Gyújtás trafó
Gyújtástrafó ismertetése, széles kínálata elérhető autójához webáruházunkban, minőségi gyártóktól kedvezményes árakon. Tekintse meg alkatrész kínálatunkat, és győződjön meg kedvező árainkról, óriási márkakínálatunkról. További autó gyújtás, izzítás alkatrészek ide kattintva érhetőek el.
A gyújtás trafó is öregszik, idővel elkopnak a tömítések, korródálódnak a tekercsek, ilyenkor cserélni kell!
A gyújtótrafó megbízható működése nélkül nemhogy autózni, de már elindulni is nehéz lenne. Mint ahogy a nevében is benne van, elengedhetetlen a gyújtás létrejöttéhez. Általánosságban véve elmondhatjuk, hogy a személyautók gyújtásrendszerét 12V-osra gyártják. A benzines autókban a gyújtógyertya gyújtja be az üzemanyag-levegő keveréket, s ebben a gyújtótrafó segíti. Szokták még gyújtástrafónak, gyújtótekercsnek is nevezni, funkciója szerint azt a feszültséget állítja elő, amellyel szikra képződik a gyertya két pólusa közt.
Jellemzően egyből a gyertya fölé szokták beszerelni, némelyik modellekben a hengerfej „mélyébe”. Ezzel a módszerrel nincs szükség gyújtókábelekre és gyújtógyertya vezetékekre. Bizonyos konstrukciókban a motor közelébe telepítik a gyártók, ezeknek gyújtókábel segíti a működését. Elmondható, hogy a legtöbb mai modellben annyi gyújtóegység, vagyis annyi gyújtótekercs található ahány henger. A motor vezérműve működteti a trafót a fordulatszám és más tényezők függvényében. A gyújtás trafó a gépkocsi egész élettartamára van tervezve, de azért gyakran válik szükségessé a csere, aminek oka elsősorban a gyújtástekercs meghibásodásában, vagy a gyertyacsatlakozás körüli gondokban gyökerezik.
A gyújtástrafó meghibásodása és annak lehetséges okai
Meghibásodást okozhat és a gyújtás trafó cseréjét elkerülhetetlenné teheti a nedves környezet, az útra szórt só, mivel a legtöbb esetben olyan helyen van felszerelve, ahol az ilyen szennyeződés könnyen előfordulhat. Külön hibaforrás lehet a nagy nyomással végzett autómosás (motormosás) is, amely a gyújtás trafó tömítéseire és csatlakozásaira jelent veszélyt. Tehát nem csak a működésből eredő természetes elhasználódás válhat szükségessé a csere, időnként meg is sérülhet, túl is melegedhet a tekercs. A gyújtásblokk meghibásodása miatt egyaránt meghiúsulhat az optimális üzemelése.
Ahhoz, hogy ne adódjanak a gyújtástrafóval problémák, kerülnünk kell a gyenge minőségű gyújtógyertyák alkalmazását, és nem engedhetjük, hogy túlmelegedjen a motor. Amennyire lehet, kerülnünk kell a káros külső tényezőket, szennyeződéseket, port, kánikulát, vibrációt stb. Időnként érdemes a rögzítőelemekre is rápillantani, ezek kilazulása miatt is elromolhat a gyújtótekercs.
A gyújtótrafó meghibásodását több jelenségéből is érzékelhetjük, például a feltűnő teljesítménycsökkenésből, növekvő üzemanyag fogyasztásból. A már jól ismert check engine lámpa a hibás tekercs miatt is felvillanhat. Magas páratartalom mellett feltűnhet az is, ha a motordugattyúk nem optimális ütemben dolgoznak.
Gyújtótrafó csere házilag – lehetséges?
Van egy rossz hírünk: a hibás gyújtótekercs nem javítható, csak a csere jelenthet megoldást. Vigyázni kell, hogy ne kerüljön oxigén a ház részbe, mivel azzal végérvényesen tönkremehet az alkatrész. A gyújtástrafó optimális működését nagyban befolyásolja a vezetékek megfelelő csatlakoztatása. Ugyan a trafócsere nem túl időigényes művelet, mégis inkább ajánlott autószerelőre bízni a dolgot. Annál is inkább, mert speciális felszerelés kell a hiba okának kinyomozásához. A külső tényezők miatt bekövetkező hibákat házilag is ellenőrizhetjük: az oxidáció nyomait, a sötét lerakódásokat, a házon lévő apró lyukakból egyértelműen tekercshibára következtethetünk. Az alkatrész diagnosztikáját javasolt minden második kötelező szerviz alkalmával (kb. 30 000 kilométerenként) megejteni, de minimum évente egyszer.