Kipufogó bilincs
Kipufogó bilincs rögzíti a kipufogó csövet az autó alvázához. A bilincsnek nagyon erősnek kell lennie és lehetőleg rugalmasnak is, mert a kipufogó erősen rezeg. Válogasson a további kipufogó elemek között!
A kipufogó bilincs szerepe
A kipufogó bilincsnek nem csak jól kell bírnia a rezgést, amiből van bőven minden kipufogó esetében, de bírnia kell a magas hőmérsékletet is, ami főleg a rezgés csillapításához használt alátéteivel szemben állít magas követelményt. A kipufogó bilincsnek egy olyan alkatrészt, a kipufogót kell az alvázhoz rögzítenie, amely egyrészt elég nehéz, hiszen kemény fémből van, másrészt folyamatosan rezeg és a hőmérséklete a kiáramló kipufogó gáz miatt nagyon magas. Mindeközben állandó mechanika hatásoknak van kitéve a felverődő kövek és szennyező anyagok miatt, sár és víz éri, minden olyasmivel találkozik, ami az úton elő tud fordulni. A kipufogó bilincs is olyan kötőelem az autóknál, amelyet nem egyszeri használatra szánnak, vagyis le- és felszerelhető.
A kipufogó bilincs cseréje
Az elhasználódott, elkopott, elszakadt vagy korrodálódott kipufogó bilincset meghúzni, főleg javítani már nem lehet. Az egyetlen megoldás a bilincs cseréje, amit mindig az után végezzünk el, hogy az autó motorja kihűlt, tehát semmi esetre sem járó motor mellett. Ez nyilván eszébe se jut senkinek, mert a kipufogó érintése komoly sérüléseket okozhat magas hőmérséklete miatt. Azért is várni kell a hideg kipufogó csőre, mert csak azon lehet kellőképpen meghúzni a bilincset. Minden csere alkalmával az első néhány kilométer után érdemes ellenőrizni, nem lazult-e meg a kipufogó bilincs.
Rögzítő bilincsek általában..
A gépkocsiban használt bilincsek többsége egyszerű rögzítő bilincs, amelyek jellemzően kábeleket, gumi vagy műanyag csöveket kötnek össze gyakran más anyagból, fémből készült alkatrészelemekkel, de gyakran csövet csővel. A rögzítő bilincs első számú feladata, hogy a rezgéstől és egyéb mechanikai hatásoktól függetlenül jól tartsa össze a kapcsolt elemeket. Szerkezetéből adódóan a rögzítő bilincs még így is meglazulhat, ami nem végzetes, mert ilyenkor csak időben meg kell húzni a bilincs rögzítő csavarját. Bilincsek az egyik leggyakrabban használt kötő és rögzítő elemek a gépjárművekben. De nem csak ott, hanem szinte mindenütt, ahol elemeket, gyakran eltérő anyagokból készült alkatrészeket kell erővel összeszorítani, úgy, hogy alkalomadtán szét is lehessen őket választani, mégpedig minél egyszerűbben, a legjobb, ha egy csavarkulcs vagy laposfogó segítségével.
A kipufogó bilincs az autóban található kötő bilincsek közül talán a legnagyobb igénybevételnek van kitéve
Így aztán nem véletlen, hogy a kötő bilincsek között külön csoportot képeznek a kipufogókhoz készült speciális kipufogó bilincsek. A legegyszerűbb bilincshiba, a bilincs meglazulása. Ilyenkor a legtöbbször a bilincs egyszerű meghúzásával is megoldható a probléma. Van azonban, amikor már nem elég a bilincshiba kiküszöböléséhez a szorosabbra húzás, ugyanis nincs már hova húzni a bilincset. Ebben az esetben nem marad más megoldás, mint a meglazult és már nem állítható bilincset kicserélni egy újra. Ez a megoldás akkor is, ha a bilincs megszakad, vagyis túlhúzás miatt a csavarrész megsérül.