Vezérműlánc olajszivattyú
Vezérműlánc olajszivattyú gondoskodik az olaj áramlásáról, arról, hogy a szükséges kenőanyag a kellő mennyiségben jusson a vezérműláncra, ami nem csak a lánc, de az egész motorblokk védelmét szolgálja.
A vezérműlánc és az olajszivattyú
A vezérműlánc szerepe, hogy a főtengelyről érkező forgató energia felhasználásával, a bütykös tengely közvetítésével mozgassa a szelepeket. Ez annyit jelent, hogy meghatározó szerepet játszik a motor vezérlésében. Ebből eredően meghibásodása először csak zavarja a motor működését, de végül működésképtelenné, sőt végleg tönkre is teheti azt. Egy erősen megnyúlt, vagy elszakadt vezérműlánc az autós rémálma lehet. Már csak ezért is fontos a vezérműlánc megfelelő kenése, az olaj folyamatos pumpálása a vezérműlánchoz. Ezt végzik az olajszivattyú, amelynek meghibásodása nagyban hozzájárulhat a vezérműlánc idő előtt elkopásához, amit az elégtelen olajozás okoz.
Az olajszivattyú cseréje
A vezérműlánccal, azaz nem szíjjal vezérelt motoroknál is érdemes rendszeresen ellenőrizni a vezérműlánc állapotát, mert 80-100 ezer kilométernél, de vannak olyan motorok, ahol ennél is korábban, elő tud fordulni, hogy cserére szorulnak. Az ok: a lánc olyan mértékű megnyúlása, ami már nem korrigálható feszítéssel. A lánc egy-egy fogaskereket átugrik és hibásan mozgatja a bütykös tengelyt, rajta keresztül a szelepeket. Az olajszivattyú meghibásodása a normális kopásnál is gyorsabb lánckopáshoz vezet, de akár a fogaskerekek is tönkre mehetnek, ami nagy probléma, főleg, ha azok egybe vannak építve a főtengellyel. Ezért a működésbiztos olajszivattyú létkérdés, és ha meghibásodás nem javítható, azonnal cserélni kell.