Főtengely csapágy
Főtengely csapágy országosan kedvező árakon minden autótípushoz a Kovács Autóalkatrész webáruházának kínálatában. Ismerje meg a főtengelycsapágy funkcióját, hibáinak okait és győződjön meg akciós árainkról a motorblokk alkatrészek között.
Főtengely csapágy ismertető és kereső egy helyen
A főtengely vagy másik, funkciójáról árulkodó nevén forgattyústengely a fel-le mozgást alakítja át forgó mozgássá. A motor nélkülözhetetlen kiegészítő alkatrésze, melynek szerves része a főtengely csapágy, hiszen ezen mozog az alkatrész. A főtengely csapágy autónk erőforrásának egyik legjobban igénybe vett eleme. A csapágynak fontos szerepet tulajdonítanak, hiszen ez gondoskodik arról, hogy mindig tökéletes legyen a főtengely illeszkedése. Mindemellett még a kenőanyag egymással érintkező alkatrészek felületén való eloszlatásáért is felel.
Készülnek speciálisan könnyített tuning főtengelyek és hozzávaló tuning főtengelycsapágyak is a magasabb fordulatszám elérése céljából. A főtengely csapágy vásárlásánál figyelembe kell venni a fordulatszám terhelhetőséget.
Milyen hibák adódhatnak a csapággyal, és miből észlelhetjük ezeket?
Funkciójából adódóan folyamatosan rendkívüli terhelést kap, súrlódó kopás fenyegeti. Idő előtti kopáshoz vezethet, ha nem megfelelő minőségű vagy viszkozitású, nem a motorhoz való motorolaj kering a rendszerben. A túl vékony olajfilm nem bírja az intenzív terhelést, és gyakorlatilag eltűnik. Ennek következménye a forgattyúcsap és -csapágy túlhevülése, megolvadása, s végül deformációja lesz. A motorolaj idővel bekövetkező elhasználódása, szennyeződése is vezethet a főtengely csapágy kopásához. Ha ez bekövetkezik, az üzemmeleg és alapjáraton működő motor kopogni fog. Ezt elkerülendő, igyekezzen mindig időben gondoskodni az olaj- és levegőszűrő-cseréről!
Az olajfilmnek kellő vastagságúnak és keménységűnek kell lennie. Ha nem elég szilárd, az általában a hűtőfolyadék vagy a tüzelőanyag motorba jutásának tudható be. Ez a motorolaj viszkozitásának csökkenését eredményezi. Ezzel szemben, a magas viszkozitású kenőanyag ugyanúgy káros lehet az erőforrásra nézve, mivel ez nem garantálja az optimális kenést hidegindításnál, pláne télen.
Nem használ a főtengely csapágy állapotának a tökéletlen égés sem, ilyenkor ugyanis túlzott terhelés éri. Ha nem jut elég kenőanyaghoz a szerkezet, deformálódni fog az alkatrész, sőt, akár még meg is olvadhat a felszíne. Ugyanígy deformációhoz vezethet a rosszul megválasztott vezetési stílus: kerülje a hirtelen indulásokat és gyorsításokat, ne autózzon gyakran alacsony fordulatszámon!
Ha valamilyen meghibásodás keletkezik, azt a motorkopogás mellett a túl alacsony olajnyomásából, az olajnyomás jelző figyelmeztető lámpa villogásából, s végül a motor váratlan leállásából érzékelheti. A főtengely csapágy nem csak meghibásodás esetén, hanem minden nagyobb motorjavítás, „motorgenerál” során cserélendő.
A főtengely csapágy anyaga sokféle lehet
A jó minőségű csapágyak jobbára erős fémötvözetekből készülnek. A szakemberek a sokféle főtengely csapágy közül többnyire a fém golyós kosarú csapágyat ajánlják. Még akkor is, ha az ára magasabb, mint a műanyagkosarúaké. Főtengely csapágy eladó számtalan üzletben, számtalan minőségben. Ám az ár az, amin nem érdemes spórolni, mert a főtengely csapágy szétesése az egész motorblokkot tönkre teheti. Épp ezért a főtengely csapágy csere nagy hozzáértést igényel! A „házi” főtengely-csapágy javítás pedig a rutinos szakembereknek és a gyakran barkácsolóknak sem ajánlott. Minden esetben megfelelően pontos illesztésű csapágyat használjunk, s a főtengely csapágy esetében a hőtágulást is figyelembe kell venni!