Gyújtáselosztó fedél
Gyújtáselosztó fedél a neve annak a gyújtáselosztót lezáró alkatrésznek, amelynek első számú feladata az elosztó védelme a külső behatásoktól, főleg a szennyeződésektől, de elsősorban a nedvességtől. Válogasson teljes autó gyújtás, izzítás kínálatunkból!
A leggyakoribb gyújtáselosztó fedél hiba a tömítési zavar mellett, az elosztófedél megrepedése
Ezért fontos a gyújtáselosztó fedél szigetelése, a jól záró illesztés a fedél és a gyújtáselosztó között. Mindkét eset következménye az, hogy a fedél alatt párásodás alakul ki, ami zárlathoz, a gyújtás hibás működéséhez vezethet, amit a leglátványosabban az jelez, amikor kimaradásokat észlelünk a motor működésében, a gépkocsi rángat, mert az egyes hengerekben, a gyertyák rossz vezérlése miatt, vagyis a gyújtás hibája következtében, akadozik az üzemanyag égése. A gyújtáselosztó fedél meghibásodásáról bővebben a cikk folytatásában olvashat.
A gyújtáselosztó fedél szerepe
Bármilyen apró kis része is a gyújtásrendszernek a gyújtáselosztó fedél, megfelelő működése mégis elengedhetetlen! Tehát ez a látszólag pofon egyszerű gyújtáselosztó fedél alkatrész, akár jelentéktelennek tűnő, apró meghibásodása is nagy galibát tud okozni. A gyújtáskimaradás ugyanis teljesen tönkre tudja vágni a motor működését. A helyes viselkedés, ha az gyújtáselosztó fedél hibáját tapasztaljuk, hogy azonnal kicseréltetjük.
A gyújtáselosztó meghibásodása és ennek jelei
Mint a legtöbb alkatrész esetében, a gyújtáselosztónál is a használatból adódó kopás szokott a leghamarabb végezni vele. Alkatrészei különböző mértékben ellenállnak a kopásnak, jellemzően a grafit csúszóérintkező használódik el legkorábban közülük. Óvnunk kell az alkatrészt a nedves, párás környezettől, hiszen ez növeli az oxidálódás esélyét. Ha valamilyen irányból ütés éri az érintkező rugóját, könnyen megsérülhet, sőt, akár el is törhet. Új gyújtáselosztó beszerelésekor nagyon figyeljen a csatlakozó vezetékeinek bekötésére! Ha rosszul kapcsolják össze őket, kiéghet a gyújtáselosztó, idő előtt kophatnak a csatlakozói.
Több jelenségből is gyanakodhatunk a gyújtáselosztó fedél meghibásodására. Az üzemanyagfogyasztás hirtelen növekedése ugyan több alkatrész hibájára is utalhat, de közéjük tartozik a gyújtáselosztó is. Ha úgy érzi, a szokásosnál nehezebb indul be a motor, s ha be is indul, menet közben visszaesik a fordulatszám, mindenképp nézesse meg az alkatrészt! Akkor is, ha a gyújtáselosztó fedélben felgyülemlik a kondenzvíz.
Otthoni körülmények között is ellenőrizhető a gyújtáselosztó állapota. Amennyiben repedezettnek, netán kiégettnek látja a felületét, akkor nem is kérdés a csere. Érdemes rápillantani a csatlakozókra is, nem túl kopottak-e már, nincsenek-e megsérülve. Bizonyos dolgokhoz azonban speciális műszerekre van szükség, tipikusan ilyen a fedélházon megjelenő mikrorepedés. Ezek jelenlétét kizárólag autószervizben tudják megvizsgálni a megfelelő berendezéssel.
Lehetséges házilag cserélni?
A gyújtáselosztó fedél javítása a gyakorlatban mindig cserét jelent. Kellő tapasztalat híján nem érdemes neki állni otthon, ám, ha mégis megteszi, akkor nagyon figyeljen a vezetékek megfelelő le- és visszacsatlakoztatására. Az első lépés mindig ezek levétele, s a rossz alkatrész kivétele. Mielőtt behelyezné az újat, jelölje meg. Így elkerülheti a későbbi problémákat. Fontos, hogy minden vezetéknek megvan a maga helye, mindegyik egy adott hengerhez megy. Ha rossz helyre csatlakoztatja vissza őket, súlyos hibákat okozhat a szerkezetben! Az új gyújtáselosztó fedél berakása után rakja vissza rá a vezetékeket a helyes sorrendben, s végül speciális tömítőanyaggal kezelje az alkatrészt. Ezzel elkerülheti annak korai tönkremenetelét.