Keresés terméktípus szerint

              Hengerfej

              Hengerfej Hengerfej zárja felülről a hengert. Helyet ad a gyújtó, vezérlő és egyéb hűtő, olajozó csatornáknak. Ritkán a hengerfej egybe van öntve a hengerrel, de inkább külön álló részegység a motorblokk alkatrészek közül, amelyet a hengerfej tömítés köt a hengerhez. Anyaga általában alumínium ötvözete, vagy acéllal, rézzel, bronzzal bélelt öntöttvas.

              Hengerfej nélkül nincs működő autó sem

              Ahogy nevéből is kikövetkeztetjük, a hengerfej a hengerek fölött helyezkedik el. Gyakorlatilag a motorblokk felső részéről van szó az esetében. Lyukaiban, járataiban motorolaj és hűtőfolyadék kering. Első ránézésre is tapasztalhatjuk, hogy egy rendkívül komplex alkatrészről beszélhetünk. Számos alkatrész „fészkeként” szolgál, helyet kaptak benne többek között a gyújtógyertyák, vagy bizonyos modellekben akár a vezérműtengely és a szelepek is. Anyaga a motor konstrukciójától függ. Vízhűtéses változatoknál jellemzően öntöttvasból vagy alumíniumötvözetekből gyártják, amiket bronzzal vagy acéllal ötvöznek. Ennél a konstrukciónál hűtővíz kering a csatornákban. A másik, léghűtéses konstrukciónál alumíniumból, könnyűfémötvözetekből gyártják a hengerfejet, mivel ezek tudják csak garantálni a gyors hőelvezetést. 

              A hengerfej megterhelő munkát végez, mostoha körülmények között kell dolgoznia. Ellenállnia kell az égéskor hirtelen létrejövő hatalmas nyomásnak, a hirtelen hőingadozásoknak, a termikus feszültségnek. Mindemellett még a hűtőfolyadékkal és a motorolajjal is küzdenie kell.

              A hengerfej meghibásodásának jelei és a hiba okai

              A hengerfej javítása sokszor csak a hengerfej tömítésének cseréjét jelenti. Erre azért van szükség, mert a hengert és a hengerfejet összekötő tömítés az agresszív hűtő- és kenőanyagok, az extrém hőhatás miatt lassan elfárad, és nem lesz képes a nagy nyomású gáznak ellenállni, ereszteni kezd. Gyakran azonban nem elegendő a tömítés cseréje, hanem a hengerfejet a hengerhez kell csiszolni, mert ellenkező esetben nem lesz az a tömítés, ami képes elzárni a gázok útját. A nagy hőmérséklet-ingadozás és a nyomás következtében a hengerfej perselyek is megkopnak, ezért ezeket megfúrják, és nagyobb átmérőjű betétekkel látják el.

              Szélsőséges esetben akár meg is repedhet a hengerfej, ez főleg olyankor következhet be, ha huzamosabb ideig túl alacsony hűtővízszinttel járatjuk a motort, s ennek következtében az túlhevül. Nem ajánlott gyakran túlterhelni az erőforrást, mivel a túlzott hőterhelés idővel tönkre teheti a hengerfejet. A hibajelenségek milyensége ilyen esetben attól függ, hogy hol keletkezik a hengerfejen repedés. A lehető legrosszabb esetben a motorolaj, a forró gáz és a hűtővíz is keveredni fog egymással.

              Az autó hengerfejének cseréje a motorfelújítás csúcspontja

              Abban az esetben, ha a hengerfej síkköszörülése és felfúrása már nem lehetséges, vagy túl munkaigényes, költséges, a legjobb megoldás az egész hengerfej cseréje. Vannak a hengerfejek gyártására szakosodott műhelyek, üzemek, ahol a megfelelő tulajdonságokkal rendelkező, az adott motorhoz szükséges hengerfejet le tudják gyártani. Innen ezek a kereskedelembe kerülnek, ahol megvásárolhatók. Természetesen a hengerfej készre szerelése nem fejeződik be a hengerfej megvásárlásával. Amíg a hengerre illeszthető lesz számos munkát, beállítást és igazítást kell rajta elvégezni szakszervizben.

              Mit jelent az, hogy hengerfejes az autó?

              Ha egyszerűen akarjuk körülírni, olyankor mondjuk „hengerfejesnek” a kocsit, amikor az égéstér és a víztér között megszakad a szigetelés. Ilyenkor hűtőfolyadék kerülhet a hengerekbe, s ezáltal érezhetően visszaesik az erőforrás teljesítménye. Látható intő jel lehet ilyenkor, ha fehér színű füst távozik a kipufogócsőből. Még egyértelműbb veszélyt jelző probléma, hogy felforr a hűtővíz, akár több alkalommal is. Ha ezen intő jelek bármelyikét tapasztalja, mindenképp vizsgálja meg a motorolaj színét, állagát. A nívópálcán is észlelhetjük, ha hűtőfolyadék keveredik a kenőanyagba. Ilyenkor azonnal forduljon autószervizhez, még mielőtt teljesen tönkre menne a hengerfej tömítés! Ellenkező esetben, ha nem veszi kellően komolyan a problémát, óriási költségekbe verheti pénztárcáját, hiszen teljesen használhatatlanná válhat a motor.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!