Seat Cordoba
A Seat Cordoba volt a szupermini Seat Ibiza szedán, kombi és kupé változata. 1993 és 2009 között gyártották, és az Ibiza második és harmadik generációihoz kapcsolódott.
A Seat Cordoba első generációja
A Cordoba első generációját a Frankfurti Motorshow alkalmával mutatták be 1993-ban, és még ugyanezen év nyarán kezdték el értékesíteni. A modellt az olasz származású Giorgetto Giugiaro tervezte a Seat Ibiza Mk2 alváztípusára alapozva. Az első generáció motorpalettája 5 verzióból állt a Volkswagen Polóéhoz hasonlóan: az 1.4, 1.6, 1.8 és 2.0 literes benzinmotorokból, valamint az 1.9 TDI dízelmotorból. Ugyan alapvetően a Polo mintájára készült, de a meghosszabbított hátsó kinyúlás miatt a mérete inkább a Golféra hajazott, de kicsit kisebb volt, mint a Jetta. Népszerűségét a csomagtartó 455 literes nagy méretének is köszönhette, amit ráadásul 762 literre lehetett növelni a hátsó ülések lehajtásával.
Kupé (Cordoba SX) változata 1996-ban, míg a szedán változata két évvel később jelent meg. A kupé verzió 5 féle motorral volt kapható: egy 1.6 literes 75kW-os, egy 1.9 literes turbódízel, egy 1.8 literes 16 szelepes, egy 2.0 literes 8 szelepes (Cupra), valamint egy 2.0 literes 16 szelepes verzióval. A 2.0 literes verziók gyakorlatilag ugyanolyanok voltak, mint amiket a harmadik generációs Golf GTi-ben használtak.
1999 augusztusában új faceliftet kapott, melynek részeként megváltoztatták a lökhárítókat, a fényszórókat, a hátsó lámpákat és az elülső hűtőrácsokat. Ami a belsejét illeti, új anyagokat alkalmaztak a gyártásnál, és új kárpittal szerelték. A motorpaletta sem maradt ki a változtatásból: a 16 szelepes ABF motort egy 1.8 literes 116 kW-os turbómotorra cserélték.
A második generáció megjelenése
A Cordoba második generációját a 2002-es Párizsi Autószalonon tárták a nyilvánosság elé, akárcsak a a Seat Ibiza Mk3 négyajtós szedánját. Az új széria csomagterét még nagyobbra bővítették, immáron 485 literes tárhelyet kapott, amit a hátsó ülések lehajtásával akár 800 literesre is növelhettek. Ami még nagy újdonságnak számított, hogy a második generációhoz már nem gyártottak kupé és kombi változatokat.
Az új szériát ugyanolyan alvázzal és motorokkal szerelték, mint a Volkswagen Polo Mk4-et, valamint a Skoda Fabia Mk1 és Mk2 verziókat. Az 1990-es éveket követően a szedán típus egyre csak veszített népszerűségéből az európai piacon, és nem is tettek érte sok mindent, hogy a helyzet változzon. Épp ezért az Egyesült Királyságban 2006 februárjában meg is szüntették az értékesítésüket, míg Európa más országaiban 2009-ben ért végérvényesen véget a Cordoba forgalmazása.
Típus | Évjárat | Alváz |
---|---|---|
CORDOBA | 1993/02 - 2002/12 | (6K1, 6K2) |
CORDOBA | 2002/09 - 2009/11 | (6L2) |
CORDOBA Vario | 1996/07 - 2002/12 | (6K5) |