Vezérműlánc
Vezérműlánc kereső országosan kedvező árakon az alkatreszek.hu kínálatában, vásároljon olcsón minőségi gyártóktól! Vezérműlánc ismertetése, csereperiódus és további motorblokk alkatrészek!
A vezérműlánc is nyúlik és kopik, cseréje viszont ritkábban szükséges, mint a szíjaknak
A vezérműlánc a láncos vezérlések központi eleme, hasonló elven működik, mint a vezérműszíj. A karbantartást, csereintervallumot és zajosságot tekintve, tartósabb, jobb megoldásnak bizonyulhat, mint a szíjas változat. Elméletben akár a motor teljes élettartamát is végig bírhatja, ám a valóságban azért nem teljesen ez a tapasztalat. Ennek oka egyszerű: használat közben ez is kopik, idővel megnyúlhat, a csereintervallumot teljesen figyelmen kívül hagyva pedig akár el is szakadhat. Jelentősebb motor- és anyagi kárhoz vezethet, ha csúszik a lánc, vagyis átugrik a fogaskerekeken.
Meghosszabbítható a vezérműlánc élettartama, ha ügyelünk a rendszeres motorolajcserére. A lánc ugyanis több alkatrészen is fut (hidraulikus, olajnyomással üzemelő láncfeszítőn, továbbá íves terelőkön), így kenést igényel. Nem csak a csere esedékességére kell figyelni, hanem arra is, hogy mindig minőségi kenőanyag kerüljön a kocsiba.
Vezérműlánc cseréje készletben
Ajánlott szinte minden olyan esetben, amikor látszólag csak a vezérlés egy-egy eleme hibásodott meg. Azért ajánlott új vezérműlánc készlet beszerelése szinte minden esetben, mert mire az egyik elem szükséges cseréjekor a többi, ekkor még hibátlannak tűnő alkatrész elhasználódik, azok akkorra már az eredetileg cserélt alkatrész idejének akár többszörösét is futották. A teljes készlet cseréje mellett még az is szól, hogy szét kell hozzá szedni a motort, aminek munkaköltsége akár 30 ezer forint is lehet, így, ha majd később kell megint a motorhoz nyúlni, mert egy vezérműlánc szett árát sikerült részben megtakarítani, akkor akár alaposan rá is fizethetünk. Jobb tehát mindjárt egy teljes vezérműlánc szett megvásárlása és beszereltetése mellett dönteni!
Ha egyszer eljön a vezérműlánc cseréjének ideje, akkor a következőket mindenképpen be kell tartani. A hajtás minden elemét ki kell cserélni! A SWAG által kínált eredeti IWIS vezérműkészletben például a szervizek egy komplett javítókészletet kapnak, mely tartalmazza a vezetőket, feszítőket és a kereket. A beépítésnek, a gyártó előírásai szerint a megkövetelt speciális szerelőeszközökkel kell történnie. A SWAG vezérműkészletei mellett nem csalódhatnak még a Bosch vagy pl. a Gates termékeiben sem. Járműmotoroknál simplex és duplex görgős vezérműláncokat, valamint fogasláncokat alkalmaznak általában a gyártók.
Minőség a Swag jelentésében
A SWAG-nál kizárólag IWIS láncok vannak a csomagolásban. Minden láncot kizárólag Németországban gyártanak. A kedvező árfekvésű standard vezérműlánc kivitelen kívül a SWAG minőségét kiemeli, hogy gyártósorán erősített kivitelű, magas kopásállású vezérműlánc és nagyteljesítményű motorok számára, új bevonati technológiával készült vezérműlánc is készül szép számban. A SWAG vezérműlánc élettartama olyan hosszú, hogy 5 évig, vagy 100.000 km-ig garanciát vállalnak (a gyártó által előírt olajminőség mellett, olaj és csereintervallum használatával). Jó kenés mellett a SWAG vezérműlánc gyakorlatilag problémamentes. Ha a vezérműszíj elszakad akkor szinte totálkárt jelent a motor számára. Ennek a veszélye a vezérműlánc esetében jóval kisebb.
