Turbócső
A légbeszívó rendszer egyik kapcsolódó eleme a turbócső, ami a turbófeltöltő, az intercooler (már, ha van a kocsiban) és a motor szívócsonkja között helyezkedik el. Közvetve részt vesz a levegő-üzemanyag keverék optimális arányának kialakításában. Így tehát a turbócső tönkremenetele negatív hatással lehet a motorblokk alkatrészeire, a turbóalkatrészekre is. Ezért hibája esetén mihamarabb ajánlott a javítása vagy cseréje.
A turbócső általában valamilyen rugalmas, főként gumiból készülő tömlő. Segítségével juttatja a légbeszívó rendszer a kellő mennyiségű levegőt a motorba. A tömlőt bilincsekkel fixálják a be-, illetve kiömlőnyílásokhoz, így a turbócső cseréjekor bizony a megfelelő méretű bilincsek kiválasztására is ügyelni kell.
A turbócső meghibásodási okai
A turbócső élettartamának meghosszabbításához ajánlott mindig időben cserélni a levegőszűrőt. Az alkatrész meghibásodását ugyanis leggyakrabban a szennyeződések okozzák. Figyeljen tehát a csereintervallumra és az új légszűrő minőségére! Ha a vezetékeknek nem áll fenn a kellő zártsága, akkor a nedvesség és a por könnyebben bejuthatnak a turbócsőbe. A szennyeződések nem csak a turbócsövet, számos más alkatrészt is tönkretehetnek, nem tudják ellátni feladatukat miattuk a terelőlapok, szelepek sem. Mindezen túl még az örvénykamrák, a csatornák áteresztő készségét is rontják. A lerakódások miatt idő előtt mehetnek tönkre a szívórendszer elektromos elemei. A nedvesség miatt pedig oxidálódhatnak a csatlakozások, és romlani fog a szenzorok hatékonysága.
Télen ajánlatos valamilyen fedett helyen tárolni az autónkat, hiszen az extrém hőmérséklet-változás, a fagyok következtében a turbócső megrepedezhet. Kerülje a rossz minőségű utakat, a sportos vezetési stílust, mert ezek miatt kilazulhatnak a tömlő bilincsei. Az egyik leggyakoribb turbócső probléma talán az eldurranás: mivel idővel elfárad az alkatrész, kiszakadhat, lerúghatja a nyomás.
Miből észlelhetem, ha gond van vele?
Amennyiben valamilyen mechanikai sérülés éri a tömlőt, pl. megreped, elszakad, akkor nyomásveszteség alakulhat ki a rendszerben. Ennek következtében szegényedik a levegő-üzemanyag keverék, instabillá válik a motorteljesítmény alapjáraton és gyorsításkor is, továbbá hirtelen több üzemanyagot fogyaszt az autó. A cserére szoruló levegőszűrő miatt szennyeződés-lerakódások képződhetnek a turbócsőben. Ilyenkor jellemzően nehezebben indul be a motor, lomhává válik a kocsi gyorsításkor, s szintén több üzemanyagot fogyaszt.
Mint sok más alkatrész meghibásodásakor, úgy a turbócső miatt is felvillanhat a „check engine” lámpa a műszerfalon, és szemmel látható intő jel lehet még a kipufogóból távozó túl fekete füst. Olyankor is gyanakodhat turbócső hibára, ha sűrűn túlmelegszik a motor, esetleg rendellenes hangokat hall a motortér irányából vezetés közben.
A turbócső javítás és csere egyaránt szakmai hozzáértést igényel
Ezért az amatőrök ne próbálkozzanak meg vele! Nem feltétlenül van szükség egyébként javításra, sokszor elegendő lehet megtisztítani a szennyeződésektől, különböző lerakódásoktól. Bizonyos esetekben lehet, hogy csak a rögzítőbilincseket kell kicserélni.
A turbócső anyaga igen sokféle lehet. Így van például műanyag, fém, illetve szilikon turbócső és leggyakrabban gumi. Amennyi turbócső eladó, annyi féle ár létezik. Az árak ugyanakkor nem tartoznak a legmagasabb autóalkatrész árak közé. Igaz, egy jó minőségű turbócső ára több tízezer forint is lehet. Különösen igaz ez akkor, ha speciális igények alapján történik a gyártása, elkészítése. De a takarékosabb autósok kosarába kerülhet utángyártott turbócső, vagy akár felújított darab is.