AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Gyújtógyertya választása.

Gyújtógyertya kereső autójához, országosan legkedvezőbb árakon és választékban az alkatreszek.hu autó gyújtás, izzítás kínálatában, tekintse meg webáruházunkat! Cikkünkben a gyújtógyertya felépítését ismertetjük.

Gyújtógyertya ellenőrzés és csere gyakorisága

A gyújtógyertya biztosítja, hogy felrobbanjon a dugattyúba kerülő levegő és üzemanyag keveréke. Ezt egy, a két elektródája közötti elektromos ív létrehozásával valósítja meg a gyújtógyertya azon a végén, amelyik a hengerbe lóg.


Keresse meg az autójához megfelelő gyújtógyertya alkatrészt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Bizonyos időközönként ajánlott a gyújtógyertyák ellenőrzése, ugyanis viszonylag könnyen meghibásodhatnak a magas üzemi hőmérséklet és az erős igénybevétel miatt. Vannak például a modernebb platina vagy ezüst elektródás gyújtógyertyák, amelyeknél az előírt csereperiódus 120.000 kilométer, de a régebbi típusú, kevésbé minőségi gyertyák esetében jóval sűrűbben kell cserélni őket. Utóbbiakkal az a probléma, hogy apránként elfogynak az elektródák, ami a köztük lévő hézag növekedéséhez vezet. Ezen kívül az sem tesz jót a gyújtógyertyának, ha az elektródái közé szennyeződés jut, ami akadályozza, rosszabb esetben pedig teljesen meggátolja az elektromos ív kialakulását.

Denso gyújtógyertya

Érdemes márkás gyújtógyertyát vásárolni

Ahogy az autók között is óriási különbségek vannak a márkák és a típusok szerint, úgy a gyújtógyertyáknál is megvannak a prémium kategóriák, a nagyon jó minőségűek és a szerényebb képességűek. A japán közvetlen befektetésként az Egyesült Államokba települt, ma már amerikainak számító NGK márkájú gyertyákat például a legnagyobb autógyárak, a legismertebb márkák előszeretettel szerelik az autóikba, így például az Audi is. Hasonlóan kiváló referenciákkal rendelkeznek a német Bosch gyújtógyertyák, vagy a japán Denso cég gyújtógyertyái is.

Bosch gyújtógyertya

 

A gyújtógyertyák működése

Bosch gyújtógyertya

A gyújtógyertya menetes fém házától a porcelán szigetelő választja el a középső elektródát. Ez a középső elektróda (amely gyakran ellenállást is tartalmaz) nagyfeszültségű gyújtókábelen keresztül van a gyújtótranszformátorhoz csatlakoztatva. A gyújtógyertya a menetes fém rész segítségével a hengerfejbe van rögzítve, ezáltal a motor testeléséhez kapcsolódik. A középső elektróda a porcelán szigetelőn keresztül az égéstérbe nyúlik oly módon, hogy a fém házon lévő testelektróda segítségével a gyújtószikra létrejöttéhez szükséges hézag keletkezzen.

 

Az égési folyamat lejátszódásakor ionok is keletkeznek a lángfront terjeszkedésével kialakuló kémiai folyamatok folytán. Az égéstérben keletkező ionok mennyiségére következtethetünk, ha a gyújtógyertya elektródáira a gyújtóív kialakulása után feszültséget kapcsolunk, mérjük a létrejövő ionáramot. A mért áram lefutását egy ideális görbéhez hasonlítva következtetni tudunk arra, hogy milyen volt az égéslefolyás a hengerben. Az égés tulajdonságaiból információt kapunk a tüzelőanyag és levegő arányáról, az égés esetleges elmaradásáról és a szükséges előgyújtás mértékéről.  

 

Bosch gyújtógyertyák

 

Bosch gyújtógyertya felépítése

Csatlakozó
A gyújtógyertya tetején a középelektróda meghosszabbítása csatlakozásként szolgál a gyújtórendszer nagyfeszültséget előállító részéhez.

 

Porcelán szigetelő
Ez a rész jelenti a szigetelést a középső (pozitív) és a testelektróda között. Nagyon magas szigetelési és hőálló tulajdonságokkal rendelkező porcelánból készül, a hullámos rész segít megakadályozni a kúszóáramok kialakulását, amely a csatlakozó és a testelektróda között igyekszik létrejönni.

 

Fém ház
A fém házon található menet segítségével történik a gyújtógyertya rögzítése a hengerfejbe. Az elektromosan vezető rész miatt a testelektródák a motor testeléséhez kapcsolódnak.

 

Gyujtógyertya metszet

 

Középső elektróda
Általában króm-, réz- vagy nikkelötvözetből gyártják. Modernebb gyertyák esetében már inkább drágább fémeket alkalmaznak a gyártáshoz (pl. irídium, platina, ittrium), melyek maximalizálják az elhasználódási és hőállósági jellemzőket. Egy beépített zavarszűrő ellenállást is alkalmaznak bennük, amely redukálja a gyújtóív kialakulásával megjelenő rádiózavart. 

