Motorháztető
Motorháztető a neve annak a karosszéria elemnek, amely a motorház tetejének biztonságos záródásáról gondoskodik. Sokféle megoldás ismert, de mindegyik lényege, hogy minden körülmények között megakadályozza a motorház tetejének felnyílását menet közben.
A motorháztető gyakorlatilag nem romolhat el
A motorháztető gyakorlatilag nem romolhat el. Ha mégis, akkor sem okozhatja, hogy az autó motorháztető menet közben kinyíljon. Könnyű megérteni, miért olyan fontos ez. Egy 100 kilométeres sebességgel száguldó autó motorháztető felnyílása szinte beláthatatlan következményekkel járna. Először is az autó vezetője egy időre elveszítené a kilátást az útra. A nagy levegő ellenállás azonban nyilván hamarosan letépné a motorháztetőt a karosszériáról. Az elszabadult és nagy sebességgel repülő súlyos lemez tömegbalesetet és komoly személyi sérüléseket okozhatna.
A motorháztető néha bosszantóan nehezen nyitható
Érdemes a fentebb leírtakat felidézni, amikor a motorháztető felnyitásával bajlódunk, és nem tudjuk megérteni, mi a fenének kell még az ujjunkkal a tető alatt matatva kibiztosítani valamilyen feleslegesnek tűnő zárszerkezetet, miután a kocsi belsejéből már egy bowdennel kinyitottuk a motorháztetőt. Halk, vagy hangos szitkozódás és a konstruktőr gyalázása helyett gondoljunk arra, milyen fontos, hogy csak így lehessen eljárni és még véletlenül se fordulhasson elő, hogy menet közben a vezető felnyitja a motorháztetőt, amit aztán a menetszél gondtalanul feltéphet és a távolba repíthet. A motorháztető cseréjénél tehát járjunk el körültekintően. Az autó márkájához és típusához járó motorházfedelet szerezzünk be.
Mitől mehet tönkre, és ennek mik a jelei?
A motorháztető az esetek 99%-ában valamilyen mechanikai sérülés, pl. baleset következtében megy tönkre. A behatások miatt eldeformálódhat, megsérülhetnek a merevítőlemezei, idővel pedig megvetemedhet a fémszerkezete. A teleszkópos változatoknál a teleszkóp elhasználódásával is számolni kell majd. Végül, de nem utolsó sorban, a zárak, zsanérok vagy kapcsok is meghibásodhatnak, ha nem figyelünk.
A motorháztető és úgy egyébként a kocsi minél hosszabb élettartama érdekében ne használja szélsőséges körülmények között a járművet. Vezessen óvatosan, körültekintően, hogy elkerülje az ütközéseket!
Ha sérülésnyomokat lát a motorháztető fényezésén, előzze meg a nagyobb bajt, és kezelje a felületet. Egyértelmű jel lehet a problémákra, hogy nem tudja megfelelően felnyitni és bezárni a motorháztetőt vagy, hogy az magától felnyílik. Ha menet közben kopogást, zörgést hall, vizsgálja meg a karosszériaelem állapotát. Olyankor is, ha romlik autója aerodinamikája.
Javítható a motorháztető?
A jó hírünk az, hogy bizonyos esetekben – mechanikai sérülés esetén – igen! Az első lépés mindig a sérült rész alapos megtisztítása, s ezután a festék eltávolítása. Ha mondjuk horpadt a motorháztető, állítsa vissza a következő fázisban az eredeti állapotába. Ha ezzel megvan, alapozza le autógittel, majd simítsa egyenesre a felületet. A lealapozott felületet ajánlott korrózió elleni szerrel is kezelni. A végső fázisban fényeztesse újra a tetőt, majd políroztassa is fel. Időnként a motorháztető különböző elemeit is cserélni kell, ilyenek például a tartópántok vagy a rögzítések. Ha nem működik a motorháztetőnyitó bovden vagy mondjuk a teleszkóp, kalibrálja őket újra, szükség esetén pedig cserélje.