Olajteknő tömítés
Ahogy már a neve is elárulja, az olajteknő tömítés a motorblokk és az olajteknő közötti tömítésért felel. Az olajteknőből jut el a motorolaj a kenést igénylő alkatrészekhez. Teljes motorblokk, autó motor tömítések választékunkat itt érheti el.
Milyen célt szolgál az olajteknő tömítés?
Az olajteknő egy tartály autónk alján, innen indul el útjára a motorolaj a kenési rendszerbe a kenést igénylő alkatrészekhez. Épp ezért fontos, hogy az olajteknő és a motorblokk közötti kapcsolat zökkenőmentes legyen, megfelelő tömítés legyen közöttük. Ez garantálja, hogy nem fog kiszivárogni a motorolaj. Az olajteknő tömítés cseréjéhez mindig le kell engedni a rendszerből a kenőanyagot, s utána pedig leszerelni az olajteknőt. Számos kocsinál sajnos több alkatrészt is ki kell szerelni a tömítés sikeres cseréjéhez. Ahhoz, hogy hosszútávon jól funkcionáljon az új olajteknő tömítés, mindig el kell távolítani a szennyeződéseket a csatlakozó peremről. Ezen kívül még nagyon figyelni kell a csavarok kellő nyomatékkal történő meghúzására is.
Mit kell tudni az olajteknő tömítés cseréről?
Ahogy a legtöbb tömítés, úgy ez is elkopik, elhasználódik idővel, már csak az üzemelési körülményeiből adódóan is. Nagyon oda kell figyelni az állapotára, ellenkező esetben a motorolaj mindent elönthet, ha szivárogni kezd. Azt szoktuk javasolni, hogy minden olajcsere alkalmával ellenőriztesse az olajteknő tömítés állapotát is, ugyanígy bármilyen motorjavításnál. Szemmel jól látható jelei vannak az alkatrész tönkremenetelének: görbülés, repedések, törések és egyéb szerkezeti elváltozások, pl. megkeményedés. Bármelyiket is tapasztalja, azonnal cseréltesse ki!
A tömítés biztosabban is ellenőrizhető, úgy hogy még az olajteknőt sem kell hozzá leszerelni. Álljon egy szerelőaknára az autójával, majd távolítsa el a szennyeződéseket a teknőről. Ha ezzel megvan, indítsa be a motort, és várja meg míg üzemmeleggé válik. Ha már bemelegedett, üresben pörgesse fel a fordulatszámot min. négyezerre. Ilyenkor ugyanis – a nyomásnak és a hőmérsékletnek köszönhetően – szinte biztosan láthatjuk majd a szivárgást az olajteknő tömítés gyenge pontjainál.
Az olajteknő tömítés cseréjét legjobb szakemberre, autószervizre bízni. Ha mindenképp házilag szeretné kivitelezni a dolgot, akkor először mindig le kell szerelnie a sárvédőket, és a motorborítást. Ezután valamennyit járatni a motort, majd kiüríteni a motorolajat a rendszerből egy edénybe. A következő fázisban le kell csavarni az olajteknő rögzítőelemeit, és leszerelni magát a teknőt. Mindig tisztítsa meg alaposan az alkatrész helyét, törölje le az olaj- és tömítőanyag-maradványokat. Ezután már következhet is az alkatrész visszarakása, az érintkező felületek tömítése a speciális anyagok felkenésével. Ügyeljen az olajteknő visszahelyezésekor a csavarok meghúzási sorrendjére, ragaszkodjon a gyártói előírásokhoz. A tömítés cseréje után szorítsa meg a leeresztő csavart. Fontos, hogy a friss motorolaj feltöltése előtt még rakjon mosóolajat a rendszerbe. Kis ideig járassa a motort, s miután az valamennyire lehűlt, akkor engedje le a mosóolajat a leeresztő csavarnál. Végül következhet a friss kenőanyag betöltése.
Milyen gondok adódhatnak vele?
Leggyakrabban talán az olajteknő tömítés deformálódása törhet borsot az autótulajdonosok orra alá. A deformáció oka pedig a kartergázok extrém nagy hőmérséklete, esetleg azok túl magas nyomása. Jogosan merülhet fel Önben a kérdés, hogy miért alakulnak ezek ki? Nos, ezekért főként az állandó száguldozás, az olajleválasztó gyantásodása, a szellőzőnyílások eldugulása, s ritkábban a hengerdugattyú-mechanizmus elhasználódása okolható. Kerülje a nagy kátyúkat és bukkanókat, amiken hirtelen áthajtva könnyen érheti mechanikai sérülés a tömítést. Télen gondot okozhatnak az aszfalton alkalmazott vegyszerek, melyek az autóba kerülve idő előtt tönkretehetik a tömítést.
Az olajteknő tömítés cseréjének szükségességére több intő jel is figyelmeztethet, pl. ha ellenőrzéskor olajfoltokat talál a teknőn. Gyanús lehet a hirtelen növekedő kenőanyag-fogyasztás. Szemet szúrhat még egy indokolatlan olajfolt a kocsi alatt hosszú állás után. Kevésbé hozzáértőként nehezebben észlelhető tünet az olajnyomás visszaesése a kenési rendszerben.