 

Testelektróda
A testelektróda a gyújtógyertya fém házának alsó részére van hegesztve, a ház anyagától eltérően, általában nikkel ötvözetből készül. A motor működése során a testelektróda folyamatos izzásban van.

 

Gyújtógyertya hézag
A testelektróda és a középső elektróda között gyárilag beállított hézagnak nagy szerepe van a gyújtóív létrehozásában. A túl kicsi hézag esetén a létrejövő szikra túl gyenge lehet ahhoz, hogy biztonságosan meggyújtsa a tüzelőanyag-levegő keveréket. Túl nagy hézag esetén a gyújtóív kimaradhat, vagy máshol keletkezhet, de ha a szikra létrejön, akkor az elegendően nagy ahhoz, hogy megfelelően begyújtsa a keveréket. Ezeknek a tényeknek megfelelően kell az optimális hézagot kialakítani, amelyet a gyártók meg is tesznek minden gyertyatípusnál. A hézag állítására nincs igazán szükség, ha az elhasználódás miatt túl nagy, akkor a gyújtógyertyát cserélni kell.

 

Tömítés
A fém házra elveszíthetetlenül rögzített tömítő alátét az égésteret szigeteli. Általában a tömítés egyszeri szerelést bír ki.

 

A gyújtógyertya üzemi hőmérséklete fontos az elektródák öntisztulásának szempontjából

Ha túl alacsony a hőmérséklet, akkor nem jön létre az öntisztulás, ha túl nagy a hőmérséklet, amelyen a gyújtógyertya üzemel, akkor az elektródák túlhevülhetnek és károsodhatnak. A gyertyák kialakításával befolyásolják a hőértéket, egy „meleg” gyertya jobb hőszigetelési tulajdonsággal rendelkezik, a „hideg” gyertya pedig több hőt képes elvezetni az égéstérbe nyúló részről, ezáltal alacsonyabb hőmérsékleten tartja az elektródákat. A hőértékre a gyújtógyertyán található számok utalnak, minden gépjárműbe csak a motor konstrukciójának megfelelően választott hőértékű gyertya való.

 

A gyújtógyertya elszíneződéséből következtethetünk a motorban végbemenő égési folyamat minőségére

A metódus csak akkor mutat releváns eredményt, ha a gyártói katalógusban megadott gyertyatípust szerelik a motorba. Legtöbb esetben a szigetelő porcelán fehéres vagy barnás elszíneződése, vagy egy alapszintű koromlerakódás még normálisnak mondható. Egy-egy alapjáraton vagy apró terhelésen való járatás különböző égési hőmérsékletet eredményez a motorban. Tehát csak akkor kapunk valós eredményt a gyújtógyertya vizsgálatakor, ha a motor megfelelő üzemállapotában való üzemeltetést követően csináljuk meg.

 

A Bosch gyújtógyertya minden alkotórésze minőségi anyagokból készül a gyártás során

Bosch gyújtógyertya részei
Középelektróda
1 Réz és nikkel-ittrium tabletták összehegesztése előgyártmánnyá
2 Hidegfolyatás 4 lépésben – lépés
3 Hidegfolyatás 4 lépésben – lépés
Összekötő rúd
4 Összekötő rúd darabolása huzalból
5 Hidegfolyatás 3 lépésben – 3. lépés
6 Menethengerlés és bordázás
7 Nikkelezés
Összekötő rúd
4 Összekötő rúd darabolása huzalból
5 Hidegfolyatás 3 lépésben – 3. lépés
6 Menethengerlés és bordázás
7 Nikkelezés
Szigetelő
8 Alumíniumoxid
9 Szigetelő öntése
10 Szigetelő köszörülése
11 Szigetelő szinterezése
Előszerelés
12 Érintkező üvegtömítés (por)
13 Ellenállás üvegtömítés (por)
14 Szigetelőtest feliratozása, bevonatolása, középelektróda beszerelése, érint-kező és üvegtömítés porának betöltése, összekötő rúd beszerelése, izzítás
Gyújtógyertyaház
15 Darabolás huzalból
16 Hidegfolyatás 5 lépésben – 1. lépés
17 Hidegfolyatás 5 lépésben – 5. lépés
18 Ház esztergálása és mosása
19 Testelektróda hegesztése
20 Ház menethengerlése és dombornyomása
21 Nikkelezés
Végszerelés
22 Belső tömítő alátét
23 Külső tömítő alátét
24 SAE csatlakozóanya
25 Belső tömítő alátét és szigetelő beszerelése a házba, hideg hullámosítás, meleg hullámosítás, SAE záróanya becsavarozása, középső elektróda levágása és hajlítása, külső tömítő alátét felszerelése

 

Az alábbi képtáblázat foglalja össze a különböző gyertyaképeket.

 

Gyújtógyertya kinézete