Keresés terméktípus szerint

              Katalizátor

              Katalizátor Katalizátor az alkatreszek.hu kínálatában, kérjük tekintse meg kipufogó alkatrész kínálatunk és kedvező árainkat! Katalizátor felépítése és működése a kipufogógáz szűrése.

              Katalizátor kereső webáruház és ismertető!

              Katalizátor ma már minden korszerű autó kipufogórendszerében van. Szerepe az, hogy elősegítse a tökéletesebb üzemanyag égést a motorban és csökkentse a kipufogó gázok káros anyag tartalmát. Akár benzin, akár dízel üzemű gépkocsiról van szó. Az alkatrész a kémiában használatos vegyi katalizátor kifejezésről kapta a nevét, amely olyan anyagokat takar, amelyek úgy gyorsítanak fel (akár nagyságrendekkel) kémiai reakciókat, hogy ők maguk annak során nem változnak meg maradandóan. A szó a görög katalüszisz (feloldás) szóból keletkezett, latin végződéssel. A katalizátorok anyaga és felépítése sokféle lehet. Elterjedt típus az úgynevezett scr katalizátor, de az idehaza magas Suzuki eladási mutatók miatt kelendő a Suzuki Ignis katalizátor is. Vannak persze nem egy adott autó típushoz készített úgynevezett univerzális katalizátorok is, ezeknek, illetve a sport katalizátorok ára azonban többnyire magasabbak, mint az egyszerű széria tartozékoké, amelyek már néhány ezer forintért beszerezhetőek. A katalizátor a kipufogórendszerben tölt be fontos szerepet. Ez az autóalkatrész szűri meg a káros anyagokat a környezetre kevésbé ártalmas, semlegesebb anyagokká alakítsa.

              Működése, szerepe a kipufogó rendszerben

              Régebben megelégedtek azzal, hogy a szénhidrogéneket és a szénmonoxidot, vagyis a kipufogógáz két komponensét alakította csak át oxidáció útján vízzé és széndioxiddá. Ma már a három komponensre ható katalizátorok az elterjedtek, ezek a nitrogén oxidokat nitrogénné redukálják a molekuláris oxigén egyidejű kibocsátása mellett. Egyes járművekben a hatékonyság növelése érdekében előkatalizátor, illetve a legtöbb korszerű autóban már kétféle katalizátor van. Az előkatalizátor az üzemi hőmérséklet elérése előtt segíti a káros anyagok lebontását. A két katalizátor általában egy házban helyezkedik el, így ránézésre nem is derül ki, hogy az tulajdonképpen kettő. A redukciós katalizátor után van az oxidációs. A hatékonyság növelése érdekében a két katalizátormag közé levegőt fújnak be, így az oxidáció (égetés) még tökéletesebb.

              Lelke porózus, „méhsejtes” szerkezetű kerámia, amelyet jól átjárnak a gázok és nagy felületen érintkeznek vele.

              Erre a kerámiafelületre vitték fel a katalizáló, vagyis a folyamatot segítő, felerősítő réteget. Azt a vegyészek régóta tudják, hogy bizonyos kémiai folyamatok egyes, a kémiai reakcióban ugyan részt nem vevő anyagok jelenlétében és megfelelő hőmérsékleten sokkal erőteljesebbek, gyorsabbak. Ezeket a segédanyagokat nevezik katalizáló anyagoknak. A gépkocsi esetében ezek nemesfémek nagyon vékony, szinte atomi rétegben. A felület nagysága is nagyon fontos. Ezért a katalizátorok rendkívül érzékenyek a mechanikus hatásokra, törhetnek. A kipufogódobhoz (hangtompító) hasonló külső burkolat védi őket.

              A katalizátort nem szabad kiszerelni.

              A katalizátor nélküli autó nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak. Ez akkor is gond, ha van a kocsiban ilyen alkatrész, csak éppen nem működik vagy rosszul működik. Az ilyen gépjárművet kivonhatják a forgalomból. A motor működésének ellenőrzésekor, a motor beállításakor, illetve műszaki vizsga előtt érdemes ellenőriztetni a katalizátort is. Vannak univerzális katalizátorok, amelyek nem az adott típushoz készültek. Ezek többnyire jó minőségűek, olykor a gyári alkatrésznél is többet tudnak. beszerelésük a kipufogórendszer megbontásával, minimális átalakításával járnak. Megbízható szervizben végeztessünk csak a katalizátorral kapcsolatos munkákat.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!