Hengerpersely
Hengerpersely található a motorblokk alkatrészek között hengerenként a korszerű és nagyobb autók motorblokkjában, mert nélküle a motor egyszerűen túlságosan súlyos lenne.
Miért is kell a hengerpersely?
Az autók motorjai régebben jellemzően gömbgrafitos öntöttvasból készültek, ez pont a megfelelő ötvözet, a vas elég erős, a grafitszemcsék pedig gondoskodtak a megfelelő mennyiségű kenőolaj tárolásáról és ezáltal a dugattyúk és a gyűrűk kenéséről. Egy gond volt csak ezzel az anyaggal, a súlya. Egy nagyobb, sokhengeres motornál ez már túl nagy volt, károsan befolyásolta a fogyasztást, sőt túlterhelhette a tengelyt is. A megoldást egy olcsó és könnyű fém, az alumínium jelentette. Persze az alumínium nem alkalmas a vas kiváltására a hengerben, ezért találták ki a perselyes motorokat.
Hogyan működnek a hengerperselyes motorok?
A henger maga maradt vas, mert az alumínium nem elég ellenálló, túl gyorsan kopna, viszont a siklása sem lenne megfelelő. Egyszóval a henger továbbra is vas, de könnyű alumínium veszi körbe. Ezzel szinte varázsütésre megoldódott a túlsúly gondja, viszont ennek is megvan az árnyoldala, a két anyag eltérő hőtágulása belső feszültségeket okozhat. Az úgynevezett száraz-perselyes megoldásnál a blokköntvény ránézésére semmiben sem különbözik egy kész blokktól, ugyanúgy ki van fúrva a henger, csak ide nem egyből a dugattyút szerelik be, hanem a perselyt. Így a kopást nem a blokk anyaga veszi fel, hanem a perselyé.