Toronycsapágy görgőscsapágy
Toronycsapágy, görgőscsapágy felelnek a gólyalábas felfüggesztés típusok mozgatásáért. Segítségükkel könnyebb kormányozni az autót, s még az első tengely dolgát is megkönnyítik a rugózott tömeg hordozásában. Az autók többsége ilyen, ún. McPherson futóművel készül. Válogasson a lengéscsillapítók, autórúgó, futómű webshop további kínálatából!
Mire való a toronycsapágy, görgőscsapágy?
A toronycsapágy, görgőcsapágy kiemelkedő szereppel bírnak a kormányzás, felfüggesztésben: általuk tud elmozdulni a rugós tag a kerékkel együtt. A toronycsapágy, görgőscsapágy felül, a rugós tagon található, míg alul az alsó gömbfej mozog. Azért kell csapágyazni a rugós tagot, hogy könnyebb legyen a kormányzás. Ellenkező esetben a rugók csavaró mozgása korlátozná a kormányzást, egyfolytában visszaállna középre a kormány.
Ilyen megoldás működik a Fiat, Ford, Opel, Peugeot, Volkswagen és még néhány más márka számos modelljében. A kettő vagy annál több lengőkarral rendelkező felfüggesztésekbe nem szerelnek a gyártók toronycsapágyat. Ennek oka, hogy ezekben a felső és alsó gömbfejek forognak a lengőkarok között, a rugók viszont nem mozdulnak. Ez a típus főként a Honda, a Mercedes-Benz bizonyos modelljeiben, illetve az Audi A4, A5 és A6 típusokban fordul elő.
Ha meghibásodik, elkopik a toronycsapágy, görgőscsapágy, elkerülhetetlen a csere
A toronycsapágy, görgőscsapágy szerencsére ritkán mennek tönkre. Ha mégis: a meghibásodás leggyakoribb oka a használatból eredő kopás. A védtelen csapágy idővel korrodálódhat a kerék felől érkező nedvességtől, szélsőséges esetben pedig ki is szakadhat a szilentből. Mivel a toronycsapágy, görgőscsapágy a járművünk teljes tömegét cipeli, így meghibásodását kormányzás közben érezhetjük leghamarabb. Ha azt érzi vezetés közben, hogy a kormány súrlódik, esetleg időnként, szakaszonként megszorul, mindenképp nézesse meg a csapágyakat. Gyanús lehet a futómű felől érkező pattogó hang is. Elhasználódás esetén egyetlen opció a toronycsapágy, görgőscsapágy cseréje.