Szelepvezérlés
Szelepvezérlés a belső égésű motorokban a levegő beszívására és az égéstermékek kibocsátására szelepek szolgálnak a motorblokk alkatrészek között.
Mi vezérli a szelepeket, mi tulajdonképpen az a szelepvezérlés?
Ezek akkor működnek jól, ha a szelepek akkor záródnak és nyílnak, amikor friss levegőt kell az égéstérbe juttatni, vagy el kell távolítani az égésterméket. A szelepek mozgatását általában bütykökkel ellátott vezérműtengely irányítja. A szelepet erős acélrugó zárja, és tartja zárva.
Mivel a kipufogószelep és a szívószelep egy négyütemű ciklus alatt egyszer nyit, így a vezérműtengely fordulatszáma pont fele a motorénak. Ergo a szelep zárásának sebessége befolyásolja az erőforrás fordulatszámát. A zárási sebességet – alap esetben – több minden befolyásolja: a szelep és kapcsolódó mechanizmusának tömege, a rugó keménysége. A szelepzárás gyorsasága úgy fokozódik, minél keményebb a rugó és kisebb a szerkezet súlya.
A szelepvezérlést a motor elvárt teljesítményéhez kell igazítani
A motor az optimális működéshez különböző fordulatszámokon különböző szelepnyitásokat igényel. Ezt teszi lehetővé a motor fordulatszámának függvényében változó szelepnyitást és -zárást szabályzó változó szelepvezérlés. Változó szelepvezérlés nélkül a motor teljesítménye csak egy bizonyos fordulatszámon optimális. A változó vezérlés lényege, hogy különböző körülményektől függően (a szükséges teljesítmény, sebesség, a vezető szándékai stb.) a szelepvezérlés a szükséges módon időzíti a szelepek nyitását. Bizonyos esetekben nem csak a szelepnyitást és -zárást szabályozza, hanem a szelepemelést is.