Rugótányér, rugótányér gumi, rugótartó
Rugótányér teszi lehetővé a lengéscsillapítók méretes rugóinak stabil rögzítését. Ilyen alkatrész van a rugó felső és alsó végén. Más-más fajta az első és a hátsó lengéscsillapító esetében. Egyéb lengéscsillapítók, autórúgó, futómű alkatrészek rendeléséhez kattintson ide.
A rugótányér természetesen nem csak a rögzítést és közben a rugó mozgásának biztosítását szolgálja, de védi is a rugót a különféle szennyeződésektől
A rugótányér hiba általában a lengéscsillapítónál előforduló hibák következménye. Ilyen egyszerű hiba például a rossz beállítás, ami miatt a rugó terhelése nem egyenletesen, szabályosan oszlik meg az alkatrész felületén, ami kopáshoz, majd lötyögéshez, kopogáshoz vezet. Egyértelműen az alkatrész hibája, ha eltörik, de nem egyszer ez sem a rugótányér hiba következménye, hanem szintén valamilyen okból létrejött extrém terhelésre vezethető vissza.
Mivel intenzív terhelés éri az alkatrészt, ezért élettartama is korlátozott. Egy viszonylag sokat vezetett kocsiban akár évente is szükség lehet a rugótányér cseréjére. Új rugótányér rendelésekor érdemes figyelembe venni, hogy a műanyag és fém változatok tovább bírják a terhelést, míg a gumi változatok olcsóbbak, de jobbak a vibráció csillapításában.
Mi miatt mehet tönkre a rugótányér?
A gumi vagy poliuretán rugótányér leggyakoribb meghibásodási oka a deformálódás. A rugók miatt folyamatos terhelés éri az érintkezőket, emiatt idő előtt veszíthet alakjából a tányér. A magyarországi utak állapota sem tesz jót neki, az is gyorsít a deformáción. Ha beindul a káros folyamat, akkor akár még a karosszéria is karcolódhat a rugótányér fémhüvelye miatt. Ha már a fémalkatrészeknél vagyunk, érdemes megemlítenünk hibaokként a kopásukat. Nedvességek, különböző szennyeződések kerülhetnek rájuk, aminek következtében beindulhat rajtuk a korrózió.
Miből vehetjük észre, hogy megérett a cserére?
Egyértelmű jel lehet, ha szemmel láthatóan csökken a hasmagasság. A gumiabroncsok egyenlőtlen kopásából több alkatrész meghibásodására is következtethetünk, a rugótányér is közéjük tartozik. Amennyiben menet közben kopogást hall a kocsi alól, netán úgy érzi, hogy kényelmetlenebb a megszokottnál, akkor is érdemes megnézetni az alkatrészt. Szemrevételezéssel házilag is ellenőrizheti a rugótányért, s ha sérüléseket, pl. horzsolásokat, deformációt, repedéseket lát rajta, cseréltesse egy szerelővel.
Hogyan hosszabbíthatjuk meg a rugótányér élettartamát?
Mindenekelőtt igyekezzünk kerülni a rossz minőségű utakat, és mellőzük az agresszív vezetési stílust. Lehetőség szerint tároljuk autónkat ideális körülmények között. Csak akkor pakoljuk tele kocsinkat, ha nagyon muszáj, ugyanis tele csomagtartóval sokkal jobban terhelődik a rugótányér. Csere előtt kizárólag az autó gyári előírásainak megfelelő, minőségi alkatrészt válasszunk. Ügyeljünk rá, hogy passzoljon a rugó kialakításához! Nem érdemes spórolni a minőségen, mivel hosszabb távon spórolhatunk, ha nem kell fele annyi időközönként cseréltetni a gyengébb minőségűeket.
Rugótányér gumi
A rugótányér gumi a rugó és a tányér közé kerülve amortizálja a tányért ért ütéseket, és csökkenti azok zaját is. Tehát azt lehet mondani, hogy a rugótányér gumi egyfajta gumi rezgéscsillapítóként működik. A gumi ilyen szerepét a legjobban a gumialkatrész valósítja meg. Itt nem egyszerűen gumi kerül a fém rugótányér és a rugó közé, hanem az egész rugótányér gumiból van. Természetesen speciális, a mechanikus terhelést jól bíró gumiból. Van olyan megoldás is, ahol a gumi helyett bőr van beszerelve. A bőr szerepe ugyanaz, mint a gumié.
A rugótányér működésének leírásából már következtetni lehet arra, hogy a javítás az esetek nagy részében a gumi vagy bőr cseréjét jelenti. A nagy mechanikai igénybevétel következtében mindig ezek az energiát amortizáló alkatrészek „fáradnak el” először. Az más kérdés, hogy abban az esetben is szokás a gumi cseréje, ha más hiba lépett fel, és rugótányért kell cserélni. Nem érdemes ugyanis, a bármennyire keveset kopott gumikat az új alkatrész beszerelésekor bent hagyni.