EGR szelep
EGR szelep akciós árakon az alkatreszek.hu széles kínálatában, vásároljon olcsón minőségi motorblokk alkatrészeket és ismerje meg a szelep működését, hibáinak okait, jeleit.
EGR szelep a környezetvédelem és autónk szolgálatában
Az EGR szelep tulajdonképp a szívócsőbe áramoltatja vissza a kipufogógázt, majd ott a tiszta levegővel vegyíti. Miért hasznos, miért volt szükség a bevezetésére? Mert így csökken az égési hőmérséklet, vagyis a nitrogénnel reakcióba kerülő oxigén jelenléte is. Magyarán a kevesebb nitrogén-oxid miatt jelentős környezetvédelmi hatása van. De nem csak a környezetre, autónkra is nagyon jó hatással van. Benzines autók esetében bizonyos mértékben csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, kevésbé kopog a kocsi. Dízelautóknál pedig az égési hangot minimalizálja, csendesebbé teszi.
Mi okozhatja az EGR szelep meghibásodását?
Ha az EGR szelep meghibásodásáról beszélünk, legtöbb esetben az eltömődése jöhet szóba. Bizonyos okokból szennyeződhet a visszavezetett kipufogógáz, ami miatt elkokszolódhat a szelepülés, ill. a tányérszelep. De milyen hibák is állhatnak pontosan a háttérben? Tipikusan ilyenek a tökéletlen égés során szelepre rakodó szennyezőanyagok. Ha blokkol a forgattyús ház szellőző rendszere, az is vezethet szelephibához. A változó geometriájú turbófeltöltős autók tulajdonosainak nagyon kell vigyázniuk annak meghibásodására, mivel emiatt is tönkre mehet az EGR szelep. Más alkatrészekhez, így például a befecskendező rendszerhez, vákuumpumpához és légtömegmérőhöz köthető hibajelenségek is okozhatnak EGR szelep problémát. Időnként érdemes ellenőrizni a dugattyúgyűrűk és a motor kopottságát, ezekből is adódhat AGR gond.
Honnan tudhatom, hogy ezzel van gond?
Az eltömődés következtében az EGR szelep lassabban fog reagálni, sőt, be is szorulhat zárt vagy nyitott állásban. Megfigyelhetünk bizonyos jeleket, dízeles kocsik esetében például a motor teljesítményének visszaesését vagy a kipufogó fekete füstölését, amelyekből az EGR szelep nyitott állásban való megszorulására következtethetünk. Benzines autók esetében pedig tipikusan ilyen jel az alapjárat ingadozása. A zárt állásban beszorult EGR szelep ezzel ellentétben kopogással hallatja hangját a dízelautókban, a benzinesekben viszont hirtelen növekvő üzemanyag-fogyasztás jelzi a hibát. Bizonyos esetekben a műszerfalon található MIL-lámpa/ check engine lámpa villogásából is asszociálhatunk AGR problémára.
Amikor tehát zárt helyzetben ragad be az alkatrész, akkor egyfolytában elzárja a szívócsonkba visszáramló kipufogógáz útját. Ha alacsony fordulatszám-tartományban járatjuk a kocsit, akkor az üzemanyag idő előtti égéséből adódó kopogást hallhatunk, amikor fennáll a probléma. Ugyanilyen szokatlan zaj lehet a hangos „robbanás”: ilyenkor egy második égés is lezajlik a normál mellett, amivel nagyon vigyázni kell, mert együttesen a motort is tönkre tehetik. Mivel a beragadás következtében az égéstérben magas hőmérséklet kezd el uralkodni, ezért túl sok nitrogén-oxid képződik, ami végül távozik is autónkból a kipufogón keresztül. Ilyenkor a kocsink az emissziós teszten sem fog átmenni.
Ezzel ellentétben, amikor nyitott helyzetben ragad be az EGR szelep, akkor viszont egyfolytában áramlik a szívócsonkba a kipufogógáz. Ha ez a probléma áll fenn, akkor hideg motornál ingadozhat az alapjárat, ritkán pedig már bemelegedett, de alacsony fordulatszámon járatott motornál, tehát például piros lámpánál várakozva, vagy parkolóhely után kutatva is tapasztalhatjuk. Feltűnően megnő az autó fogyasztása, s bizonyos helyzetekben erős, szúrós üzemanyag szag is megcsaphatja az orrunkat járó motornál. A szagot a nagy mennyiségű szénhidrogén okozza, ami a kipufogócsövön keresztül a szabadba menekül. Nyitott helyzetben ragadt EGR szeleppel sem fog az autó átmenni az emissziós teszten.
Biztosan az EGR szelep a problémás alkatrész?
Sajnos, ha az imént említett tüneteket tapasztalja, még nem következtethet egyből, 100 százalékosan EGR szelep hibára. Számos másik alkatrész van autónkban, amik hasonló tüneteket produkálhatnak, amikor elromlanak. Tipikusan ilyenek a gyújtókábelek és -gyertyák, a motor működését segítő érzékelők (pl. lambdaszonda), az üzemanyagszűrő, az üzemanyag nyomás szabályozó szelep, egy szivárgó befecskendező, a rossz sűrítés – a teljesség igénye nélkül. Ezek mind, egytől egyig a szénhidrogén-kibocsátás emelkedéséhez vezetnek. Ugyanígy fokozódhat a nitrogénoxid-kibocsátás is például egy eltömődött befecskendező szelep miatt vagy, ha túl alacsony az üzemanyagnyomás. Megnövelheti még a vákuumszivárgás vagy az elhasználódott vagy megtört hengerfej tömítés melletti is. Ingadozó alapjárat nem csak az EGR szelep meghibásodása miatt jelentkezhet, okolhatjuk még a tönkrement gyújtótekercset, valamint a gyújtásrendszer elemeiben jelentkező egyéb hibákat. Szóval, mielőtt EGR szelep rendelésébe kezdene, mindenképp járjon az ügy végére, hogy biztosan ez okozza-e a jelenségeket!
Az EGR szelep tisztítás talán segíthet
Ahogy már említettük, az EGR szelep legyakoribb meghibásodási oka a szennyeződések lerakódása. Sok esetben segíthet az EGR szelep tisztítás, azonban nem 100%, hogy megoldja a problémákat. A korom sajnos olyan helyekre is bekerülhet, amire nem is gondolna egy autótulajdonos. Ráadásul, mire észleljük, hogy tisztításra van szükség, már annyira megvastagszik a réteg, hogy akár a tengely részét is elkoptatja. Emellett az elektronika sokáig tartó erőlködése miatt az emelő mechanizmus is elromolhat. Ha P0304-es hibakóddal találkozik, akkor általában EGR szelep cserére lesz szükség, ám önmagában ez még nem feltétlenül oldja meg a problémát. Cserét követően is ajánlott kitisztítani az EGR-t, mivel a kormos rendszer rövid időn belül bepiszkolhatja az újonnan beszerelt szelepet.