Gyújtáskábel
Lánckenő spray használatával kényelmesen és jól megoldható minden fajta láncos, fogaskerekes erőátviteli rendszer kenése. A tiszta, olajos lánc kisebb mechanikai veszteséggel dolgozik. További autó gyújtás, izzítás autóalkatrészek is megtalálhatóak, válogasson mind közül!
A gyújtáskábel szerepe
A gyújtáskábel tehát igen nagy feszültséget szállít a trafótól az egyes gyújtógyertyákhoz. A régebbi típusoknál még PVC volt a több rézeret tartalmazó kábelen a szigetelő réteg. Ezekkel a régebbi típusokkal ellentétben a mai modern, szilikon szigetelésű gyújtáskábel már sokkal jobban bírja az igénybevételt. Bizonyos esetekben a rézszálak helyett ma már szénszálakat alkalmaznak.
A gyújtáskábel strapabírósága
Mivel a gyújtáskábel a motorban működik nagy hőingadozásnak van kitéve. Tűrőképessége a – 60 fok C-tól egészen a + 200 fokig terjed. Szinte teljesen érzéketlen a vegyi anyagokra és jó ellenáll az erős mechanikai hatásoknak is. A már említett szigetelés rendkívüli minősége nem csak attól óvja meg a kábelt, hogy a nagy feszültség átüssön és az áram útja félrecsússzon, ne a gyertyákhoz irányuljon, hanem biztosítja a zavarszűrést is, mivel a gyors egymásután létrejövő nagyfeszültségű kisülések zavarnák az egyéb elektromos berendezések működését.
Funkciójából adódóan az autós berkekben gyújtógyertya kábelnek is szokták nevezni. A szigetelés megfelelő minősége mellett nagyon fontos még az is, hogy kellően rugalmas legyen a gyújtáskábel. Mivel a korszerű kábelek már több kilo-ohmnyi ellenállással bírnak, így meggátolják, hogy túl sok áram folyjon ki a gyújtógyertyán át. Emellett intenzív elektromágneses mezőt képeznek. A gyártók többféle kialakítást is alkalmaznak: egyes változatoknál a gyújtógyertya fedelébe telepítik az elektromos ellenállást, míg más típusok maguk rendelkeznek a kellő ellenállással.
Mik okozhatják a vesztét?
Mint említettük, a szigetelés optimális állapota rendkívül fontos. Ha sérül, tönkre mehet maga a gyújtáskábel is. Például, ha vegyi anyagokkal érintkezik, vagy extrém hőmérsékletnek van huzamosabb ideig kitéve, biztosan meg fog rongálódni a szigetelőréteg. Ha ez megtörténik, áramszivárgás keletkezhet. Utóbbihoz vezethet az is, ha megsérül a védőkupak. Nem mindegy, hogy milyen minőségű alapanyagból készült a szigetelés: minél minőségibb, annál hosszabb lesz a gyújtáskábel élettartama. Mivel a gyújtáskábel burkolat általában szilikonból vagy műanyagból van, ezért idővel, az állandó igénybevétel és hőterhelés miatt megrepedezhet. Az idő olyankor is ellene dolgozik, amikor oxidáció jelentkezik a fém csatlakozókon, s visszaesik az áramvezető-képesség.
A védőkupak sérülése, helytelen felrakása miatt csökken a tömítettség, ilyenkor nedvesség juthat a szerkezetbe. És ha ez bekövetkezik, nagy valószínűséggel oxidálódni fognak a csatlakozások. A gyújtáskábel leszerelésekor ügyelni kell rá, hogy ne alakulhasson ki nyitott áramkör. Amennyiben sérül valamelyik rész, túl fog hevülni, és szikra fog ott képződni. Mondanunk sem kell, hogy a végeredmény a csatlakozások és a vezetők teljes kiégése lesz.
Bármelyik hiba is jelentkezzen, minél előbb cseréltesse a gyújtáskábelt!
Miből tudhatom, hogy cserélni kell?
Több minden befolyásolhatja, hogy meddig bírja egy gyújtáskábel, például a használat gyakorisága és időtartama, a terhelés mértéke, s nem utolsó sorban az alkatrész minősége. A gyújtáskábel tönkre menetelének leggyakoribb jelei, ha nincs gyújtás, vagy egyenetlenné válik az alapjárat. Mivel nem optimális a gyújtási folyamat, idővel az üzemanyag-fogyasztás, továbbá a károsanyag – köztük szén-dioxid – kibocsátás is fokozódni fog. Ha zavart, szokatlan zajokat észlel az elektromos berendezések, pl. MP3 lejátszó működésében, azt is okozhatja egy hibás gyújtáskábel. A check engine lámpa felvillanása többek között a kábel meghibásodására is felhívhatja figyelmünket. Bármely említett jelet is tapasztalja, mindenképp vizsgálja meg az alkatrész és a hozzá tartozó csatlakozások állapotát, lát-e rajtuk sérüléseket, rozsdát.