Hidrotőke széles választéka az alkatreszek.hu webáruházában, kérjük tekintse meg minőségi motorblokk alkatrészek, autó motor tömítések kínálatunkat, kedvező árainkat! Ismerje meg a hidrotőke működését és hibáit, valamint azok jeleit.
Mi az a hidrotőke? Az alkatrész működése
A hidrotőkét a vezérműtengely, valamint a szelepszár közé szerelik az autógyártók, feladata röviden, hogy szabályozza a motor szelepeit. Azzal, hogy optimalizálja működésüket, még a kopottabb, hideg és üzemmeleg motor is megfelelően tud működni.
Keresse meg autójához megfelelő hidrotőkét:
- ABARTH
- AC
- ACURA
- ALPINA
- ARO
- ASTON MARTIN
- AUDI (FAW)
- AUSTIN
- AUTOBIANCHI
- BAOLONG
- BEDFORD
- BITTER
- BMW (BRILLIANCE)
- BRILLIANCE
- BUICK
- BUICK (SGM)
- CADILLAC
- CADILLAC (SGM)
- CATERHAM
- CHAMONIX
- CHANGFENG
- CHERY
- CHEVROLET (SGM)
- CHRYSLER
- CITROËN (DF-PSA)
- CUPRA
- DAIHATSU
- DAIMLER
- DALLAS
- DERWAYS
- DODGE
- DONGFENG (DFAC)
- DONKERVOORT
- DR
- DS
- DS (CAPSA)
- EAGLE
- FAW
- FAW (TIANJIN)
- FENGXING
- FIAT (NANJING)
- FORD (CHANGAN)
- FORD (JMC)
- FORD ASIA / OCEANIA
- FORD AUSTRALIA
- FORD USA
- FOTON
- FREIGHTLINER
- FSO
- GAC
- GAZ
- GEELY
- GEO
- GINETTA
- GMC
- GONOW (GAC)
- HAFEI
- HAIMA (FAW)
- HAVAL
- HAWTAI
- HOLDEN
- HONGQI
- HYUNDAI (BEIJING)
- INDIGO
- INFINITI
- INNOCENTI
- IRAN KHODRO (IKCO)
- IRMSCHER
- ISUZU
- IVECO
- JAC
- JAGUAR
- KIA (DYK)
- KTM
- LADA
- LANCIA
- LAND ROVER
- LANDWIND (JMC)
- LDV
- LOTUS
- LYNK & CO
- MAHINDRA
- MAHINDRA RENAULT
- MAN
- MARCOS
- MARUTI SUZUKI
- MAZDA (CHANGAN)
- MAZDA (FAW)
- MERCEDES-BENZ (BBDC)
- MERCEDES-BENZ (FJDA)
- MG
- MG (NANJING)
- MG (SAIC)
- MINELLI
- MITSUBISHI (BJC)
- MITSUBISHI (GAC)
- MORGAN
- OLDSMOBILE
- PERODUA
- PEUGEOT (DF-PSA)
- PGO
- PLYMOUTH
- PONTIAC
- PORSCHE
- PREMIER
- PROTON
- PUCH
- RELIANT
- RENAULT TRUCKS
- ROEWE (SAIC)
- ROVER
- SAMSUNG
- SANTANA
- SATURN
- SCION
- SKODA (SVW)
- SMART
- SOUEAST
- SSANGYONG
- TALBOT
- TATA
- TOFAS
- TOYOTA (FAW)
- TOYOTA (GAC)
- TRABANT
- TRIUMPH
- TVR
- UAZ
- UFO
- VAUXHALL
- VW (FAW)
- VW (SVW)
- WARTBURG
- WESTFIELD
- WIESMANN
- ZASTAVA
- ZAZ
- ZHONGHUA(BRILLIANCE)
- ZOTYE
A hidrotőke működése nem annyira bonyolult, nevében a hidro nem a vizet, hanem a hidraulikát jelöli. Nagy nyomású olaj dolgozik a hidrotőkében, amely a rajta lévő furatatok és a szelepszár találkozásakor az olajnyomás révén „helyre teszi” a szelep működését, a hőtágult szelepszárat megrövidíti, a hideg szelepszárat meghosszabbítja, vagyis ideális szelepemelkedést és záródást biztosít. Hidrotőke segítségével a vezérműtengely és a szelepszár közötti összeköttetés nem csupán mechanikus így, hanem részben hidraulikus.
