Lengéscsillapítók, autórúgó, futómű
Lengéscsillapítók, rugó és futómű alkatrészek gondoskodnak arról, hogy az autónk még zötyögős utakon is a lehető legegyenletesebben haladjon, tartsa az utat, és a fékezés is biztonságos legyen. Ezeknek a futóműhöz kapcsolódó alkatrészeknek kell elnyelniük a rázkódást.
A lengéscsillapítók, autórúgók és a futómű alkatrészek működésének összhangja az autó biztonsága
Az autó lengéscsillapítóit a kerékfelfüggesztés és a karosszéria között találhatjuk. A hidraulikus teleszkópos lengéscsillapító tulajdonképpen egy henger, amiben egy dugattyú mozog, és ez préseli keresztül az olajat a szelepek vagy furatokon. A csillapítás mértéke az autó sajátosságaihoz és a lengés irányához igazítható, a dugattyú fel-, illetve lemozdulásakor eltér az olajáramlással szembeni ellenállás. A lengéscsillapítók lehetnek egycsövesek vagy kétcsövesek. Az utóbbi esetében a belső és a külső cső is a tengelyhez van erősítve, míg a dugattyút a védőburkolattal a karosszériához rögzítik. A belső cső a munkatér, a kiszorított olaj kiegyenlítő tere a két cső között van. Az egycsöves lengéscsillapítók nem külön kiegyenlítő teret, hanem nitrogéngázt használnak, amit a mozgó dugattyú választ el az olajtól. Nagy szerepük van az autó irányíthatóságában is, a lengéscsillapítók és az autórugó is a futómű alkatrészek szerves része. Tekintse meg a Kovács Autóalkatrészek további kínálatát!
Az utakon közlekedő autók 15 %-ában rosszak a lengéscsillapítók, futómű alkatrészek
A jó úttartáshoz és a biztonságos vezetéshez elengedhetetlen, hogy csökkentsük a rázkódást, nagy sebességgel enélkül el is veszítenénk a kontrollt az autó felett. A különböző kocsikban eltérő megoldásokat alkalmaznak a rázkódás semlegesítésére, de ma már a személyautókba az esetek zömében csak hidraulikus teleszkópos lengéscsillapítókat szerelnek. Az autórugóknak két fajtáját különböztetjük meg: a spirálrugókat és a laprugókat. Nagy hiba halogatni ezek cseréjét, hiszen nem csak arról van szó, hogy kényelmetlen így vezetni, hanem a futómű alkatrészeket is károsítja. Ha rossz a lengéscsillapító, romlik az úttartás például kanyarodásnál, a kerekek nem tapadnak úgy az úthoz, ahogy kellene, és nő a féktávolság. Vagyis ez elég veszélyes is lehet, ráadásul a többi alkatrész ilyenkor gyorsabban kopik. Mivel a lengéscsillapító csak fokozatosan romlik el, ami nehezen tudatosul a sofőrökben, így évente érdemes ellenőrizni szervizekben, a megfelelő eszközökkel a lengéscsillapítók, autórúgó, futómű alkatrészeket, más alkatrészek élettartalmának és saját épségünk megőrzése érdekében!