Vezérműtengely, főtengely fogaskerék
Fogaskerék nélkül lehetetlen elképzelni egy autót, vagy egyáltalán a motorblokk alkatrészek működését. Ez az egyszerű és ma már ősinek mondható erőátviteli megoldás szinte az autó minden porcikájában, megszámlálhatatlan helyen és funkcióval fordul elő.
A fogaskerék funkciója
A fogaskerék segítségével egy adott tengely forgó mozgását tudjuk egy másik tengelyre átvinni. A fogaskerék átmérőjétől és így a fogak számától függően a forgás sebessége is megváltoztatható vele. Természetesen az egymással szemben forgó fogaskerekek forgási iránya ellentétes, de azonos forgási irány is létrehozható, csak ahhoz még egy harmadik kerékre is szükség van. Egy egyszerű ablaknyitónál is találhatunk fogaskereket, míg – például – a sebességváltó műben, vagy a differenciálműben, a kormányműben nem is egyet és nem is egyszerűeket.
A fogaskerék előnyei
A fogaskerék a hajtást biztonságosan adja át, kihagyás és csúszás nélkül, egészen nagy fordulatszámon is. Kis méretben is nagy forgatónyomatékot képes közvetíteni. A gépkocsik mellett, vasúti járművek, felvonók, mindenféle emelőgépek, mezőgazdasági gépek működése elképzelhetetlen fogaskerekek nélkül. Számos fajtájuk létezik a fogak formája és elhelyezkedése szerint. Ezek egy része jól viseli a tengely irányú erőhatásokat is. Az autóiparban a legelterjedtebb fogaskerékfajta az evolvens fogaskerék, amelyeknek az egyik előnye, hogy nem érzékenyek a tengelytávolság pontos tartására. A fordulatszámot megtartó kapcsolódás akkor is szilárd, ha a tengelytáv kissé változó.