Lambdaszonda
Lambdaszonda kereső országosan kedvező árakon és oriási választékban az alkatreszek.hu kipufogó alkatrészek kínálatában. Ismerje meg az oxigénmennyiség mérő működését, és rendelje meg autójához!
A lambdaszonda magyarul oxigénszenzor
A lambdaszonda két elektródával rendelkezik, melyek között az oxigénkoncentráció szabja meg a feszültségszintet – tulajdonképp ezen alapul az alkatrész működése. Ha a kellőnél alacsonyabb feszültség uralkodik benne, akkor a levegő-üzemanyag keverékben kevesebb lesz a nafta, míg a kipufogógázban megnő az oxigéntartalom; fordítva is így működik.
Ahhoz, hogy az oxigénszenzor tökéletesen üzemeljen, legalább 300 C fokos hőmérsékletre van szükség, így a mai modellekben már fűtőszállal látják el a szondát a gyártók. Elég csak a vezetékeket megszámolnunk, és kiderül: ha hármat találunk, akkor az egyik a jeltovábbításért, a másik kettő viszont a fűtésért felel az optimális üzemi hőmérséklet eléréséig. Bizonyos konstrukciókba négy vezetéket szerelnek a gyártók, itt nem a karosszériára kötik a földelést, ez kapja a negyedik szálat. A lambdaszonda is kopó alkatrésznek számít. Cseréje általánosságban 200 ezer kilométerenként javasolt.
Írják lambda-szondának is, felesleges kötőjellel. Nem ez a lényeg. Nevét leginkább a nyolcvanas évek végén, kilencvenesek elején tanulták meg az autósok. Nevét onnan kapta, hogy a tüzeléstechnikában a lambda görög betűvel jelzik azt az arányt, amely egységnyi tüzelőanyag tökéletes elégéséhez szükséges oxigénmennyiség és az ezt valóban tartalmazó levegőmennyiség összevetéséből származik. Ez már mutatja, hogy a lambdaszondának a minél hatékonyabb égéshez, az ideális üzemanyag – levegő arány kialakításához van köze. Másik fontos szerepe a környezetünk védelme, mivel használatával sokkal kevesebb káros anyag kerül a levegőbe a kipufogócsőből. Nem csak érzékeli, méri is az oxigénkoncentrációt a kipufogórendszerben, emellett még óvja a katalizátor állapotát is. Mindezen túl fokozza a motorteljesítményt. Ha tönkremegy, könnyedén cserélhetjük, az ára sem olyan vészes.
Működése, felépítése és szerepe
Adatot ad, amelyből kiderül, hogy milyen a kipufogógáz oxigénszintje. Ha ez magas, akkor szegény üzemanyag-levegő keverék jutott a motor égésterébe, vagyis gyengébben teljesít a motor. Ha bizonyos szint alatt van, az jelezheti, hogy az üzemanyag egy része úgy távozik, hogy nem égett el, vagyis feleslegesen fogyaszt a motor. Meg a katalizátort is rongálja a túlságosan gazdag kipufogógáz. Valamennyi oxigén a katalizátor helyes működéséhez is szükséges. A lambdaszonda kézben eléggé furcsa szerkezet. Az ember azt hinné, hogy vízvezeték-szereléshez kell. Vagy valamilyen különleges gyertya. A lambdaszonda voltaképpen szilárd elektrolit (a két elektróda közötti „érintkezést” biztosító közeg platinabevonatos vagy cirkondioxidos) ugyanis nem látszik. Ezt az érzékeny kerámiacsövecskét külső perforált fémház takarja. A negatív elektróda (mérőelektród) a kipufogógáz oxigénszintjét érzékeli, míg a pozitív elektróda a külső levegőjét. A két koncentráció különbsége, eltérése kelti azt a mikrofeszültséget, amelynek mértéke szolgál a mérés alapjául. A lambdaszonda csak 300 C fok körüli hőmérsékleten kezd el működni, ezért ma már saját fűtése is van a legtöbbnek. (A tartósan nagy hőterhelés - 800-900 C fok között - viszont tönkreteszi a szondát.)
Hiba esetén felvillan a check engine lámpa
Ha megfelelően működik a szerkezet, akkor a lambdaszonda az autó elektronikus egységének szolgáltat adatot, ez alapján alakítja ki a rendszer az optimális üzemanyag-levegő arányt. Mondanunk sem kell, ha az oxigénszenzor meghibásodik vagy fals információkat közöl, akkor a motor sem fog megfelelően üzemelni. Nem csak az erőforrás teljesítményét befolyásolja, a katalizátorét is: ennek működéséhez egyaránt szükség van némi oxigénre. Adott oxigénszint mellett képes csak a katalizátor a nitrogén-oxidokat, szén-monoxidot és szénhidrogéneket a környezetre kevésbé ártalmas keverékekké.
