Keresés terméktípus szerint

              Hátsó kipufogódob

              Hátsó dob

              Kipufogó és elemei választékunkban hátsó kipufogódobot is talál szinte minden autótípushoz. Ismerje meg jobban ezt az alkatrészt!

              Mi pontosan a hátsó kipufogódob feladata és hol helyezkedik el?

              A hátsó kipufogódob, vagy más néven hátsó hangtompító dob, a gépkocsi kipufogórendszerének utolsó, egyben egyik legfontosabb eleme. Elsődleges funkciója a motor működése során keletkező égéstermékek kiáramlásakor fellépő hanghatások minimalizálása. Enélkül az autó hangja elviselhetetlenül hangos lenne, zavarva nemcsak az utasokat, hanem a környezetet is.

              Ez az alkatrész a kipufogórendszer végén található. A motorból távozó forró gázok először a leömlőn, majd a katalizátoron és a középső dobon haladnak keresztül, mielőtt a hátsó kipufogódobba érkeznének. Innen a gázok a kipufogóvégen keresztül távoznak a szabadba. A rendszer ezen felépítése biztosítja a károsanyag-kibocsátás csökkentését és a zajszint minimalizálását.

              A sport és tuning hátsó dobok dizájnelemként is helytállnak, itt válogathat közöttük: Irány a bolt!

              Honnan tudom, hogy elérkezett a hátsó kipufogódob cseréje?

              A hátsó kipufogódob cseréjének szükségességét leggyakrabban a jármű megszokott hangjánál jóval erősebb, morgó vagy akár kellemetlenül "sportos" kipufogóhang jelzi. Ezt a meghibásodást szinte minden esetben a korrózió okozza, amely idővel kilyukasztja a dobot, így az már nem képes hatékonyan csillapítani a motorzajt.

              Milyen konkrét jelek utalnak a hátsó kipufogódob meghibásodására?

              A hátsó hangtompító dob hibáját nehéz nem észrevenni, mivel a legárulkodóbb jel a hanghatások drasztikus megváltozása. Mivel a kipufogórendszer bármely elemének sérülése rontja a hangtompító képességet, a zajszint növekedése egyértelműen meghibásodásra utal.

              A leggyakoribb tünetek a következők:

              • Hangosabb, mélyebb, öblösebb motorhang: A legjellemzőbb jel, amikor a kipufogó hangja hirtelen sokkal erőteljesebbé válik, különösen gyorsításkor. 
              • Kopogó, zörgő hang: Ha a dob belső szerkezete sérül vagy a rögzítései meglazulnak, fémes, zörgő hang hallható az autó alól, főként egyenetlen úton vagy alapjáraton. 
              • Látható korrózió és repedések: Egy alaposabb vizsgálat során szabad szemmel is látható lehet a rozsdafolt, a repedés vagy a lyuk a dob testén, különösen a csőcsatlakozásoknál.
              • Fokozott vibráció: A sérült vagy rosszul rögzített kipufogódob rezgéseket közvetíthet a karosszéria felé, amit az utastérben is érezni lehet.

              Miért pont a hátsó dob a kipufogórendszer legsérülékenyebb alkatrésze?

              A kipufogórendszer, és különösen a hátsó dob legfőbb ellensége a rozsda. Ennek oka a működés közben keletkező kondenzvíz. A forró kipufogógázok páratartalma a hidegebb fémfelületeken lecsapódik, így a víz a rendszer leghátsó és leghidegebb pontján, a hátsó dobban gyűlik össze.

              Ez a folyamat különösen a rövid távú városi használat során intenzív, mivel a rendszernek nincs ideje teljesen felmelegedni és kiszárítani a vizet. A dob belsejében pangó savas kondenzvíz belülről kezdi ki az alkatrész fém anyagát, ami idővel elkerülhetetlenül kilyukadáshoz vezet. A külső felületet pedig a sós, latyakos téli utak terhelik meg.

              Mit kell tudni a sport és tuning hátsó dobokról?

              A funkcionális szerepen túl a hátsó dob esztétikai elemként is szolgálhat. A sport- és tuning kipufogódobok célja nemcsak a teljesítmény optimalizálása, hanem egyedi, karakteresebb hangzás elérése is. Ezek a dobok gyakran polírozott, krómozott kipufogóvéggel rendelkeznek, ami sportosabb megjelenést kölcsönöz az autónak.

              Fontos tudni, hogy a sport kipufogódobok felszerelése bizonyos szabályokhoz kötött, és a túlzottan hangos rendszerek használata akár bírságot is vonhat maga után. Mielőtt ilyen alkatrészt választana, érdemes tájékozódni a vonatkozó műszaki előírásokról. A krómozott kipufogóvég emellett rendkívül forró lehet használat után, így érintése égési sérüléseket okozhat.

              Gyakran ismételt kérdések a hátsó kipufogódobokkal kapcsolatban

              Cserélhetem csak a hátsó dobot, vagy az egész rendszert kell?
              A legtöbb esetben elegendő csak a meghibásodott hátsó dobot cserélni. Azonban, ha a rendszer más elemei (pl. a középső dob vagy a csövek) is erősen korrodáltak, érdemes lehet egyben cserélni őket a hosszú távú megbízhatóság érdekében.

              Milyen egyéb alkatrészekre van szükség a hátsó dob cseréjekor?
              A sikeres cseréhez a dob mellett általában új tömítésekre, bilincsekre és gumi felfüggesztő bakokra is szükség van. Ezek biztosítják a megfelelő rögzítést és a gáztömör csatlakozást, megelőzve az újabb hibákat. Ezeket az alkatrészeket is megtalálja kínálatunkban.

              Az utángyártott hátsó dob ugyanolyan jó, mint a gyári?
              Igen, a webáruházunkban forgalmazott prémium minőségű utángyártott alkatrészek megbízható és tartós megoldást nyújtanak. Gyakran neves gyártók termékei, amelyek megfelelnek a gyári előírásoknak, de kedvezőbb áron érhetők el.

              Összegzés

              A hátsó kipufogódob elengedhetetlen az autó csendes és kulturált működéséhez. Meghibásodását leggyakrabban a hangosabbá váló kipufogóhang jelzi, melynek kiváltó oka szinte mindig a kondenzvíz okozta belső korrózió. Cseréje során fontos a megfelelő minőségű alkatrész kiválasztása és a szükséges rögzítőelemek cseréje is. Legyen szó standard utángyártott vagy sport kivitelről, a szakszerűen cserélt hátsó dob hosszú időre visszaállítja járműve komfortját és megbízhatóságát.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!