Vezérműtengely szimering
Vezérműtengely szimering gondoskodik az autónkban arról, hogy a tengelynél ne szivárogjon el az olaj, hiszen a szimering egy autó motor tömítőgyűrű, amelynek az a feladata, hogy megoldja a tömítést két mozgó elem között.
Vezérműtengely szimering gondoskodik a forgó főtengely tömítéséről
A hagyományos szimeringek egy fémházból és egy rugalmas tömítőajakból állnak, az utóbbi fekszik fel a tengelyre. Közben egy rugógyűrű nyomja a tengely forgó felületére. Újabban megnőttek a követelmények a szimeringekkel, köztük a vezérműtengely szimeringgel szemben is, hiszen a modern kocsikban magasabb a motor fordulatszáma, az olaj hőmérséklete, ráadásul az olajat is nagyobb időközökkel cserélik. Ezért kezd elterjedni a szimeringekben a politetrafluor-etilén, vagyis PTFE tömítőanyag, amely kevésbé súrlódik a hagyományos anyagoknál, ezért akkor sincs vele gond, ha elégtelen a kenés, vagy akár teljesen szárazon működik. Ez az anyag „emlékszik” eredeti formájára, ezért, ha felmelegedett, annak felvételére törekszik. Ez lehetővé tette az előfeszítő rugók elhagyását is.
A vezérműtengely szimering legfőbb feladata, hogy ne engedje beszivárogni a motorolajat és bejutni a szennyeződéseket, port a mechanizmusba. A vezérműtengely kivezető pontja és a hengerfej között gondoskodik a tömítésről. Az alkatrész nagy átlagban 120 000 kilométert bír ki, de ez a futásteljesítmény nagyban függ a többi, kapcsolódó alkatrész állapotától is. Javítása a gyakorlatban cserét jelent. Élettartamának meghosszabbítása érdekében mindig megbízható, minőségi motorolajat használjon. Az elhasználódott, koptató részecskéket tartalmazó kenőanyag rontja az alkatrész állapotát. Kimozdulásának megakadályozásához pedig időközönként tisztítsa meg a forgattyúház szellőzőrendszerét.
A vezérműtengely szimering meghibásodásának okai
Idővel a működésből adódó vezérműtengely-rezgés miatt a szimering belső része töredezhet. A gumi elöregedése miatt veszít rugalmasságából, deformálódik, végül teljesen megszűnik a tömítettség. A minőségi, újabb fejlesztésű politetrafluor-etilén anyagok ellenállóbbak az ilyen mostoha körülményekkel szemben, érdemes ilyen alkatrészt rendelni. A rugalmasság az alacsony hőmérséklet miatt is elveszhet. A vezérműtengely szimering megkeményedésére a motorolaj-fogyasztás hirtelen ugrásából, s a motorháztetőt alatt talált olajfoltokból következtethetünk.
Ahogy már említettük, a túl régóta használt motorolajban megjelenhetnek különböző koptatórészecskék, amik karcolják a szimmering felületét. A mélyebb karcolások akár olajszivárgáshoz is vezethetnek.
A forgattyúház szellőző rendszerének tönkremenetele is vezethet vezérműtengely szimering hibához, annak meglazulásához. Tipikusan ilyen eset, amikor túl nagy a gáznyomás. A túlzott nyomás eredményeképp kimozdul a helyéről az alkatrész. Ezt a kenőanyag-szivárgás mellett, süvítő, fütyülő hang is jelezheti a motor üzemmeleggé válása közben.
Ne hagyja sokáig egyhelyben pihenni autóját, főleg ne a szabadban, ugyanis a huzamosabb kenéshiány és a hőmérsékletingadozás mind-mind fokozzák a tömítés repedezésének esélyét.
Miből tudhatom, hogy eljött a csere ideje?
A vezérműtengely szimering hiba jele – a fentiek után nem meglepő módon – a szivárgó olaj a tengelynél. Egyébként, ha olajfolt keletkezik álló helyzetben a motorblokk alatt, gyanakodhatunk a különböző szimeringek elhasználódására is. Ilyenkor többnyire csak a hibás szimering cseréje segíthet. Általában motorgenerál, azaz motorfelújítás, vagy akár csak egy a vezérműszíj-csere alkalmával érdemes lecserélni a szimeringet is. A szimeringek ára nem túl magas, persze azért erre még rájön a munkadíj is. Sokan nem gondolnak rá, de a hajtószíj megcsúszásából is következtethetünk a vezérműtengely szimering cseréjének esedékességére.
Ajánlott egyébként minden időszakos szerviz során ellenőriztetni az állapotát. Az autószervizekben általában először leszerelik a vezérműtengely szíjtárcsát, s úgy vizsgálják meg a szerkezetet.