Toronycsapágy
A toronycsapágy azért dolgozik autónkban a lengéscsillapító kiegészítő alkatrészeként, hogy mozgassa a gólyaláb felfüggesztést, könnyebbé tegye a kormányzást, segítse az első tengelyre ható rugózott tömeg hordozását. Böngésszen további lengéscsillapítók, autórúgó, futómű választékunkból!
Toronycsapágy az autó kormányzását segíti!
A toronycsapágy tulajdonképpen a lengéscsillapító záró eleme, vagyis annak tetején található, s így tartja azt a középpontban. A kormányzás segítése mellett a rugózó erők csillapítása az egyik legfontosabb feladata. A lengéscsillapító alsó felét a kerékagyba rögzítik a gyártók, ami balra-jobbra mozog kormányzás közben, tehát a lengéscsillapító is vele együtt mozdul. Itt jön a képbe a toronycsapágy, ugyanis, ha a teleszkóp felső része fix lenne, akkor nem lenne képes elfordulni. Ezért rögzítik tehát a lengéscsillapító tetejét a csapágyba. Magyarán az első teleszkóp felső szára nem a karosszériához van kapcsolva a toronylemezbe, helyette a toronycsapágyba, és rögzül a felfogató csavarok segítségével a lemezbe.
Toronycsapágy meghibásodása
Egy gyárilag jól megtervezett, minőségi konstrukciójú toronycsapágynak nem szabad(na) soha tönkremennie. Persze a gyakorlat azért másképp mutatja, bizonyos autógyártóknak nem feltétlenül az örökké működő csapágy beépítése a célja. Ritkán ugyan, de azért belefuthatunk silányabb változatokba, amiket bizony gyakrabban kell cserélni. Mivel felülről mondhatni zárt a toronycsapágy, így főleg alulról, a teleszkóp szára felől jutnak be rá legkönnyebben a különböző szennyeződések és nedvesség. Vagyis leghamarabb a por, továbbá a magyarországi utak rossz minősége, a padkázós bakik okozzák a vesztét. Az autó felfüggesztésének elemei sokezerszer nyúlnak meg és húzódnak vissza az úthibák okozta hatások csillapítása érdekében, így minél rosszabb utakon hajtjuk autónkat, annál hamarabb fognak elromlani – köztük a toronycsapágy is.
Gyakori meghibásodási jelenség szokott lenni, hogy megragad, megreped, kiszakad a gumiból, netán szétesik a toronycsapágy. Többek között ezekre gyanakodhatunk, amikor súrlódó hangokat hallunk a felfüggesztés irányából. Maga a szilent is elhasználódhat, amit szintén gyanús hangok szoktak kísérni. Ezzel a vezetésbiztonság is csökken, nehezebben lehet kormányozni, stabilan úton tartani a járművet, bizonyos esetekben pedig intenzív holtjátékot is tapasztalhatunk. Ha kívülről sérül a gumi, bizony a nedvesség, víz is bejuthat a csapágyhoz, ami miatt idő előtt fog meghibásodni az alkatrész. A végeredmény a csatlakozási pontoknál tapasztalható túl nagy holtjáték, s az ebből következő zavaró zajok lesznek.
Mire kell figyelni a toronycsapágy cserénél?
A toronycsapágy úgynevezett gyártmány specifikus alkatrész. Így egy adott autó típusba, csak az ahhoz gyártott alkatrész építhető be. Az utakon közlekedő kocsik javarészében manapság ún. McPherson felfüggesztés található, amelyben a gólyalábhoz toronycsapágy készletet építenek be a gyártók. A jármű optimális beállításához mindig előírják a csapágyon alkalmazandó nyomatékot. Épp ezért még beszerelés előtt ajánlott a gyártói előírásoknak utánajárni. Nem szabad légkulccsal és imbuszkulccsal cserélni nyomatékkulcs helyett a felső anyát, mivel ezzel kockáztatjuk a menet károsodását, ráadásul a toronycsapágyat is túlterhelhetjük. Arra is nagyon ügyelni kell a cserénél, hogy az anya ne üljön túl lazán a csapágyon, vagyis ne így fordítsa el a dugattyúrudat a gólyalábban, mert így, a rosszul fixált lengéscsillapítóval kész életveszély közlekedni.