Első kipufogódob
A kipufogó és elemei komplex rendszert alkotnak, melynek elengedhetetlen része az első dob is. Rezonátornak is szokták még hívni.
Első dob a kipufogórendszerben
Ahogy nevéből is jól kivehető, a kipufogórendszert több alkatrész alkotja. Az első ezek közül a leömlő, majd ezt követi egy rövid csődarab közbeékelésével az első dob (rezonátor). Alapvetően csövek és kipufogódobok alkotják a rendszert. Az első csövet a csonkhoz fixálják, s a kipufogódobhoz megy. Számos mai autóban két dobos kipufogó dolgozik, melyben az első dob jellemzően a motor teljesítményének fenntartására szolgál. Mivel a kipufogógázok áramlása nem egyenletes, ezért szükség van annak egységesítésére – ezt csinálja az első dob. A hangtompításért ezekben a rendszerekben a második kipufogódob felel. A rendszer lezárásaként a hátsó kipufogódob után egy csővel találkozhatunk, ez vezeti ki a levegőbe a gázokat.
Az első kipufogódob meghibásodása
Mivel az első dob extrém magas hőmérsékletnél dolgozik, így bizony idővel tönkre mehet. Az extrém hő miatt elfárad az anyaga, és kilyukadhat. Bizonyos alkatrészek meghibásodása okán még tovább emelkedhet a kipufogógáz hőmérséklete. Tipikusan ilyen probléma, hogy üzemanyag jut a kipufogórendszerbe pl. a gyújtásrendszer meghibásodása vagy a szívócső eltömődése esetén.
Kilyukadáshoz vezethet a korrózió kialakulása is. A magas hőmérséklet mellett még különböző szennyeződésekkel, nedvességgel is szembe kell néznie az alkatrésznek. Épp ezért a legjobb, ha alumíniumozott vagy rozsdamentes acélból készült dobot választ új rendelésekor. Azt, hogy kilyukadt az első dob, viszonylag hamar észlelheti a kocsi hangjából. Ilyenkor sokkal hangosabbá válik a motor, az utastérbe pedig jellegzetes kipufogógázszag szivároghat.
Az első dobban ún. határolók találhatók, ezekkel szintén gond adódhat időnként. Ha megsérülnek, a rezonátor eltömődhet, és akkor is, ha az égéstermékek lerakódásokat képeznek az első dob felületén. Ezt leginkább abból észlelheti, hogy fokozatosan esik vissza a motor teljesítménye. Amikor túlhevülnek a kipufogógázok, az a határolóknak sem tesz jót. Ilyenkor megütheti a fülét az első dob különös rezgése, csörgése.
Végül, de nem utolsó sorban mechanikai sérülések is érhetik a dobot. Balesetek, vagy még gyakrabban úthibákból adódó erős ütések következtében deformálódhat. Igyekezzen tehát a kátyús, bukkanós, rossz utakat kerülni! Emellett ügyeljen vezetési stílusára is, hiszen, ha agresszíven autózik, idővel meglazulhatnak az első dob rögzítői. Az első dob deformációját abból észlelheti, hogy sokkal nehezebben áramlanak ki a gázok a motorból, s emiatt az szokatlanul viselkedik.
Milyen jelei lehetnek még a meghibásodásnak?
A már említett hibajelenségek mellett az első dob meghibásodására utalhat az is, ha hirtelen megnő az üzemanyag-fogyasztás. A motorral is adódhatnak problémák: túl zajos lesz, instabillá válik a működése, netán túl is melegszik. Mindenképpen ellenőrizze a dobot, ha autózás közben szokatlan puffogást, pöfögést hall, mintha egy traktorban ülne. Időnként szemrevételezze a kiáramló gázok, füst színét is, ennek elváltozása is utalhat első dob hibára. Érdemes lehet magát a kipufogórendszert is megvizsgálni. Ha korrózió nyomait, repedéseket, horpadásokat, lyukakat lát rajta, mindenképp cseréltesse az alkatrészt!
Nem feltétlen kell azonban mindig egyből a cserére gondolni, ritkán a tisztítás is segíthet az első dob állapotán. A szénlerakódások és más szennyeződések eltávolítását forrasztólámpával kivitelezheti. Ezt a módszert azonban nem ajánljuk rendszeres alkalmazásra, hiszen a gyakori melegítés miatt törékennyé válik, meggyengül az első dob gyártásához használt fémanyag. Az első dob belsejében is kialakulhatnak lerakódások, ezek eltávolításához vegyszereket kell használni. Ha csak kisebb repedések, deformáció keletkezett rajta, azokat még szakértő el tudja tüntetni csere nélkül is. Minden egyéb esetben csak az első dob cseréje nyújthat megoldást!