Honda Civic
A japán Honda autógyártó valaha volt legnépszerűbb és legtöbb bevételt hozó modellje a Civic. Népszerűségét a műszaki megoldások mellett leginkább versenyképes árának köszönheti. Az Egyesült Államokban például az eladási listák élén mozgolódik, de Európában is sok példánnyal találkozhatunk az utakon.
A Honda Civic alkatrészek generációról generációra szállnak
A legelső Civic 1972-ben gurult le a gyártósorról, végsebessége már a 145 km/h-t is elérte. A 60 lóerő miatt azonban elég lassan, 15 másodperc alatt gyorsult csak fel százra. Viszont a 4 és 5 fokozatú manuális váltós modellek mellett már volt automata váltós verzió is! Érdemes említést tenni arról is, hogy nem csak ólommentes, hanem ólmozott üzemanyaggal is menni – ez az akkor uralkodó olajválság miatt népszerűvé tette a modellt.
A második Civic generáció létrejöttét 1979-re datálhatjuk, mely kicsit kockásabb, karakteresebb dizájnt kapott elődjéhez képest. Ennél a generációnál már 68 lóerő leadására is képesek voltak a járgányok.
A harmadik generációra 4 évet kellett várni, három- és négyajtós verzióban vásárolhatták meg az emberek. Sokan nem tudják, de létezett ötajtós modell is, ám ez már megkülönböztető elnevezést kapott, Honda Civic Shuttle elnevezéssel futott. Japánban 130 lóerős teljesítményű verziókat is gyártották, az amerikai Hondákban azonban csak 91 lóerő lapult.
A Civic negyedik generációja 1987-ben került a nyilvánosság elé. Itt már jelentős kivitelezési különbségeket figyelhettünk meg; sokkal sportosabb látvánnyal bírt ez a generáció. Az alapmodell „75 lovas” volt, ám létezett az első VTEC motorokkal felszerelt 150 lóerős kivitel is. Ezt a generációt már szervokormánnyal, klímával vagy elektromos ablakokkal is rendelhették a vásárlók.
Az ötödik generáció kivételesen kedvelt Civic kocsikat rejtett, 1991-ben dobták őket piacra. A karosszériát kerekebbre vették a jobb légellenállás érdekében – ez akkoriban formabontónak számított. 3 kivitelben vásárolhatták meg; 2 ajtós sport kupé, 3 ajtós ferde hátú és 4 ajtós szedán verzióban. Az alapmodell 75 lóerővel bírt, míg a VTEC motorral szerelt csúcsmodell 160 lóerővel. Ami érdekesség még, hogy szinte az összes kivitelnél alapfelszereltségnek számított az ABS és a szervo.
1995-ben a hatodik generációt még tovább „kerekítették”. Az alapmodell itt már 90 lovas volt, a csúcsmodell viszont maradt 160 lóerős, VTi felszereltséggel. 4 évvel később felfrissítették a széria dizájnját, főleg ami a frontot illeti, új lett például a lökhárító, de a fényszórók is. Ha még ilyen verziókhoz keresel karosszéria alkatrészt, a rendelésnél nem árt erre figyelni!
Millennium utáni generációk
A 2001-es hetedik generáció modelljeit már teljes áttervezték. A biztonságra is kiemelt figyelmet fordítottak, a törésteszteken kimagasló merevséget hozott, és már 4 légzsák is került a Civic-be. A környezettudatosságra összpontosítva pedig hibrid verziókat is gyártottak. A három-, négy- és ötajtós kiviteleken is 2 éven belül ráncfelvarrást végeztek, új facelift, lámpák és lökhárító dukált nekik, míg az utastérben megjelentek a piros-fekete ülések, ill. a bőr kormány.
A nyolcadik Civic széria 2006-ban látott napvilágot, immár egy sokkal futurisztikussabb megjelenéssel. A biztonságot még tovább gondolták, a modellek függönylégzsákokat kaptak. A motorválaszték teljesen kibővült, volt 99 lóerős modell, de lehetett kapni 140 i-VTEC, valamint 140 lóerős ictdi dízelmotorosokat is. Hibrid verzió is készült belőlük, és persze a Type-R Civic is jelen volt a magyar autópiacon a maga „kis” 201 lóerős i-VTEC motorjával.
