Flexibilis cső
Flexibilis cső gondoskodik arról, hogy a motor folyamatos rezgése, billegése ne tegye tönkre a kipufogó rendszer alkatrészeit, ami a csövek törésével, felerősödő zajjal járhat, de ronthatja a motor működésének hatékonyságát is.
A flexibilis cső feladata
A flexibilis cső – ahogy neve is elárulja – egy rugalmas kipufogó alkatrész, amely a kipufogódob bemeneti csövét köti össze a csövezéssel. Ezáltal tudja elkülöníteni, óvni a kipufogót a motor vibrációjától, így akadályozza meg a rezgés továbbvitelét a kipufogódobba. Érdekesség, hogy ha nem lenne a rendszerben flexibilis cső, akkor a pár centiméteres kilengés akár méteres nagyságú is lehetne a rendszer végén. Ahhoz, hogy tökéletesen láthassa el feladatát, a gyártók rugalmas anyagokat használnak készítésénél, így minden, akár tengelyirányba is képes mozogni. A legnagyobb hasznát az erősebb dízelmotorokkal szerelt autók tulajdonosai élvezhetik.
A flexibilis cső meghibásodása
Mivel folyamatosan nagy igénybevételnek van kitéve, a flexibilis cső viszonylag gyakran meghibásodik. Kimondott élettartama nincs, ám minimum fél évente ajánlott ellenőrizni az állapotát. Az elhasználódás ideje főként a sofőr vezetési stílusától, illetve a kapcsolódó rendszer állapotától függ. Hosszabbíthatunk az élettartamán, ha rendszeresen tisztítjuk a karosszéria alját, valamint a kipufogódobot, ezzel is megelőzve a túlmelegedést. Fontos, hogy mindig megfelelő minőségű üzemanyagot tankoljunk a kocsiba. Nem árt tudni, hogy az oktánszám növelő adalékok káros hatással lehetnek a flexibilis csőre!
Gyakori meghibásodási okok és hibajelenségek
A természetes elhasználódás következtében a flexibilis cső anyaga folyamatosan vékonyodik, s végül ki is éghet. A leggyakoribb meghibásodási ok tehát a kiégés. A természetes elhasználódás mellett gyakori oka lehet még a kiégésnek az alkatrész szakszerűtlen beszerelése, esetleg a védőháló túlzott szennyeződése. Amennyiben kipufogófüst szag üti meg az orrát vezetés közben, akkor bizony ilyen jellegű problémára is gyanakodhat. Ha meg szeretne bizonyosodni róla, szabad szemmel ellenőrizze, lát-e kiégett területet rajta.
Sokan nem gondolnak rá, de bizony az üzemanyag-levegő keverék rossz aránya is vezethet flexibilis cső problémákhoz. Figyelni kell az üzemanyagrendszer állapotára, megfelelő működésére, mindig időben kell cserélni a levegőszűrőt, hiszen ezek mind-mind hatással vannak az alkatrész állapotára is. A fojtószelep működtető meghibásodása következtében is kiéghet a flexibilis cső, ilyenkor az el nem égett üzemanyag egy része az alkatrészben ég el, s ez vezet szélsőséges hőmérséklet-emelkedéshez.
A „kilyukadás” mellett egyéb mechanikai sérülés, szakadás is érheti, ha mondjuk áthajt egy nagyobb bukkanón, padkán, kátyún, amik megüthetik az alkatrészt. Ha ez történik, azt mindig egy tipikus, jól hallható, éles zaj jelzi. Ha a kipufogó rendszer útközben beakad valamibe, akkor többnyire a flexibilis cső szokott szétszakadni elsőként. Mechanikai sérülésnek számít még a repedések kialakulása is, amit sokszor a katalizátor meghibásodása eredményez. A mikrorepedések kialakulását legtöbbször egy tipikus furcsa szagból, valamint a motorteljesítmény csökkenéséből észlelhetjük.
Az alkatrészt elhelyezkedése miatt fokozottan érik a környezeti hatások, az úton lévő nedvesség, vegyszerek. Ezek miatt idővel megjelenhet, és teljesen eluralkodhat rajta a rozsda. Tönkreteheti még a kipufogó felfüggesztésének meghibásodása is, ilyenkor a flexibilis cső leszakadhat a rendszer tömegétől. Ha a motor túlságosan imbolyog, például a motortartó bak hibája miatti túlzott igénybevétel is károkat okozhat benne.
Lehetséges házilag cserélni a csövet?
A flexibilis cső nem javítható, ugyanis nem hegeszthető, ezért minden esetben cserélni kell. Fontos leszögeznünk, hogy nem ajánlott házilag nekiállni a cserének, pláne kellő szakértelem híján. Mindenképp szakembernek kell csinálnia, mivel fontos, hogy az optimális helyzetbe állítsák a beszerelt csövet. Ha helytelenül állítják be, akkor idő előtt megsérülhet, tönkremehet a flexibilis cső. Az otthoni kipufogócsere ellen szól az is, hogy az új alkatrészek berakásához speciális felszerelésekre, pl. hegesztőberendezésre van szükség. A kipufogórendszer sérült részeit ki kell vágni, és úgy újat rakni a helyükre, majd hegesztéssel lezárni a csatlakozásokat.