Vezérműlánc készlet
Vezérműlánc készlet tartalmazza a lánc futása közben igénybe vett kopó motorblokk alkatrészeket is a lánccal együtt. Érdemes, sőt, szinte kötelező a lánccsere alkalmával ezeket az alkatrészeket is cserélni.
Mik képezik a vezérműlánc készlet részeit?
A vezérműlánc készlet tulajdonképp egy, a motor szerkezetétől és elrendezésétől függően az erőforrás hát- vagy homlokoldalán található zárt, kenéssel karbantartott rendszer. Központi elemét természetesen maga a fémlánc alkotja, amely a fő- és vezérműtengely forgó mozgásának átviteléért felel. A szíjas vezérléssel ellentétben a láncos vezérlés mellett az az érv szól, hogy elméletben az autó motorjának teljes élettartamára tervezik a gyártók, ám a valóságban azért ez nem teljesen van így. Idővel a lánc is megnyúlhat, bizonyos esetekben pedig át is ugorhatja a tengelyek fogaskerekeit. Utóbbival nagyon vigyázni kell, és pontosan betartani a cserére vonatkozó gyártó előírásokat, ugyanis hatalmas motorkárokat tud eredményezni a láncszakadás.
Emellett azért nem szabad megfeledkezni a vezérműlánc készlet további elemeiről sem, hiszen készletben szokták cserélni a szerelők a vezérlést. Bármely típusú hajtásról is legyen szó, mindig szükség van feszítőelemekre a szelepek konstans, precíz vezérléséhez. Ezek az elemek a különböző behatások – hőmérséklet, intenzív igénybevétel, öregedés – okozta anyagkopás kiegyenlítéséért felelnek. A szettbe tartoznak tehát még a mechanikus vagy hidraulikus láncfeszítők, továbbá a feszítő- és vezetősínek egyaránt. Nélkülük tulajdonképpen nem lennének adottak az optimális körülmények a láncos meghajtás biztonságos és hatékony futásához.
Nem szabad elhanyagolni a cseréjét
A vezérműláncos autók általában nagyobb teljesítményűek, mint szíjas társaik (vannak kivételek!), előszeretettel alkalmazzák őket a Skoda, Volkswagen, BMW, Renault, Ford, Mazda és pl. Opel modelljeiben. Míg a szíjas vezérlés esetében sokkal pontosabban behatárolható az adott szett élettartama, a láncos vezérlésnél már annál kevésbé. Épp ezért a vezérműlánc készlet esetében még inkább fontos odafigyelni az állapotra. Annak ellenére, hogy elhanyagolhatatlan szereppel bír a motor működésében, nem szentelnek neki az autótulajdonosok elég figyelmet. Ha el akarja kerülni a hanyagságból eredő súlyosabb anyagi károkat, akkor szigorúan tartsa magát a gyári előírásokhoz, még jobb, ha rövidít is a csereperióduson.
A vezérműláncot, feszítőket, valamint vezetőket tartalmazó készletek ára nagyjából megegyezik a munkadíjéval. A csereperiódus rövidülhet a jellemzően csak városban használt autók esetében, s olyankor is, ha elhanyagoljuk a motorolaj cserét. Nem is gondolnánk, de mivel a lánc íves terelőkön, továbbá hidraulikus, olajnyomástól függő feszítőn fut, így elhanyagolhatatlan a megfelelő kenés – erről gondoskodik a motorolaj. A láncos vezérlésnél tehát még inkább fontos az olajcserére figyelni, mint a szíjasoknál a lánc idő előtti kopásának elkerülése érdekében.
A vezérműlánc készlet elhasználódására több figyelmeztető jelből is következtethetünk, átugrott vezérlésre gyanakodhatunk például a motor egyenetlen járásából, csökkenő teljesítményéből. A menetzaj növekedéséből pedig a lánc nyúlására is következtethetünk. Bármelyiket is tapasztalja, ellenőriztesse a motort, és szükség esetén vigye vezérléscserére autóját!
Hogyan őrizhetjük meg a vezérműlánc készlet élettartamát?
Egy kis odafigyeléssel autótulajdonosként is tehetünk a vezérműlánc készlet élettartamának megőrzéséért. Mivel visszaváltásoknál szokta a legintenzívebb terhelést kapni a lánc, ezért jellemzően ilyenkor is szokta feladni a harcot. Tehát nem csak a kuplung állapotának megőrzéséhez fontos váltást megelőzően a kapcsolandó sebességhez igazítani az erőforrás fordulatszámát, a vezérműlánc készlet szempontjából is az. Ugyanígy megőrizhetjük a vezérlés élettartamát, ha nem toljuk be vagy nem indítjuk be lejtőn gurulással a kocsinkat, amikor lemerül az akkumulátor. Ilyen esetekben sokkal hamarabb átugorhat a lánc, akárcsak olyankor, ha lejtőre parkoláskor sebességben hagyott váltóval állítjuk le a járművünket.
Mire kell figyelni a cserénél?
A vezérműlánc készlet cseréje nem épp egy házilag, otthoni keretek között megvalósítható szerelési feladat, komoly szakértelem szükséges hozzá. Persze bizonyos, egyszerűbb mechanizmusok esetén különösebb szakmai tudás nélkül is meg lehet csinálni, de alapvetően kellő tudás, szerszámok és tapasztalat nélkül nem ajánlott nekikezdeni. A vezérléscsere jelentős részét teszi ki a munkadíj, épp ezért érdemes nem csak a láncot, hanem a teljes szettet egyben lecseréltetni. Az esetlegesen bennhagyott régi alkatrészek jelentősen csökkenthetik az újonnan beszereltek élettartamát, vagy épp fordítva. A munkadíjat és a vezérműlánc készlet szerepének fontosságát tekintve jobban megéri minőségi szettet rendelni, lehetőség szerint ugyanazon gyártótól a készlet minden darabját. Tökéletes választás lehet például a gyári minőséget képviselő német Ina márka szettje, a Schaeffler vállalat tagjaként szinte minden autómárkához gyárt, és forgalmaz készleteket. Szettjeik sokszor még a gyári minőségnél is jobbak, mivel szakértő fejlesztőcsoportjuk folyamatosan a gyári „betegségek” kiküszöbölésén dolgozik – jó eredménnyel.