Egy motorhoz akár négy vagy nyolc lambdaszonda is tartozhat, tehát van minek elromlania. Ha felvillan a check engine lámpa a műszerfalon, akkor a szondákat is ajánlott ellenőrizni. Bizony sok kocsi megy elromlott szondával (fekete füst, olajfogyasztás, végstádiumban kopogó motor), ellenben sok lambdaszondát cserélnek fölöslegesen. Vannak egyvezetékes, háromvezetékes és négyvezetékes szondák. Ezek nem kiválthatók egymással! Sokféle az átmérő, a csavarrögzítés (sőt, néha nem csavarmenettel rögzítik a szondák – Denso, japán autók, a Bosch-szonda /planár szonda/ megint más), hogy nagyon kell tudni, milyen lambdaszondát vásároljunk, ha nem a szerviz választja azt ki. Alvázszám, pontos típusmegjelölés, évjárat! A jobb szervizek meg tudják oldani, hogy a régebbi típusú szondát megbízhatóbb, tartósabb planár szondára cserélik. A lambdaszondát oszcilloszkóppal ellenőrzik. Itt nincs kisipar! Gyorsan megy, nem kerül sokba, megéri.
Hogyan tehetjük hosszabbá az élettartamát?
Normál üzemben, a szélsőséges terhelési viszonyok ellenére is 50-80.000 kilométer között szolgáltat megbízható mérési értékeket a lambdaszonda. A jobb minőségű, továbbfejlesztett lambdaszonda kb. 150-200 000 megtett kilométer között működik megfelelően. A kedvezőtlen működési feltételek azonban drasztikusan csökkenthetik a szonda várható élettartamát.
Másik lehetőség a lambdaszonda élettartamának megnövelése érdekében az alacsonyabb oktánszámú (néhány számmal csak) benzin használata, mint amit a gyártó előír. Az oktánszám növeli az égési folyamatot a motoron belül, és ezzel rossz minőségű égéstermékek kerülnek a kipufogórendszerbe. Néhány oktánszámmal kevesebbel rendelkező üzemanyag esetén viszont megnő az elégetlen szénhidrogének száma a kipufogógázban, így kevésbé sérül a katalizátor és a lambdaszonda is. A rossz minőségű, netán ólommal ellátott üzemanyag teljesen tönkreteheti az oxigénérzékelőt. Ugyancsak lecsökkenti a szondával megtehető távolságot, ha a hengerfejtömítés meghibásodása miatt az égéstérbe, majd onnan a kipufogógázba olaj, illetve víz kerül.
Lambdaszonda minősége
Az oxigén érzékelők anyagának minősége épp oly meghatározó élettartamukban, mint más alkatrészeknél. A minőségi lambdaszonda nem feltétlenül drágább, mint a rossz minőségű gyártmányok. Keresse meg webáruházunkban autójához a kedvezményes áron kínált NTK vagy BOSCH lambdaszonda alkatrészt. Kevesebb karbantartást fog igényelni autója és az üzemanyag rendszerben dolgozó alkatrészek élettartama is megnő. Megbízható, jó minőségű lambdaszonda használatával üzemanyagot takaríthatunk meg, kevesebb motorolaj fogy, katalizátor és szivattyúk eltömődésének ideje is minimalizálható. Nem utolsó sorban kevesebb káros anyag kerül környezetünkbe.
Rendszeres karbantartás
Az autónk rendszeres karbantartása során nem csak a szűrők vagy a gyertyák állapotára kell gondolni. A lambdaszonda működőképességének ellenőrzése, illetve szükség esetén a cseréje gazdaságossági és környezetvédelmi szempontból egyaránt indokolt. Egy rosszul működő szenzor miatt romolhatnak az emissziós értékek, ráadásul a motor teljesítménye is visszaeshet, az üzemanyag fogyasztás pedig emelkedhet. A kedvezőtlen keverék összetétel miatt károsodhat, hosszabb idő alatt teljesen elromolhat a katalizátor. A lambdaszonda ellenőrzése tehát minden második olajcsere (kb. 30 000 km) után ajánlott!
Bosch lambdaszondák
A Bosch 1972-ben a világon elsőként kezdte el a lambdaszondák sorozatgyártását, s azóta több, mint 250 millió lambdaszondát állított elő, így a stuttgarti székhelyű autóalkatrész-gyártó rendelkezik világszerte a legnagyobb tapasztalattal a fejlesztés és a gyártás területén. A világon kevés kivétellel minden autógyártó alkalmazza a Bosch lambdaszondát a gyári beépítés során. Az utakon futó gépkocsik több mint 80%-ához kínálja a Bosch gyári beszállítói minőségű oxigénszenzorait a szükséges cserékhez. A beszállítói minőség folyamatos biztosítása érdekében minden egyes legyártott szondát külön ellenőriznek kiszállítás előtt.
NGK / NTK lambdaszonda
NTK a világ legnagyobb lambdaszonda beszállítója és a gyártója. NTK lambdaszonda egyesíti szakértelmet az innovációt mind érzékelők kiváló illeszkedésében, formájában és funkciójában. A modern autók gyújtásrendszerének és üzemanyag rendszerének optimalizálása elengedhetetlen feltétele a legjobb teljesítmény eléréséhez. Továbbá korunk meghatározó elvárása a legkevesebb károsanyag kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás minimalizálása. Az NTK lambdaszonda maga a Minőség és Megbízhatóság!