Főtengely szíjtárcsa
Szíjtárcsa hajtja a fogazott és bordázott szíjakat, amelyek egy másik szíjtárcsát hoznak mozgásba. Ez az erőátviteli forma nagyon gyakori a gépkocsikban. Szíjtárcsa működik például a vezérmű meghajtásánál is.
Fogas és bordás szíjtárcsa
A szíjtárcsán a jobb erőátvitel érdekében fogak is lehetnek. Ez nem olyan, mit a fogaskerék, de hasonlít hozzá. Azzal, hogy nem egy másik fogaskerékhez illeszkedik, hanem a fogasszíjhoz, amelyet viszont úgy is felfoghatunk, mint egy másik fogaskerék fogakkal együtt lehántott felületét. A fogas szíjtárcsa tehát a fogaskeréknél finomabb, rugalmasabb és főleg zajtalanabb meghajtást tesz lehetővé. A bordás szíjtárcsa felületén nem fogak vannak, hanem annál finomabb, kisebb mélyedések, bordák. Itt a bordák nem annyira a bordás szíj bordáinak pontos kapcsolódását szolgálják, mint amennyire inkább a nagyobb súrlódást. Ezért a bordás szíjtárcsa inkább hasonlít egy ékszíjkerékhez, mint egy fogaskerékhez.
Szíjtárcsák hibái ás cseréje
A szíjtárcsa hiba nem annyira a szíjtárcsa viselkedéséből ismerhető fel, hanem sokkal inkább annak a szerkezetnek a működési zavarából, amelyet a bordás szíj meghajt. Így például a vezérmű megható szíj meghibásodása a legjobban a vezérlés szétesésében, vezérlési rendellenességekben érhető tetten. Pont, mint minden más meghajtó szíj esetében. Így például a főtengely szíjtárcsa hajtja a vízpumpát is. A szíjtárcsa meghibásodása a vízhűtés megszűnéséhez vezethet. A leggyakoribb hiba a szíjtárcsa csapágyának hibája. Szíjtárcsa csere akkor válik szükségessé, ha a szíjtárcsa fogai, vagy bordái megkoptak, esetleg letörtek, ezért nem tudja jól hajtani a fogas, vagy bordás szíjat. Ugyancsak csere lehet a legjobb megoldás, ha a szíjtárcsa csapágya ment tönkre.