Középső kipufogódob
Amikor autónk alá benézünk, szemmel végigkövethetjük a kipufogórendszer útját, melynek egyik központi eleme a középső dob. Tulajdonképp ez a rendszer első dobja, amelybe terelőlemezeket terveztek a gyártók, hogy lassítsák a kipufogógázok sebességét, ezzel tompítva a kipufogóhangokat. Teljes kipufogó és elemei választékunkat itt találja.
A középső dob mostoha körülmények között dolgozik
Feladatából adódóan számos tényező miatt tönkremehet a középső dob. A magas hőmérsékletű kipufogógázoknak és az intenzív hőmérséklet-ingadozásoknak köszönhetően például túlmelegedhet, akár ki is éghet. Utóbbival vigyázni kell, hiszen nem csak bosszantó hangokat fogunk hallani ilyenkor, még rosszabb, hogy az üzemanyag-fogyasztás is megugrik. Mindemellett még észlelhetünk teljesítménycsökkenést, a forgatónyomaték csökkenését is alacsony fordulatszámokon. Mi több, ha mondjuk egy hosszabb útra indul, és relatíve nagy sebességgel halad, akkor nagyobb távon akár teljesen elégethetnek a kipufogószelepek. Mondanunk sem kell, hogy egy jobb minőségű utángyártott középső dob olcsóbb, mint a szelepégést javíttatni. Ugyan a katalizátorra nem veszélyes, ám ha kilyukad, akkor azért nem tesz jót annak sem.
Tipikus meghibásodási ok a mechanikai sérülés, ami többféle eredetű lehet a középső dob esetében. Érhetik a fémházát felszíni sérülések, kilyukadhat, a kilyukadt csövek pedig eldugulhatnak. Funkcionális jellemzői is romolhatnak idővel, nem tesz neki jót a rendszerbe bekerülő olaj és nedvesség, illetve a gyenge minőségű üzemanyag sem.
Tönkrement a középső dob?
Annak, ha tönkremegy a középső dob, érezhető, azaz látható, szagolható és hallható jelei egyaránt vannak. Intő jel lehet, ha járó motornál erős vibrációt érez vezetés közben, vagy, ha az autóban ülve egyszer csak kipufogógázszag üti meg az orrát. Ami a hallható intőjeleket illeti, sokkal hangosabb lesz ilyenkor a kipufogó, ráadásul durrogó hangok is távozhatnak a középső dob irányából. Látható jel, ha koromlerakódásokat talál ellenőrzéskor autója alján. Hibás középső dob esetén, kevésbé tapasztalt autósként is észlelheti a motorteljesítmény egyértelmű visszaesését. Hosszabb távon pedig, akár még a katalizátor is megolvadhat, tönkremehet miatta.
Javítása, cseréje és, amire figyelni kell
Sajnos egy rossz hírrel kell kezdenünk: mivel kizárólag fémalkatrészek alkotják a középsődobot, ezért javítani nem lehet, kizárólag a csere orvosolhatja a problémáit. Sokan próbálkoznak a külső fémház javításával, ám ez sem fog segíteni a helyzeten, sőt, akár még ronthat is rajta. Jobb, ha a középső dob cseréjét szakemberre, szerelőre bízza, ez a legbiztonságosabb! Ha mégis házilag próbálkozna vele, akkor minden esetben a dob csövekről való lecsatlakoztatásával kell kezdeni a műveletet. Idővel, a nagy hőmérséklet hatására a középső dob és a rögzítőelemek összeragadhatnak – ha ezt tapasztalja csere közben, akkor bizony speciális szerszámokra lesz szüksége. Ilyenkor mindig a rögzítőelemekkel együtt kell leszerelni a hibás dobot. Amennyiben a rezonátorral akad probléma, azt kizárólag szakszervizben lehet javíttatni!
Ha a fent említett intő jelek bármelyikét tapasztalja, akár önmaga is ellenőrizheti otthoni körülmények között, vizuálisan a középső dob hibáját. Keressen külsérelmi nyomokat, mechanikai sérüléseket, repedéseket vagy töréseket, koromlerakódásokat, az oxidáció jeleit a kipufogódobon. Bármelyikkel is találkozzon, szinte biztosan cserélni kell az alkatrészt. A rezonátor megbízható diagnosztizálását azonban csak szakértő, autószerelő tudja kivitelezni! Hogy mikor következik be a csere ideje, arra sajnos nem lehet általános választ adni, megközelítőleg 20 000 kilométert bír átlagosan egy középső dob (a negatív behatások mértékétől, mennyiségétől függően).