Autók lánccal szerelt vezérművel
Természetesen a vezérműlánc csere csak vezérműláncos autók esetében jöhet szóba. A vezérműláncos autók elsősorban a nagyobb teljesítményű, nehezebb gépjárművek csoportjában jellemzők. Íme néhány közismert márka: Mercedes, BMW, Opel, Ford, Reanult, Mazda, Isuzu. Szakértők szerint a láncos autók kényesebbek, mint a szíjjal felszereltek. A vezérlőmű láncos autóknál nincs konkrétan megadva, mikor válik szükségessé a vezérműlánc csere, ezért nagyon oda kell figyelni. A vezérműlánc csere akkor válik időszerűvé, amikor a megszokottól eltérő hangokat hallunk a vezérmű felől. Ilyenkor nincs mire várni, mert, ha nem lépünk időben, akkor nem csak a szelepben, a dugattyúkban, de az egész motorban súlyos károk keletkezhetnek.
Miért válhat szükségessé a vezérműlánc cseréje?
Jellemző meghibásodási ok lehet a vezérműlánc megnyúlása. Ezt pedig általában a hibás láncfeszítők vagy az elhasználódott gömbcsuklós összekötőelemek okozzák. Láncnyúlásra gyanakodhat, ha egyszer csak azt észleli, a szokásosnál sokkal többet fogyaszt az autó. Ha alapjáraton „szaggat” a kocsi, az is utalhat erre a problémára. Látható és hallható jelei is vannak: a rettegett check engine lámpa felvillanása a műszerfalon, illetve a motortér felől hallható zörgő hang.
Ügyelni kell, hogy a kenési rendszerben folyamatosan megfelelő olajnyomás uralkodjon, ugyanis, ha túl alacsony, akkor meglazulhat a vezérműlánc. Nem csak a nyomásnak, a kenőanyag minőségének is jónak kell lennie. Mindig kövesse az autójához kapott gyártói előírásokat, válasszon a motornak megfelelő olajtípust, és tartsa be az ajánlott olajcsere intervallumot. Általános igazság, hogy azzal nem tévedhet, ha minden megtett 10.000 kilométer után cserélteti az olajat és a szűrőket. Ez azért is igaz, mert a műszaki könyvben megadott csereintervallum idővel változhat, megnyúlhat az üzemeltetési körülmények függvényében.
Ha rendszeresen túl magas hőmérsékleten üzemel az erőforrás, netán már teljesen elhasználódtak a csuklós csatlakozások, akkor nyúlni kezdenek a vezérműlánc fém kötései. Cserekor lehetőség szerint válasszon jobb minőségű láncot, fogaskerekeket, ugyanis hosszabb távon többet spórolhat vele, mintha sokkal gyakrabban cseréli az olcsóbb, silányabb változatokat. Az új lánchoz mindig javasoljuk új fogaskerekek és láncvezetők vásárlását is. A vezérléscserét pedig erősen ajánlott szakértőre, szervizre bízni: nagyon komplex, szakértelmet és sok tapasztalatot igénylő munkafolyamat!
Miből észlelhető, ha gond van vele?
A vezérműlánc problémáknak viszonylag könnyen észlelhető jelei vannak, ám sokszor már csak túl későn jelentkeznek. Ha a motor beindítása után nem sokkal kopogást vagy nyikorgást hall a motortér felől, gyanakodhat lánchibára. Olyankor is, ha azt tapasztalja, ingadozó a motorműködés alapjáraton. Szemrevételezésnél nem szabad azt látnia, hogy kopottak a fogaskerék fogai. Tipikusan az átugrott vezérlést jelzi, ha csökken a motorteljesítmény, egyenlőtlenné válik a járása. A már említett zajok viszont a vezérműlánc megnyúlására utalhatnak.