A 2011-ben megjelent kilencedik generációs temérdek újítással büszkélkedhetett – például ezekből már kombi kiviteleket is gyártottak. A motorpaletta pedig egy új, kis köbcentiméteres dízel verzióval bővült, mely igencsak népszerűnek számított az alacsony fogyasztása, de ugyanakkor optimális teljesítménye miatt. Az új Type-R modellre 2015-ig kellett várni, de megérte, hiszen ez már 310 lóerős turbófeltöltős motorral büszkélkedhetett. A manuális váltó természetesen 6 sebességet kapott ezekben is.
A legfrissebb, napjainkban is értékesített tízedik Civic generációt 2 éve dobták piacra. A Honda egy igazán impozáns, merész és vagány dizájnnal rukkolt elő. Nem csak a külső, hanem a belső terén is nagy változások történtek. Megjelentek az egyre népszerűbbé váló turbómotorok is, 1.0 és 1.5 benzines verzióban 129, valamint 185 lóerővel. A japán gyártó viszont tudta, hogy Európában, így nálunk is nagy kereslet van a dízel verziókra, így a Civic egy 1.6 i-DTEC dízelmotoros verzióval is megvásárolható.
Típus | Évjárat | Alváz |
---|---|---|
CIVIC I Hatchback | 1972/07 - 1983/09 | (SB) |
CIVIC I lépcsős hátú | 1979/10 - 1985/12 | (SF) |
CIVIC I Shuttle | 1983/08 - 1987/12 | (AN, AR) |
CIVIC II Ferdehátú | 1978/01 - 1983/12 | (SS, SL) |
CIVIC II Kombi | 1979/01 - 1983/12 | (WC) |
CIVIC II Shuttle | 1988/01 - 1995/02 | (EE) |
CIVIC III Hatchback | 1983/10 - 1987/10 | (AL, AJ, AG, AH) |
CIVIC III lépcsős hátú | 1983/10 - 1988/12 | (AM, AK, AU) |
CIVIC IV Hatchback | 1987/09 - 1993/10 | (EC, ED, EE) |
CIVIC IV lépcsős hátú | 1987/09 - 1993/10 | (ED) |
CIVIC IX | 2012/02 - 2016/12 | (FK) |
CIVIC IX Kupé | 2012/01 - | |
CIVIC IX lépcsős hátú | 2011/09 - 2016/12 | (FB) |
CIVIC IX Tourer | 2014/01 - 2016/12 | (FK) |
CIVIC Kombi | 1971/09 - 1979/12 | |
CIVIC Kupé | 2005/09 - 2011/12 | |
CIVIC lépcsős hátú | 1971/09 - 1979/12 | |
CIVIC V Hatchback | 1991/10 - 1995/11 | (EG) |
CIVIC V Kupé | 1993/08 - 1996/03 | (EJ) |
CIVIC V lépcsős hátú | 1991/10 - 1996/12 | (EG, EH) |
CIVIC VI Aerodeck | 1998/04 - 2001/02 | (MB, MC) |
CIVIC VI Fastback | 1994/09 - 2001/02 | (MA, MB) |
CIVIC VI Hatchback | 1995/10 - 2001/03 | (EJ, EK) |
CIVIC VI Kupé | 1996/03 - 2000/12 | (EJ, EM1) |
CIVIC VI lépcsős hátú | 1995/06 - 2001/03 | (EJ, EK, SO) |
CIVIC VII Hatchback | 2000/01 - 2006/02 | (EU, EP, EV) |
CIVIC VII Kupé | 2001/02 - 2005/12 | (EM2) |
CIVIC VII lépcsős hátú | 2000/10 - 2006/04 | (ES, ET) |
CIVIC VIII Hatchback | 2005/09 - 2012/12 | (FN, FK) |
CIVIC VIII lépcsős hátú | 2005/09 - 2013/05 | (FD, FA) |
CIVIC X Ferdehátú | 2016/09 - | (FC_, FK_) |
CIVIC X Kupé | 2016/01 - | |
CIVIC X lépcsős hátú | 2015/09 - | (FC_) |
CIVIC XI Ferdehátú | 2021/01 - | (FL) |
CIVIC XI lépcsős hátú | 2021/01 - | (FE) |