Gyújtáselosztó rotor
Gyújtáselosztó rotor autójához kedvező árakon, kiváló minőségű gyártóktól vásárolható a Kovács Autóalkatrész autó gyújtás, izzítás kínálatában. Tudjon meg többet a gyújtáselosztó rotor működéséről, hibáiról és győződjön meg kedvezményes árainkról.
Gyújtáselosztó rotor működésének és funkciójának ismertetése
Gyújtáselosztó rotor – ez bizony, a fedél mellett, a gyújtáselosztó rendszer egyik leggyakrabban elhasználódó alkatrésze. Ezért aztán az autógyárak elő is szokták írni, hogy meghatározott teljesítmény, jellemzően 50 ezer kilométer után cseréljük le. A gyújtás látszólag egyszerű feladat, csupán egy elektromos szikra létrehozásából áll (erre való a gyújtógyertya), amely meggyújtja a motorhengertérben található, összesűrített üzemanyag-levegő elegyet. A bonyodalmak ott kezdődnek, hogy persze szabályozni kell, mikor és melyik hengerben jöjjön létre éppen egy szikra. Erre való a gyújtáselosztó rendszer, aminek mozgó és ezért kopó alkatrésze a rotor.
A gyújtáselosztó rotor meghibásodásának okai
A gyújtáselosztó rotor tönkremenetelének esetén érezhetünk például rángatást, persze ezt a jelenséget más is előidézheti. Ha a rotor régi, beéghetett, vagyis égett, kopott érintkezőket láthatunk benne, ami miatt megnőhetett a hézag a rotor hegye és a fedél belső érintkezői között. A rendszer ezt a kisülési feszültség növelésével próbálja ellensúlyozni, hiszen a szikrának így nagyobb hézagot kell átugornia. Ez viszont azzal járhat, hogy egyrészt egyre gyakrabban téved el a szikra, másrészt rövidebb ideig lesz szikra a gyújtógyertyánál is. Nos, ezért fog rángatni az autónk, hiszen így a motor égésterében rosszul lesz meggyújtva a benzin és a levegő keveréke. A jó hír az, hogy a gyújtáselosztó rotor és a vele együtt cserélendő elosztófedél nem tartozik a drága alkatrészek közzé, még a gyári eredeti gyújtáselosztó rotor ára is csak néhány ezer forint, a többi pedig lényegesen olcsóbb. Épp ezért, nem érdemes a minőségen spórolni!
A gyújtáselosztó rotor funkciójából adódóan idővel oxidálódhatnak az érintkezői, lerakódhat rajta a szén. Épp ezért bizonyos futásteljesítményenként ellenőrizni kell szemrevételezéssel. A rotorhoz kapcsolódó elosztófedélnél is jelentkezhetnek problémák, pl., ha repedések alakulnak ki rajta, és kondenzvíz jut be alá. Az elosztófedél vezetékein törések keletkezhetnek, ami miatt nyitott áramkör keletkezik, s végül tönkremegy a gyújtáselosztó rotor.
A gyújtáselosztó rotor meghibásodásának jelei
A gyújtáselosztó rotor meghibásodását leginkább a motor különböző, rendellenes működési jelenségeiből észlelheti. Például abból, ha egyszer csak hirtelen leáll, vagy elsőre nem akar beindulni. Vagy, ha netán nem gyújt, esetleg, ha be is indul, csak akadozva, szaggatva megy az autó. Az alkatrész állapotát, működését házilag is ellenőrizheti, ha rendelkezik mérőpaddal és ohmmérővel. Ellenkező esetben csak a szemrevételezés marad, ilyenkor megnézheti, vannak-e repedések az alkatrészen, milyen állapotban vannak az érintkezői. Ajánlott mindig megvizsgálni a gyújtáselosztó rotor és a szénérintkező között található hézag méretét is!