Szelepállító, szelephézag állító
Szelepállítás alatt a szelephézag beállítását értjük, ezt egy fém szelep alátéttel szerelhető motorblokk felújítás során. Vásároljon minőségi autóalkatrészeket olcsón webáruházunkból és ismerje meg autója alkatrészeit.
A szelepállítás az időközi szervizelések egyik leggyakoribb rutinfeladata.
A motorokban általában dugattyúnként szívó és kipufogó szelep van, akár több is. Ezek a négyütemű motorok működésének négy fázisában hol becsukva, hol nyitva vannak. A friss levegő beszívásakor a szívó szelep, az égéstermék távozásakor a kipufogó szelep van nyitva minden hengerben. Az időszakos szervizeken kívül is az egyik leggyakoribb művelet a motorok beállításánál a szelepállítás. Szelepállítás hiba esetén a motor egyre zajosabb lesz, a blokk ciripelni kezd, majd csökken a teljesítménye. A szelepállítás hiba azt jelenti, hogy a szelepek nem zárnak jól. Az elmulasztott szelepállítás a szelepek és a motor meghibásodásához vezethet.
Szelepállítás gyakorisága és árak
A szelepállítás gyakoriságát a gyártók írják elő. A nagyobb szervizeléseknél szinte biztosra vehető, hogy sorra kerül. A szelepállítás gyakorisága úgy általában 50-70 ezer kilométer közé tehető. Ez nem zárja ki, hogy közben is szükség lehet rá. Inkább azt lehet mondani, hogy érdemes 50-70 ezer kilométernél mindenképpen beiktatni egy szelepállítást. A szelepállítás ára szervizenként eltérő. Attól is függ, hogy milyen szelepről van szó. Egy egyszerű rugós szelep állítása is más és egy légrugós szelepé is. Ugyanez vonatkozik az úgy nevezett kényszer zárású szelep állítására is. Míg a két első esetben a szelepzárás sebessége a rugótól, a hagyományos vagy a légrugótól függ, addig a kényszer zárású szelepnél külön meg lehet tervezni a zárás időpontját és azt nem valamilyen rugó, hanem egy bütyök végzi, amiért az sokkal pontosabb.