Motortartó gumibak
Motortartó gumibak mi is voltaképpen? Képzeljük magunk elé a gépkocsit. Van egy alváza, van egy karosszériája (kasztni), a kettő néha egybe épül (önhordó karosszéria), utána jön a motor és a motorblokk alkatrészek, azután a kerekek.
Ahogy neve is sugallja, a motortartó gumibak fixálja az autó motorját az alvázra
Mivel a motor és a vele szorosan együttműködő váltó autónk legnehezebb alkatrészei, így a motortartó baknak nincs könnyű feladata: nem könnyű ezt a nagy súlyt kiegyensúlyozva tartani. Ha az autó haladásáért felelős alkatrészekre, mondjuk a futóműre, kerekekre, tengelyekre, lengőkarokra stb. terhelnénk a motor súlyát, akkor gyakorlatilag nem sokáig tartana az élettartamuk. Mivel az autó folyamatosan mozgásban van, ide-oda dől, kanyarodik, rázkódik, így az alváznak igencsak dolgoznia kell, ehhez pedig megerősített pontokat alakítanak ki rajta, ezekre támaszkodik az erőforrás. A motorblokk és ezen pontok közt találhatjuk a motortartó bakokat. Gyakorlatilag egy fémházba ágyazott gumialkatrészről beszélünk a bak esetében. Bizonyos gyártók ún. hidrocsapágyat alkalmaznak a motor helyen tartásához, ennél a típusnál hidraulikus folyadékot öntenek a csapágyba. Ez a változat is hatékony a motorrezgés csillapításában, az alvázat és motort nyüstölő erők tompításában. Bármelyik motortartó bakról is legyen szó, egy a lényeg: a motor helyén tartása.
Felújítás és csere
Van olyan kopogás, amelynek az oka a motortartó gumibakok elfáradása, meghibásodását maga az autós nagyon nehezen ismeri fel. Nincs egyértelmű, csak erre jellemző hibajelenség. Azt érzi, hogy valami nem úgy van, mintha a motor „vinné az autót”, gyakoribb és erősebb volna a kocsiban a rázkódás, másféle hangokat ad a gép, és megváltozott a vezetési élmény. Ez szerencsére rendkívül ritka esemény. A motortartó gumibakokat fel lehet újítani, ez mindenképpen részleges cserével jár. A legjobb megoldás a motortartó gumibak cseréje. Furcsa ilyet mondani, de utángyártott alkatrészből akad jobb is, mint az eredeti gyári, például, ha a motortartó gumibakokat polituretánra cseréljük. Kiváló minőségű utángyártott márkáink között válogathat: Ruville motortartó gumibak, Akron motortartó gumibak, Automega motortartó gumibak, Corteco motortartó gumibak, Febi motortartó gumibak, Lemförder motortartó gumibak, Mc, Swag, Topran és Vemo motortartó gumibak. Ha érdekli az autó motorjának felépítése, olvassa el bátran gyűjteményünket alkatrész keresőnkben!
Mi okozhatja a motortartó bak meghibásodását?
Feladatából adódóan folyamatosan intenzív megterhelés éri a motortartó bakot. Mivel gumiból van, így a magasabb hőmérséklet miatt nem fogja tudni megfelelően ellátni feladatát. Télen az szokott lenni a gumianyaggal a probléma, hogy elveszíti rugalmasságát, megrepedezik, nyáron pedig a felmelegedés miatt eldeformálódik.
Sokszor bizony csupán az okozza a motortartó gumibak idő előtti tönkremenetelét, hogy egy gyenge minőségű darabot szereltek a kocsiba. Egy tartósabb darab akár 100 000 kilométernél is többet bírhat, ám a helytelen vezetési stílussal jelentősen rövidíthetünk az élettartamán. Ugyanígy okozhat gondot a figyelmetlenség, nemtörődömség is, amikor is a helytelen felszereléskor mechanikai sérülés éri a gumibakot. A gurulás közben felpattanó kövek, törmelékek sem tesznek jót az alkatrésznek, ezek is koptatják.
Ritkán ugyan, de a bak akár még le is válhat a motorról például olyankor, amikor az intenzív vibráció miatt meglazul, és tönkremegy.