Főtengely szimering
Főtengely szimering a főtengely kuplung és gyújtási oldalán, valamint az autó hátsó felén is található. Bármelyik főtengely szimering hibásodik meg, vagy éppen főtengelycsere válik szükségessé, azonnal napirendre kerül a tömítések beszerzése is az autó motor tömítések közül
A főtengely szimering csere elég komplikált feladat, mert nehéz a főtengelyhez hozzáférni
A főtengely szimering cseréje általában akkor válik szükségessé, ha valamilyen hiba keletkezik. Ennél még gyakoribb ok, ha szimplán elöregedik, elkopik a tömítés. Átlagos élettartamuk 120 000 kilométernyi futásteljesítményt jelent a gyakorlatban, kevesebbet autózóknak kb. 3-4 évente kell számítaniuk rá. A főtengely szimering olajfolyás következménye a főtengely szimering cseréje. Vagyis az olajfolyásból következtethetünk a leggyakrabban a tömítés tönkremenetelére. A főtengely szimering tömítés megválasztásánál is fontos szempont az ár, akárcsak a minőség. A legokosabb dolog itt is, ha az interneten nézünk utána, webáruházunk kínálatából sokféle szimeringtípusból választhat.
Maga a főtengely szimering csere egy eléggé komplex, szaktudást igénylő feladat, épp ezért azt javasoljuk, bízza inkább a szerelést egy autószerelőre vagy autószervizre. Persze, ha úgy gondolja, kellő tapasztalattal és tudással rendelkezik a művelethez, akkor házilag is megpróbálkozhat vele. Fontos, hogy prevenciós célból egyszerre ajánlott cserélni az első és hátsó szimeringeket is. Időigényes munka, hiszen a tömítés kivételéhez először több mechanizmust is el kell távolítani.
Mi okozhatja a főtengely szimering tönkremenetelét?
Számos okból mehet tönkre idő előtt a főtengely szimering, az egyik leggyakoribb kiváltó ok a hanyagság. Mit értünk pontosan ez alatt? Sok autótulajdonos bizony nem veszi elég komolyan a motorolaj- és olajszűrő csereintervallumát, amivel jelentősen kurtítja az alkatrész élettartamát. Ugyanis, ha túl sokáig használjuk a kenőanyagot, akkor az abból kiváló szennyeződések és porszemcsék koptatni kezdik a szimeringet. A részecskék lerakódásokat képeznek, összezömülnek a tömítés beszerelési helyén, ezzel karcolva a tömítőelemet.
Sokaknak nem jut eszébe, de az sem tesz jót a tömítésnek, ha túl sokáig pihentetjük a kocsinkat egy helyben, mivel ez idő alatt teljesen kiszáradhat a főtengely szimering. A hideg évszakban még jobb figyelni kell az autó tárolására, amellett, hogy időnként járatni kell, nem igazán ajánlott szabad ég alatt parkolni vele. Télen akár meg is fagyhat, s a megkeményedés miatt el is repedezhet az alkatrész. Figyeljünk oda tehát autónk tárolására, ezzel elkerülve a tömítés illeszkedésének pontatlanná válását!
Amennyiben nem autószerelő vagy hozzáértő végzi a cserét, a szakszerűtlen munka következtében mechanikai sérülés is érheti a szimeringet, jellemző ilyenkor a szakadás. Nem mindig jut eszünkbe, de még a forgattyúházban uralkodó füstnyomás hirtelen megemelkedése is vezethet tömítésszakadáshoz. Ezt szinte egyből észlelheti az intenzív olajfolyásból.
Megfelelő vezetési stílussal hosszabbíthat a főtengely szimering élettartamán: figyeljen oda, hogy ne melegítse túl gyakran a motort. Ilyenkor a főtengely hőmérséklete intenzíven megugrik, akkora hőfokra, amit a tömítés már nem bír el. Elveszti formáját, meghajlik, nem lesz képes az optimális tömítettség garantálására.
Miből jöhetünk rá, hogy gond van vele?
A főtengely szimering hiba több jel alapján is feltételezhető, diagnosztizálható. Egyik biztos jele lehet a kékes füst a kipufogóból, mivel a főtengely szimering hiba miatt olaj szivárog az égéstérbe. Ennek a jelenségnek főtengely szimering olajfolyás a neve. Érdemes időnként megvizsgálni a motorházat, esetleges olajfolyási nyomokat keresni. Bizonyos esetekben helyben állás után is találkozhatunk olajfoltokkal a kocsi alatt. Gyanússá válhat az is, ha túl gyakran kell pótolni, utántölteni a motorolajat.
Az alkatrész állapotát házilag is ellenőrizheti, ilyenkor mindig azt a pontot kell átnézni, ahol a főtengely a hengerblokkhoz kapcsolódik. Ha ez tiszta és száraz, akkor minden rendben, ám ha olajfoltokat lát rajta, akkor bizony cserére lesz szükség. Ritkán, de előfordulhat, hogy a főtengely szellőztető rendszerében keletkezik probléma, ezt is érdemes tehát időnként megvizsgáltatni. Minden esetben, amikor a főtengely szimering miatt olajszivárgást tapasztal, azonnal cseréltesse ki a tömítést! Figyeljen mindig az olaj- és szűrőcsere intervallumának betartására, a motorolaj minőségére és kompatibilitására! Ha ezeket a tanácsokat megfogadja, annál később érkezik el a tömítéscsere szükségessége.