Olajszivattyú
Az olajszivattyú feladata a motorblokk alkatrészek kenése, nélküle gyakorlatilag nem tudna keringeni a motorolaj a rendszerben, vagyis egyszerűen nem működne a motor.
Olajszivattyú nélkül nincs kenés sem
Gondoljon csak bele! Milyen gyorsan tönkremenne a motor, ha a súrlódó felületek nem kapnának kellő kenést? Ennek megakadályozásáért dolgozik az olajszivattyú. Ez a pumpa gondoskodik arról, hogy az erőforrás kenéséhez szükséges motorolaj minden olyan alkatrészhez eljusson, amelynek szüksége van rá. Ez pontosan az olajteknőtől az olajszűrőn és az olajhűtőn át a motor kenőpontjaiig vezető utat takarja.
Ahhoz, hogy biztosítani tudja az optimális kenést és hűtést, az olajpumpának percenként legalább ötször kell átmozgatnia a teljes kenőanyagmennyiséget az erőforráson. És ha ez a feladat még nem lenne elég, arról is gondoskodnia kell, hogy hidegindítást követően minél hamarabb juthasson friss motorolaj a kenést igénylő részekhez. Eközben a kenőanyag áramlási sebességének még kisebb fordulatszámok esetén is optimálisnak kell lennie.
Az olajszivattyú meghibásodása
Szerencsére nem egy tipikusan gyakran meghibásodó alkatrész az olajszivattyú, de azért ügyelni kell a karbantartására. Lehetőség szerint kerülje a gyenge minőségű, kifogásolható eredetű motorolajokat, figyeljen az olaj csereperiódusának betartására. A kenőanyag nem lehet szennyezett, nem lehet felhígulva, mert ezek növelik az olajpumpa idő előtti cseréjének, a motor károsodásának esélyét. A nagy átlagot tekintve kb. 150 000 kilométert bír egy-egy olajszivattyú. Időközönként, mondjuk havonta, ellenőrizze az olajszintet, szemrevételezze a pumpa lánckerekének állapotát. Amennyiben kopottnak látja, mindenképp cseréltesse az alkatrészt!
Az olajszivattyú több alkatrész nem megfelelő működése esetén is idő előtt elromolhat. Ott van például a szívócső, amint keresztül áramlik az olaj. A cső az olajpumpa és a forgattyúház között található. Ha a forgattyúház szennyeződik, eltömődhet a szívócső, ami rontja az olajszivattyú hatékonyságát. Szintén jelentősen rövidíthet az alkatrész élettartamán a gyenge minőségű motorolaj használata vagy az, ha túl alacsony olajszinttel használja a járművet. Idő előtt meghibásodhat a pumpa, ha nem tartja be a gyártó által előírt olajcsere-periódust. Igyekezzen kerülni a poros földesutakat, mert azokon hamarabb szennyeződhet a nyomáscsökkentő szelep felszíne, amitől el fog akadni az olajszivattyú. Az extrém vezetési stílus is csorbíthatja az alkatrész élettartamát.
Miből tudhatom, hogy odavan az olajpumpa?
Amennyiben azt észleli, hogy visszaesett a motorolaj-nyomás a kenési rendszerben, mindenképp ellenőriztesse az olajszivattyú állapotát! Szintén meghibásodásra gyanakodhat abból, ha a motor bizonyos alkatrészei túlmelegednek. Egyértelmű hibajel, ha nem kap kellő kenést az alkatrész.
Olajpumpa rendelése előtt mindig nézze meg, autójában milyen típus dolgozik. Többfélével is találkozhat: létezik fogaskerekes olajszivattyú, valamint rotor- és belső fogazású fogaskerekes olajszivattyú is. A személygépkocsikban többnyire fogaskerekes olajszivattyú működik. Működése azon alapul, hogy – nevének megfelelően – fogaskerekek, mint valami kis lapátok a forgás irányában továbbítják az olajat. Kifejezetten megbízható alkatrésznek számít, azonban idővel teljesen beszennyeződhet, akár még koksz- vagy olajiszap-lerakódások is keletkezhetnek benne. Időnként érdemes lehet az olajszivattyú szívócsonkján található szűrőre is ránézni, ezzel megelőzve annak teljes eltömődését. Arról nem is beszélve, hogy az általa kiszolgált kenési rendszer más pontjai, közülük is főként az áramlás szabályozásáért felelős szűkítők is telítődhetnek. Egy motorfelújítás esetén ezeket is felül kell vizsgálni, szükség esetén pedig kitisztítani, cserélni.
Nem kap elég olajat az olajpumpa?
Az autóban az olajnyomás attól is csökkenhet, hogy egyszerűen kevés már az olaj a rendszerben, és az olajszivattyú kosara így már csak elvétve éri el az olajat. Ezért akár a határértéken belüli olajfogyasztás esetén is időről időre ellenőrizni kell a rendszert, hogy szükség esetén utána lehessen tölteni. Sokszor olyan kevés már az olaj a teknőben, hogy nem is mutatható ki, a mérőpálca alja bele sem ér az olajba. Bármi is legyen a hiba oka, fontos, hogy mielőbb rendbe tegyük a rendszert, hiszen az olajnyomás csökkenése, különösen pedig a kenés leállása súlyosabb bajokat is okozhat. Webáruházunkban például Hans Pries olajszivattyú és Bga olajszivattyú is kapható.