Autó légrugó, légpárna
Légrugózás alkalmazásával a jármű terhelésének megfelelően állíthatók be a rugózás jellemzői, sőt a légrugózásra épülő rendszerrel menet közben is állítható a jármű karosszériájának magassága. Tekintse meg teljes lengéscsillapítók, autórúgó, futómű kínálatunkat!
A légrugózás működési elve
A légrugónál a zárt térbe préselt levegő helyettesíti az autók hagyományos torziós acélrugóit a futómű rugózásánál. A légrugó karakterisztikája (a nyomóerő és az elmozdulás függvénye) eltér a hagyományos rugóktól, és a rugótömbben lévő nyomás változtatásával akár menet közben is lehet a jellemzőit (pl. adott terheléshez tartozó kiemelést) változtatni. Ez különösen előnyös akkor, ha időről időre jelentős eltérés van a jármű terhelésében, ezért kezdetben jellemzően nehéz teherszállító járműveknél, autóbuszoknál alkalmazták. Ma már azonban egyre elterjedtebb a nagyobb személyautók, illetve SUV-ok körében is a komfortosság miatt. A személyautóknál egyébként elsőként a Mercedes-Benz alkalmazta a légrugózást még az 1960-as években. Azóta is elmondható, hogy főként a felsőbb személyautóosztályban találkozhatunk ezzel a konstrukcióval.
Az útegyenetlenségeket a gumitömlőben található nagynyomású levegő segítségével követi le a mechanizmus. A kialakításnak köszönhetően szabadon választhatjuk meg, hogy adott elmozdulás esetén mekkora visszatérítő erő dolgozzon.
A légrugózás előnyei
A légrugózás és a rá épülő lengéscsillapító rendszer jelentősen javítja a vezetési és a rugózási komfortot a személyautóknál is. Ez a hagyományos acélrugók helyett alkalmazott sűrített levegőnek köszönhető. A légrugózás alkalmazásával beépíthető automatikus magasságállítás segítségével a karosszéria távolsága az út felületétől nem csak állandó maradhat a szállított rakománytól függetlenül, de a jármű sebességének függvényében is változtatható. A légrugózás javítja a jármű úttartását, mert a gyorsításkor vagy a fékezéskor fellépő bólintómozgásokat is eredményesen egyenlíti ki.
Persze azért hátránnyal is rendelkezik a légrugózás, mégpedig a megszokott acélrugókhoz képest. Ahhoz, hogy beszerelhessék, kiegészítő alkatrészekre van szükség: pl. kiegyenlítő tartályra vagy komplex vezetékrendszerre. Ezek mind-mind hozzájárulnak a kocsi tömegének növekedéséhez, a motor fokozott terheléséhez.
Mit érdemes még tudni a légrugózásról?
A légrugók zöme ma már gördülőmembrános. Mivel kiegészítő alkatrészei is vannak, ezért a gyártók különös figyelmet szentelnek a helytakarékosságra. Ennek okán a lengéscsillapítóval közös középponttal szokták elhelyezni. Mivel a légrugózás csupán a szimmetriatengelyükkel azonos irányú erők átvitelére képes, így lengőkarok segítségére is szükség van. Ezáltal a kerékfelfüggesztés is komplexebbé válik, s ebből adódóan drágábbak lehetnek a javítási költségek.