Mercedes-Benz E-Class
A Mercedes-Benz E-Class felsőkategóriás kocsikat 1993 óta forgalmazzák ezen a néven, ám történetük egészen az 1950-es évekbe visszanyúlóan kezdődött. Az E-Class jó néhány éven át vezető modell volt a saját kategóriájában, az európai eladási listák éllovasa volt. Ezen túl a Mercedes valaha volt egyik legnépszerűbb modellje. Fennállása óta öt generáció és három átalakított változat készült az autóból.
Generációról generációra szálló minőség
Az E-Class története az 1950-es években kezdődött. Az első, E-nek nevezhető modell a Mercedes W120, közismertebb nevén a Ponton volt, melyet 1953 és 1962 között gyártottak. A Pontont a W110, azaz a Fintail követte a sorban, ezt nevezték anno „fecskefarkú” Mercinek. A következő generáció az 1968-ban bemutatott, négy-és öthengeres verzióban értékesített W115 modell volt – utóbbi dízel verzióban is elkészült, de „egy kis plusz” pénzért turbófeltöltős változatban is meg lehetett rendelni. Ám a W114-es modellek hathengeres motorjuknak köszönhetően sokkal népszerűbbek voltak. A W115-ös modell leváltására jött a W123 1976-ban, mely elég korán tett szert a népszerűségre. Ennél a szériánál jelent meg az ötfokozatú manuális váltó, illetve a szervokormány is már az alapfelszereltség részét képezte. 3 évre rá az ABS és a légzsák is megjelent a felszereltségek között. 1982-ben újabb frissítést eszközöltek a szérián; a régi, körbetétes első fényszórókat hagyományos verziókra váltották le. Nem csak limuzin, kupé és gyárilag kombi formában készítették őket, de gyárilag megnyújtott limuzin is megtalálható volt a kínálatban. A magyar autós közéletben csak „zöldséges” néven emlegették.
A valódi E-Class szériák
Az első, újra gondolt, modern dizájnnal ellátott W124-es széria 1984-ben került a piacra. Ennél a sorozatnál jelent meg az „E” típusjelzés, de majdnem 10 évet kellett rá várni – 1993-ig. Ettől az évtől kezdtek minden kategóriát valamilyen betűvel jelölni. Az első valódi E-Class szériák járműveiben már csak egy karburátoros motor volt, de emellé meg gyártottak hathengeres soros dízelmotort és 3.0 literes benzinest is. Azok, akik nem érték be ezekkel, rendelhettek 4200 és 5000 ccm3-es, V8 motorral szerelt változatokat is. Ennél a szériánál került elsőként kínálatba az összkerékhajtásos verzió is. Alapvetően négysebességű automataváltóval szerelték őket, de a nagyobb motorral rendelkezőek ötsebességes automataváltót kaptak. Ami a kasztnikat illeti, megjelent a hatajtós nyújtott limuzin és a kabrió is.
A második széria a W210-es volt, melyet 1995-ben tártak a nyilvánosság elé. Jellegzetessége a kör alakú fényszórók voltak. A motorpalettát tovább bővítette a gyártó; a benzinesek csak befecskendezéses, dupla vezérműtengelyes, hengerenként négyszelepes változatban készültek, míg a dízelesek közvetlen befecskendezéses, elektromos üzemanyag ellátású verzióban. A legjelentősebb fejlesztést a biztonság terén eszközölték; rendelhető volt négy légzsákos és isofix gyerekülésekkel ellátott változat is. 1999-ben jelentős változtatásokat végeztek az E-Class második szériáján; több mint 1500 „apróságot” változtattak meg rajta. Ilyen volt például az is, hogy az oldalsó indexeket a visszapillantókba szerelték. A motorpaletta is vérfrissítésen esett át; megjelent az ú.n. common rail dízelmotor, a két legerősebb változat pedig a hathengeres 320 CDi és az öthengeres 270 CDi voltak. Az eddigi automataváltókat leváltotta az ú.n. ultratronic ötsebességes szekvenciális verzió.
A harmadik E-Class szériát, a W211-es 2002-ben került piacra, külső dizájnban nagyon hasonlított az előző szériára. A paletta ismételten szélesedett, a V6-os és V8-as CDI motorokkal. Az ultratronic váltót tovább gondolták, és behozták a hat- és hétsebességes g-tronic váltóra. 2006-ban bevezették az 5.0 és 5.5 literes motorral szerelt E500-at, 1 évre rá pedig a közvetlen befecskendezésű, közös nyomócsöves dízelmotort.
A negyedik, W212-es szériát 10 évvel ezelőtt, a Genfi Autószalonon tárták a nyilvánosság elé. A széria legjelentősebb vívmányai az E200 CGI és az E230 CGI voltak, amiket közvetlen befecskendezésű motorokkal szereltek. A felszereltség kiegészült, megjelent a holttér figyelő kamera, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. Négyféle kivitelben vásárolható a széria: 4 ajtós szedán, 2 ajtós kupé és kabrió, valamint 5 ajtós kombi.
A legfrissebb, ötödik E-Class generáció, a W213-as 3 éve, 2016-ban került piacra.
Típus | Évjárat | Alváz |
---|---|---|
E-CLASS | 1993/02 - 1996/06 | (W124) |
E-CLASS | 1995/06 - 2003/08 | (W210) |
E-CLASS | 2002/03 - 2009/03 | (W211) |
E-CLASS | 2009/01 - 2016/12 | (W212) |
E-CLASS | 2016/01 - | (W213) |
E-CLASS | 2023/07 - | (W214) |
E-CLASS All-Terrain | 2017/01 - 2023/10 | (S213) |
E-CLASS All-Terrain | 2023/10 - | (S214) |
E-CLASS Alváz/nyitott | 1996/06 - 2003/03 | (VF210) |
E-CLASS Alváz/nyitott | 2003/03 - 2009/07 | (VF211) |
E-CLASS Kabrió | 1993/05 - 1998/03 | (A124) |
E-CLASS Kabrió | 2010/01 - 2016/12 | (A207) |
E-CLASS Kabrió | 2017/06 - | (A238) |
E-CLASS Kupé | 1993/06 - 1997/06 | (C124) |
E-CLASS Kupé | 2009/01 - 2016/12 | (C207) |
E-CLASS Kupé | 2016/12 - | (C238) |
E-CLASS T-Model | 1993/06 - 1996/06 | (S124) |
E-CLASS T-Model | 1996/06 - 2003/03 | (S210) |
E-CLASS T-Model | 2003/02 - 2009/07 | (S211) |
E-CLASS T-Model | 2009/08 - 2016/12 | (S212) |
E-CLASS T-Model | 2016/07 - 2023/10 | (S213) |
E-CLASS T-Model | 2023/07 - | (S214) |