Vezérműtengely fogaskerék
Vezérműtengely fogaskerék – az autókat hajtó belső égésű motorok vezérműjének egyik fontos motorblokk alkatrésze. A vezérműtengely feladata a szelepek mozgásának megindítása a megfelelő időpontban és a megfelelő sorrendben, valamint annak irányítása, hogy a szeleprugók mikor zárják a szelepeket.
A vezérműtengely forgatása gyakran egy fogaskerék-áttétellel közvetlenül történik, de lehetséges lánccal és szíjjal is.
A szelepek nyitásának időpontját a bütykök helyzete határozza meg, míg a nyitás időtartamát, a szelepek nyitásának és zárásának menetét a bütykök alakja határozza meg. Ha a vezérműtengely a hengerfejben található, akkor a motor fölül vezérelt. A korszerű autók vezérművei szinte kivétel nélkül alul vezérelt, felül szelepelt elrendezésűek, a 4 szelepes hengerfejeknél leggyakrabban kettős vezérműtengellyel. A vezérműtengelyt vagy tengelyeket a főtengely hajtja, mivel a szelepek nyitását és zárását a főtengely mozgásához kell igazítani, ez a vezérlés beállítása. A kétütemű motorokban a vezérműtengely a főtengellyel azonos fordulatszámmal forog, a négyütemű motorokban a vezérműtengely fordulatszáma a főtengely fordulatszámának a fele.
Vezérműtengely fogaskerék hiba esetén az autó működése bizonytalanná válik.
Ha eltekintünk a balesetek okozta sérülésektől, akkor gyakorlatilag a kopás az egyetlen gyakran előforduló hibaforrás a vezérműtengely fogaskerék esetében, de előfordulhat a rossz beállítás is. Állítani lehet, de ha kopott, cserélni kell. A hibás vezérműtengely fogaskerék miatt a vezérlés eltorzul, a szelepek működése elmozdul az optimálistól. A vezérműtengely fogaskerék ára elég széles tartományban mozog, lehet akár pár ezer forint éppen úgy, mint néhány tízezer is.