, Automega, Jp group, Sct, AcDelco, Ashika, Jpn, Oyodo, Kia gyári, Hyundai gyári, Bugiad, Herth+buss, Oem, Psa gyári, Ssangyong gyári, Dt, Gm gyári, Mercedes-Benz gyári, Nty, Renault gyári, Ruville, Sakura, Sentech, Toyota gyári, Vag.
Az izzítógyertya felforrósítja a hangulatot
Izzítógyertya felforrósítja a dízelmotorba fecskendezett gázolaj és levegő keverékét, ami a megfelelő hő hatására begyullad. A forró közegben a gázolaj önmagától meggyullad (ez a kompressziógyújtás), és gyors égése, erőteljes kitágulása szolgáltatja a harmadik ütemet, a munkát, amelyre szükségünk van a (dízelüzemű) gépkocsink meghajtásához. A többi úgy megy, mint a benzinmotornál. Nincs is ezzel semmi baj, ha elég forrók a hengerek, könnyen gyullad a bejuttatott gázolaj. De amikor indítunk? Hát igen, akkor még nem elég meleg az üzemanyag. A gázolaj gyulladáspontja 338 Celsius fok (MOL tanúsítvány), legalább ilyen meleg levegőbe kell bespriccelni, hogy meggyulladjon. Indításkor ezt a hőmérsékletet segít előállítani az izzítógyertya. Intenzíven hőt ad le az égéstérbe, és felmelegíti azt, így a sűrítés hőhatásával összeadódva elég meleg lesz a hengerben, hogy a motorunk elinduljon. Persze az igazán jó motorok még csalnak is egy kicsit, a beszívott levegőt is előmelegítik. Vannak ráadásul örvénykamrás motorok is mellékégéstérrel, de ezt már magolják be a szerelők.
Mikor válik esedékessé az izzítógyertya csere?
A jó izzítógyertya akár öt másodperc alatt hatékonyan felmelegíti a motort. A korszerű autókban az elektronika mindent tud; akkor indítja el a dugattyúkat, amikor már hatásos az izzítás, nem kapcsolja ki rögtön a segítő hőforrást (az izzítógyertyát), csak, amikor már elég meleg a motor. Így nem hagy ki a henger, nem köhög, nem füstöl az erőforrás. Régebbi autókban az izzításjelző lámpa kialvására kell figyelni, csak akkor továbbfordítani az indítókulcsot. Ha a műszerfalon jelzést kapunk az izzítórendszer elégtelen működéséről, akkor mindig pontosan tudhatjuk, hogy jól működik-e az izzítógyertya. Ha ilyen jelző nincs a kocsinkban, a megszokottnál hosszabb izzítási idő, a füstölés, a nehéz indulás, a motor buffogása lehetnek intő jelek. Ilyenkor következik a gyertyák ellenőrzése, ezt pedig biztonsággal csak kiszerelve lehet megtenni, amit legbiztonságosabban az izzítógyertya kiszedő segítségével tehetünk meg.
Az izzítógyertya nem minden indulásnál, és nem minden hőmérsékleten izzít
A legtöbb járműben, ha a hűtőfolyadék hőmérséklete eléri a 15 C fokot, akkor nem történik izzítás. A gépjármű műszerfalán az „izzítás-jel”, ha indítás előtt nem világít, vagy a már járó motornál villog, akkor nagy valószínűség szerint gond van a gyertyák valamelyikével, vagy az üzemanyagrendszerrel. Az izzítórendszer valamilyen meghibásodását főleg hideg időben lehet észrevenni. Az izzítógyertya hiba nem mindig könnyen behatárolható, legegyszerűbb megoldás a cseréje, ha van nálunk mindig tartalék gyertyakészlet. Érdemes jó minőségű terméket beszerezni kedvező áron. Ilyen a világhírű NGK gyertya vagy a külön fűtőszállal felszerelt Iskra és Denso.