Laprugózás: első, hátsó laprugók
Laprugózás volt az ősi kocsigyártás alapja. Még ma is meghatározó szerepe van az autógyártásban. Annak ellenére is, hogy számos más elven alapuló, így például gáz-, olaj, lég-, stb. rugózási megoldásokat dolgoztak ki, és alkalmaznak. Webáruházunkban nem csak laprugózás, de számos egyéb lengéscsillapítók, autórúgó, futómű alkatrészek is rendelhetőek, tekintse meg a teljes választékot.
Hogyan és miből készül a laprugózás?
A szabványos minőségű ötvözött acéllapokból lap- és rúd formájú rugókat készítenek. Ez a laprugózás mindkét esetben azt jelenti, hogy egy-egy laprugó több rugólapból áll össze. A magyar szabvány szerint a hagyományos laprugókat CV4 szabványjelű acélötvözetből készítik. Ez annyit jelent, hogy az acél 0,5% szenet, 0,45% szilíciumot 0,75% mangánt, 1,1% krómot és 0,1% vanádiumot tartalmaz. Ennek a rugóacélnak az a jellemzője, hogy nagymértékű hajlításnak vagy csavarásnak maradandó alakváltozás nélkül ellenáll. A gépkocsikban leggyakrabban fél- és negyed elliptikus laprugózást használnak.
Az autógyártók azért kedvelik, mert felépítésének köszönhetően egyszerűen gyártható. Hogy pontosan mit takar a felépítés szerkezetileg? A különböző hosszúságú, végük irányába vékonyodó rugólapokból kötegeket készítenek a gyártók. Ezeket aztán méretre darabolják, s elvékonyítják, ívesre hajlítják. Fontos, hogy jól feküdjenek fel egymáson a lapok, és egységesen vegyék ki részüket a teherviselésből. Egymáshoz való helyzetüket egy központosító csap segítségével szabják meg. A köteget pedig egy ún. magcsavar tartja egyben, ennek köszönhetően tudják meggátolni, hogy hosszirányban mozogjanak a lapok. A másik, oldalirányú mozgást pedig rugópántokkal akadályozzák. Azt, hogy mennyire terhelhető egy rugóköteg, a lapok száma, valamint keresztmetszete szabja meg.
Nem mindegy, hogy milyen a laprugózása
Bármilyen típusú rugóról is legyen szó, mindegyikre igaz, hogy meghatározó szerepe van a kocsi lengési tulajdonságaiban, azaz a járműdinamikában. Fontos, hogy kellő lengéskényelmet biztosítson, és ne legyen túl nagy súlya, hogy ne növelje az autó össztömegét. Manapság már inkább csak a kisebb és közepes méretű teherautókban alkalmaznak hagyományos laprugózást. A laprugók egyik legnagyobb előnye, hogy a rugóerőn kívül a kereszt-, valamint hosszirányú erőket is fel tudják venni. Emellett felfüggesztő elemként is szolgálnak. Másik nagy előnyük, hogy szerkezetüknek köszönhetően nem igényelnek különösebb karbantartást. Ennek köszönhetik leginkább népszerűségüket.
Persze az előnyök mellett azért hátrányokkal is rendelkezik, legalábbis ami a lengésdinamikát illeti. Mivel a több lap csúszik egymáson, így elég nagy a laprugók belső csillapítása. Alacsony sebességnél vagy rossz minőségű útfelületen túl nagy csillapítást adhat, míg gyorsabb autózásnál már elégtelen csillapítást. Elkerülhető a probléma viszont, ha műanyag betéteket szerelnek a rugólapok közé a gyártók. Épp ezért, új laprugózás rendelésekor lehetőség szerint olyan terméket válasszon, amelynek ilyen a kialakítása.