A motorvezérlés szerves részét képezi, a szelepeket állítja automatikusan, megszüntetve a hőtágulás okozta hézagokat. A szelepek feladata pedig, hogy lezárják, vagy épp megnyissák a hengert az üzemanyag befecskendezése, illetve a kipufogógáz eltávolítása céljából. A szelep úgy záródik, hogy a feje (szeleptányér) belefekszik a szelepfészekbe. Minimális hézag ilyenkor is marad. Csakhogy a szelepfej egy hosszú (több mint 100 milliméteres) szelepszáron található, ez a szelepszár viszont a motor hőmérsékletének emelkedése nyomán maga is meghosszabbodik (hőtágulás). Mi is tehát a hidrotőke szerepe? A régebbi motoroknál meg kellett találni azt a pontot, amikor a szelep még megfelelően zár meleg állapotban is, miközben hidegen is működőképes. Ez nyilvánvalóan bizonyos teljesítményveszteséggel járt, ráadásul a szelephézagot viszonylag gyakran után kellett állítani. A hidrotőke ezt az állítást végzi el automatikusan.
Mikor válik esedékessé a hidrotőke cseréje?
Alapvetően minden indításnál kopog a hidrotőke, amíg fel nem épül az olajnyomás (kb. 3 főtengely-fordulatig) – ha ezután is halljuk a kopogást, akkor gond lehet az alkatrésszel. Ha valamilyen okból hosszabb ideig nem jut a motorba megfelelő adalék, akkor elkoszolódhat, és egy idő után el is fog kopni. Ha túl nagy a szelephézag, akkor a hidrotőke már nem képes kiegyenlíteni a hézagokat, így elereszti az olajat, főként, ha sérült a belső szerkezete. A nem optimális hézagok miatt is hallhatunk rendellenes zajokat és teljesítménycsökkenést is tapasztalhatunk. Gyanússá válhat az is, ha túl gyakran kell motorolajat utántöltenünk, valamint a szokásostól eltérően, gyakrabban kell tankolnunk. Szemmel látható jele is van a hidrotőke hibának: erősebben füstöl a kipufogó. Autószervizek motordiagnosztikája azonnal jelzi a hibát. Ellenőrzése 15 000 kilométerenként ajánlott, vagy ahogy a szervizkönyv előírja.
Bizonyos esetekben segíthetnek a különböző hidrotőke tisztító adalékok, ám sokszor csak a csere segíthet. Nem szabad elhanyagolni a problémát, hiszen a motor működése függ tőle! A hidrotőke csere sajnos nem olcsó mulatság, több tízezer forint is lehet egy alkatrész, a munkadíj szintén. Az adalékok egyébként főleg a garázsban parkoltatott, ritkán járatott kocsik esetében tud segíteni. Segítségükkel újra átjárhatóvá válnak az eltömődött járatok. Bármelyikről – tisztításról vagy cseréről – is legyen szó, fontos, hogy mindig ki kell tisztítani az olajrendszert, és friss, minőségi motorolajjal feltölteni a mechanizmust. Garanciális problémák esetén pedig akár követelmény is lehet, hogy számlával lehessen igazolni a hidrotőke és a motorolaj egyidejű cseréjét. Mindig tartsuk tehát magunkat a gyárilag előírt csereperiódushoz, előzzük meg a bajt! Ezzel egyébként a szelepek és a vezérműtengelyek idő előtti kopását is megelőzhetjük.
