Szívószelep
Szívószelep is dolgozik autónk szívében a motorblokkban, a belsőégésű motorokban. A motor vezérlése gondoskodik arról, hogy a hengerekbe a megfelelő időben áramoljon be a benzin és a levegő, illetve az égés után a másik irányba távozzon az elhasznált keverék.
A szívószelep a levegő beáramlását szabályozza, míg a kipufogó szelep a keverék távozását
Ennek megfelelően a vezérműtengely irányítja a szelepek mozgását, amelyek nyitják vagy éppen zárják a hengerek megfelelő nyílásait. Ma már szinte minden autóban a hengerek tetején vannak a szelepek, az őket irányító vezérműtengely is lehet felül, de akár lent is, ilyenkor a szelepek mozgatása himbák segítségével történik. A belsőégésű motorok hatásfoka, hibátlan működése erősen függ a szelepek állapotától. A szelepek, köztük a szívószelep elég nagy igénybevételnek van kitéve, elkoszolódhat, rárakódhat és ráéghet a koksz, ami persze megzavarja működését, ráadásul azzal a veszéllyel jár, hogy a megkövesedett kokszból leszakadhat egy darab, és az nagy sebességgel a henger belsejébe kerülve akár további károkat is okozhat.
Ezekkel a hibákkal számolhatunk a szívószelep kapcsán
Több kedvezőtlen működési körülmény is hozzájárulhat a szívószelep meghibásodásához. Tipikusan ilyen a túl korán vagy épp túl későn lezajló gyújtás. Ilyen esetekben könnyebben leéghet az alkatrész. Épp ezért, ha azt tapasztalja, hogy leállt a szívószelep, mindenképp ellenőriztesse az előgyújtás szögét!
Nem ajánlott gyenge minőségű motorolajat, üzemanyagot tölteni autójába, ugyanis ezekkel jelentősen csökkenhet a szívószelep élettartama. A túl alacsony oktánszámú benzin például kisebb kopásgátló hatással bír, ezáltal megnő a dugattyúk terhelése. Nem csak az lesz a gond, hogy emelkedik a motor üzemi hője, még szénlerakódások is képződhetnek a szelepfejen. Ha túl sok maradvány gyülemlik fel rajta, leválik a lerakódott réteg, s a szelep, valamint a szelepülés közé jut. A szelepfej végül túl fog melegedni.
Ami a szelepülést illeti, mindig ügyelni kell a közte és a szelep között található hézag optimális méretére. Ha túl nagy vagy épp túl kicsi a hézag, a szívószelep sem fog normálisan működni. Mennél jobban nő a rés, annál hamarabb megy tönkre a szelep, s végül maga a motor is. Túl kicsi hézag esetén pedig rossz lesz az üzemanyagellátás a hengerekbe. A zárt szívószeleppel üzemelő kocsiban túlhevül a motor, majd tönkremennek a hengerek.
Miből észlelhetjük, hogy gond van a szívószeleppel?
A szívószelep meghibásodását a motor rendellenes működéséből észlelheti leghamarabb. Ha rendellenes zajokat, például kopogást hall a motor irányából, netán hirtelen, váratlanul leáll az erőforrás, érdemes lehet megnézetni a szelepet is. A motor egyenetlen működése, főleg indításkor figyelmeztethet erre a hibára. Noha az olaj, valamint üzemanyagfogyasztás növekedéséből több alkatrész hibájára is következtethet, közéjük tartozik a szívószelep is.
Azt, hogy valóban hibás-e az alkatrész, legbiztosabban egy autószerelő tudja megállapítani, de azért házilag is ellenőrizheti az állapotát. Szemrevételezze, hogy van-e bármilyen sérülés vagy szénlerakódás a felületén. Miután lehűlt teljesen a motor, a beállítószelep pozícióját is érdemes megvizsgálni.
Megoldás a hibára – persze szigorúan szakszervizben – a szívószelep gondos megtisztítása, vagy a szívószelep csere. A webáruházban különböző márkájú szívószelepek kaphatók, így Freccia szívószelep, Bga szívószelep, Swag szívószelep és Febi szívószelep egyaránt. A szívószelep árak eléggé szóródnak a típustól függően, egy szívószelep jellemzően néhány ezer forintba kerül.