Keresés terméktípus szerint

              Dugattyúgyűrű

              Dugattyúgyűrű Dugattyúgyűrű feladata, hogy biztosítsa a megfelelő tömítést a dugattyú és a dugattyúház fala között. Ezért nyilván először a dugattyúgyűrű kopik el. Ezért van széles utángyártott kínálat ebből az alkatrészből a piacon. A motorblokk részei, más-más alkatrészei elérhetőek áruházunkban!

              Dugattyúgyűrű kopása végül cseréjéhez vezet, érdemes rá odafigyelni!

              A dugattyúgyűrű egyik fő feladata, hogy gátolja az égésgázok és a levegő átáramlását az égéstér és a forgattyúsház között, vagyis ezek tömítéséért felel. Ezt úgy valósítja meg, hogy azok egy részét a hűtött hengerre továbbítja. Ezekkel egyidejűleg még a fölösleges olajat is eltávolítja a hengerfalról, majd visszavezeti az olajteknőbe. Funkcióiból adódóan tehát döntő jelentőségű a rendelt dugattyúgyűrű minősége, nagyban befolyásolja a motor teljesítményét, élettartamának megőrzését. Feladatai alapján beszélhetünk tömítőgyűrűkről (kompressziógyűrűkről), olajáteresztő, továbbá olajlehúzó dugattyúgyűrűkről.

              Elengedhetetlen szereppel bírnak

              Ahhoz, hogy megértsük fontosságukat, alaposabban meg kell ismerni a működésüket. A tömítőgyűrűk tartják fenn a kompressziót a dugattyú felett, így elkülönítve az olajteret az égéstértől. Nem csak tömítenek, hanem a sok kartergáz következtében jelentkező hibákat is gátolják, ráadásul lassítják a motorolaj elhasználódását. A dugattyúgyűrű az egyetlen alkatrész, amely direkt kapcsolatot teremt a hengerfal, a dugattyúgyűrű, illetve a hűtőfolyadék közt, ezzel lehetővé téve a megfelelő a hőáramlást az égéstérből. 

              Kialakításuknak köszönhetően a gyűrűk hozzák létre, és koordinálják a hengerkenésért felelős olajfilm-réteget. Ez nagyon fontos, hiszen sem a túl sok, sem a túl kevés olaj nem tesz jót. Előbbi esetben jelentősen megnőhet az olajfogyasztás, míg a hengerfalra kerülő olaj túl kevés mennyisége miatt idő előtt kophat el a henger. Most, hogy részletesebben áttekintettük a dugattyúgyűrű feladatait, amiket ráadásul egyidejűleg kell ellátnia a motor üzemelése közben, már beláthatjuk, hogy elengedhetetlen szereppel bír autónk működésében. Nagyon fontos, hogy mindig az ön autójának motortípusához pontosan megfelelő kivitelezésű alkatrészt rendeljen!

              A dugattyúgyűrű meghibásodásának okai és jelei

              Ha megfelelő körülmények között üzemelteti autóját, a dugattyúgyűrű akár 300 000 kilométert is kibírhat csere nélkül. Ettől függetlenül azért ajánlott odafigyelni az állapotára, nehogy költségesebb motorjavítási műveletek váljanak szükségessé! Legkönnyebben megfelelő minőség választásával növelhet az élettartamukon, ugyanis csak minőségi dugattyúgyűrű tud a zord körülmények (magas hőmérséklet, kipufogógázok) közt hosszú távon jól üzemelni. Ugyanilyen fontos a „kötelező szervizintervallum” pontos betartása: ha elhanyagoljuk a levegőszűrő, az olajszűrő vagy a motorolaj cseréjét, bizony jóval hamarabb kophat el a dugattyúgyűrű. Figyeljen, hogy mindig az autója specifikációinak teljes mértékben megfelelő változatot rendeljen!

              Csak a városban, rövid távokon autózik? Ez sem tesz jót a gyűrűnek, pláne télen, hidegebb időben. Mivel ennyi idő alatt nem tudnak kellően bemelegedni a motoralkatrészek, s nem kapnak kellő kenést, így megnő a kopásuk mértéke. Kerülje a gyenge minőségű üzemanyagokat is, mivel a túl alacsony oktánszámú benzin miatt robbanások keletkezhetnek az erőforrásban. Ilyenkor hirtelen megnő a nyomás a hengerekben, s ezáltal intenzívebben hatnak a forró gázok a dugattyúgyűrűre, ami előbb vagy utóbb meghibásodáshoz vezet. Ritkán ugyan, de különböző mechanikai sérülés is érheti, pl. a főtengelyből vagy összekötőrúdból lekopó, leváló darabkák miatt. Fontos, hogy mindig szakértővel, szerelővel végeztesse el az alkatrész cseréjét, ugyanis a helytelen beszerelés, a szakszerűtlen javítás miatt üzemzavarok jelentkezhetnek. Tipikusan ilyen hiba, ha rossz gyűrűkészletet raknak be a hengerfúrás után vagy, ha elfelejtik polírozni a szerkezet felületét, amik miatt idő előtt kophatnak el a dugattyúgyűrű szélei.

              Szerencsére azért elég sok jel van, amikből még időben következtethetünk az alkatrész cseréjének szükségességére. Ha hirtelen megnő az olaj- és üzemanyag-fogyasztás, vagy épp csökken a motorteljesítmény, akkor az egyik ok lehet a gyűrűk meghibásodása is. Érdemes időnként rápillantani a gyújtógyertyákra, ha korommaradványokat lát rajtuk, azért is felelhet a tönkrement dugattyúgyűrű. Meghibásodásának látható jele még, ha másmilyen lesz a kipufogóból távozó gáz színe, továbbá a tömítések alatt jelentkező olajszivárgás.

              A dugattyúgyűrű ellenőrzése házilag

              A dugattyúgyűrűk kopásáról több módszerrel, vizsgálattal is megbizonyosodhatunk. Leggyakrabban a hengerekben uralkodó kompresszió mérésével szokták ellenőrizni. Ehhez a benzines kocsikban le kell szedni a gyújtógyertyákat, majd kb. fél deci olajat tölteni a lyukakba, majd száraz ruhát tenni rájuk. Ha ezzel megvan, forgasson párat az önindítóval, s mérje meg a kompressziót. Ha az érték 0,9 mPa fölé esik, akkor szinte biztos, hogy a dugattyúgyűrű csereéretté vált. A dízelautókat is hasonlóan kell vizsgálni, azzal a különbséggel, hogy ezeknél vissza kell szerelni az izzítógyertyákat még mielőtt beindítaná az erőforrást. Legbiztosabbra azonban kizárólag autószervizben, autószerelővel mehetünk, aki alapos ellenőrzést tud végezni. Ezek a szakértelmet igénylő – jellemzően vákuumos vagy sűrített levegős – módszerek időigényesek, ám annál megbízhatóbbak. Ne nagyon próbálkozzon házilag a dugattyúgyűrű cserével, bízza inkább szakemberre, pláne, hogy motorjavításról van szó!

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!