Hidrotőke
Hidrotőke széles választéka az alkatreszek.hu webáruházában, kérjük tekintse meg minőségi motorblokk alkatrészek, autó motor tömítések kínálatunkat, kedvező árainkat! Ismerje meg a hidrotőke működését és hibáit, valamint azok jeleit.
Mi az a hidrotőke? Az alkatrész működése
A hidrotőkét a vezérműtengely, valamint a szelepszár közé szerelik az autógyártók, feladata röviden, hogy szabályozza a motor szelepeit. Azzal, hogy optimalizálja működésüket, még a kopottabb, hideg és üzemmeleg motor is megfelelően tud működni.
A hidrotőke működése nem annyira bonyolult, nevében a hidro nem a vizet, hanem a hidraulikát jelöli. Nagy nyomású olaj dolgozik a hidrotőkében, amely a rajta lévő furatatok és a szelepszár találkozásakor az olajnyomás révén „helyre teszi” a szelep működését, a hőtágult szelepszárat megrövidíti, a hideg szelepszárat meghosszabbítja, vagyis ideális szelepemelkedést és záródást biztosít. Hidrotőke segítségével a vezérműtengely és a szelepszár közötti összeköttetés nem csupán mechanikus így, hanem részben hidraulikus.
A motorvezérlés szerves részét képezi, a szelepeket állítja automatikusan, megszüntetve a hőtágulás okozta hézagokat. A szelepek feladata pedig, hogy lezárják, vagy épp megnyissák a hengert az üzemanyag befecskendezése, illetve a kipufogógáz eltávolítása céljából. A szelep úgy záródik, hogy a feje (szeleptányér) belefekszik a szelepfészekbe. Minimális hézag ilyenkor is marad. Csakhogy a szelepfej egy hosszú (több mint 100 milliméteres) szelepszáron található, ez a szelepszár viszont a motor hőmérsékletének emelkedése nyomán maga is meghosszabbodik (hőtágulás). Mi is tehát a hidrotőke szerepe? A régebbi motoroknál meg kellett találni azt a pontot, amikor a szelep még megfelelően zár meleg állapotban is, miközben hidegen is működőképes. Ez nyilvánvalóan bizonyos teljesítményveszteséggel járt, ráadásul a szelephézagot viszonylag gyakran után kellett állítani. A hidrotőke ezt az állítást végzi el automatikusan.
Mikor válik esedékessé a hidrotőke cseréje?
Alapvetően minden indításnál kopog a hidrotőke, amíg fel nem épül az olajnyomás (kb. 3 főtengely-fordulatig) – ha ezután is halljuk a kopogást, akkor gond lehet az alkatrésszel. Ha valamilyen okból hosszabb ideig nem jut a motorba megfelelő adalék, akkor elkoszolódhat, és egy idő után el is fog kopni. Ha túl nagy a szelephézag, akkor a hidrotőke már nem képes kiegyenlíteni a hézagokat, így elereszti az olajat, főként, ha sérült a belső szerkezete. A nem optimális hézagok miatt is hallhatunk rendellenes zajokat és teljesítménycsökkenést is tapasztalhatunk. Gyanússá válhat az is, ha túl gyakran kell motorolajat utántöltenünk, valamint a szokásostól eltérően, gyakrabban kell tankolnunk. Szemmel látható jele is van a hidrotőke hibának: erősebben füstöl a kipufogó. Autószervizek motordiagnosztikája azonnal jelzi a hibát. Ellenőrzése 15 000 kilométerenként ajánlott, vagy ahogy a szervizkönyv előírja.
Bizonyos esetekben segíthetnek a különböző hidrotőke tisztító adalékok, ám sokszor csak a csere segíthet. Nem szabad elhanyagolni a problémát, hiszen a motor működése függ tőle! A hidrotőke csere sajnos nem olcsó mulatság, több tízezer forint is lehet egy alkatrész, a munkadíj szintén. Az adalékok egyébként főleg a garázsban parkoltatott, ritkán járatott kocsik esetében tud segíteni. Segítségükkel újra átjárhatóvá válnak az eltömődött járatok. Bármelyikről – tisztításról vagy cseréről – is legyen szó, fontos, hogy mindig ki kell tisztítani az olajrendszert, és friss, minőségi motorolajjal feltölteni a mechanizmust. Garanciális problémák esetén pedig akár követelmény is lehet, hogy számlával lehessen igazolni a hidrotőke és a motorolaj egyidejű cseréjét. Mindig tartsuk tehát magunkat a gyárilag előírt csereperiódushoz, előzzük meg a bajt! Ezzel egyébként a szelepek és a vezérműtengelyek idő előtti kopását is megelőzhetjük.