Hátsó kipufogódob
Amikor azt mondjuk, hogy hátsó dob, természetesen a hátsó kipufogó dob jelenik meg előttünk, vagyis a gépkocsi kipufogó és elemei közül az egyik legfontosabb és legtestesebb rész. Azt hiszem, még véletlenül sem egy dobfelszerelésre asszociálunk, ha a hátsó dob szót halljuk.
A hátsó dob a kipufogórendszer elengedhetetlen eleme
Autónk egyik központi rendszere a kipufogóé, melynek szerves részét képezi a hátsó dob. A rendszer első eleme általában a leömlő, mely után egy első vagy középső kipufogódobot találhatunk. A rendszer végén helyezkedik el a hátsó dob, majd az utána lévő kipufogócső vezeti ki a gázokat a környezeti levegőbe. Amikor a kipufogórendszer cseréjére kerül sor, nem csak ezekre az alkatrészekre kell gondolnunk, ott vannak még a különböző bilincsek, tömítések, gumibakok is!
A hátsó dob nélkülözhetetlen szereppel bír: minimalizálja az égéstermékek kiözönlésekor keletkező zajt. Bizonyos autótulajdonosok nem csak gyakorlati funkciót társítanak az alkatrészhez, esztétikai szereppel is felruházzák. Ilyen esetekben beszélhetünk sport vagy tuning dobokról, amik kemény, „férfias” hangot kölcsönöznek az autónak. Mivel dizájnelemként is szolgálhat, ezért külön is megvásárolható és felszerelhető, sport és tuning hátsó dobokat itt találja webáruházunkban: Irány a bolt!
A hátsó dob persze nem csak esztétikus, de tartós is, vagyis a króm kipufogóvég a csillogás mellett a kiáramló gáz magas hőmérsékletének elviselését is szolgálja. Ebből fakadóan a króm kipufogóvég nagyon forró tud lenni, ezért a hátsó dob és a króm kipufogóvég érintése nem ajánlott közvetlen használat után!
Miből észlelhető, hogy tönkrement a hátsó dob?
A kipufogórendszer bármely elemének meghibásodásáról is legyen szó, arról mindig jól hallható jelek árulkodnak, mivel romlik a hangtompító képesség. Gyanús lehet például, ha a megszokottnál hangosabban, sportosabban szól a kipufogója. A kipufogórendszer, s ezáltal a hátsó dob egyik legfőbb ellenfele a rozsda. Ennek oka, hogy a kipufogóban kondenzvíz kering, mivel a cső melegedésével egyidejűleg pára csapódik le benne. Mivel a rendszer felhevülése a motortól kezdődik, s a víz hátrafelé áramlik, végül a hátsó dobban rakódik le. Épp ezért tehát ez a kipufogórendszer legsűrűbben meghibásodó és cserélendő eleme. A rozsda rongálja az alkatrész anyagát, s így egy idő után a rezgés következtében el fog repedni, törni ott, ahol a cső a dobba csatlakozik.